ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ
всичко за планината
Регистрирайте сеТърсенеВъпроси/ОтговориПотребителиПотребителски групиВход
Матерхорн - Тоблеронa на Aлпите.
Иди на страница 1, 2  Следваща
 
Напишете отговор    ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми » Алпи Предишната тема
Следващата тема
Матерхорн - Тоблеронa на Aлпите.
Автор Съобщение
martin555



Регистриран на: 07 Яну 2011
Мнения: 844
Местожителство: Русе

Мнение Матерхорн - Тоблеронa на Aлпите. Отговорете с цитат
Връх Матерхорн - 4478м.н.в. се извисява самотно в небесата над курортното градче Цермат - Швейцария. С перфектната си триъгълна форма, пробождаща страховито небето, той често е изобразяван в детските рисунки. Преди, около три месеца с приятел, решихме да се пробваме по маршрута през хижа Хьорнли, доверявайки животите си един на друг. Дори обмисляхме траверс през италианския ръб и слизане в Швейцария. Знаехме, че ще е много трудно. Върхът има жестока репутация - над 500 жертви, което го нарежда на 6-о място в света по лошата скала . От изкачените най-късно в алпите е. С много смъртни случаи. Масивните стени изливат десетки камъни, ръбовете слизат в дълбоки кулоари. Северната стена на връх Матерхорн е обект на много спортни изяви. Извисяващ се самотно, връх Матерхорн е генератор на бури и лошо време. Аз се заех не на шега с всичко и започнах да тренирам ударно: бягане, набирания, лицеви опори, катерене, множество рапели в труднодостъпни ждрела на Стара планина. Последното доведе до нелека травма и лошо навехната ръка. Направих няколко сериозни изкачвания с 2000 + денивелация в нашите планини. Отслабнах и влязох в почти добра форма. Проучвахме тракове, точки, оглеждахме ръбовете със сателитни снимки, изгледах над петдесет клипа, по които в последствие открихме бързо губещия се иначе "път". Главата ми беше заета с мисълта денонощно. Къмпинги в Таш, лифтове, влакчета... От лифта под хижа Хьорнли, се преодоляват 2000 метра денивелация до върховата кота на красавеца Матерхорн. Изключително изтощаващо катерене по нестабилни скали и в комбинация с височината му е нужна аклиматизация. Направихме аклиматизационно изкачване на връх Брайтхорн - 4164м.н.в. На другия ден атакувахме и според стабилната прогноза успяхме да се изкачим и слезем до Цермат, но не на всяка цена.














































Северната стена на връх Матерхорн.










Последния рапел преди хижа Хьорнли.


_________________
http://martinpetrov555.blogspot.com/

Последната промяна е направена от martin555 на Пон Дек 04, 2017 12:14 pm; мнението е било променяно общо 1 път
Пон Юли 10, 2017 2:02 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
neillmakoli



Регистриран на: 29 Юли 2015
Мнения: 223
Местожителство: Sofia

Мнение Отговорете с цитат
Евала!
Пон Юли 10, 2017 7:19 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
t.hristov



Регистриран на: 23 Юни 2010
Мнения: 1057

Мнение Отговорете с цитат
Браво Марти! Поздравления за преживяното

Би ли споделил цените за лифтове, влакчета, хижи и къмпинги в Швейцария?


Последната промяна е направена от t.hristov на Пон Юли 10, 2017 8:26 pm; мнението е било променяно общо 1 път
Пон Юли 10, 2017 8:19 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
dobrifin



Регистриран на: 30 Яну 2013
Мнения: 1037
Местожителство: Рилско

Мнение Отговорете с цитат
BG BG BG
Пон Юли 10, 2017 8:24 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
danin94



Регистриран на: 15 Сеп 2012
Мнения: 251
Местожителство: Карлово

Мнение Отговорете с цитат
Ааааа ти изби рибата бре.....яко дигна летвата....поздравления
Пон Юли 10, 2017 9:17 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла
martin555



Регистриран на: 07 Яну 2011
Мнения: 844
Местожителство: Русе

Мнение Отговорете с цитат
t.hristov написа:
Браво Марти! Поздравления за преживяното

Би ли споделил цените за лифтове, влакчета, хижи и къмпинги в Швейцария?


Благодаря. Лифта до подножието на Брайтхорн струваше по 100 франка на човек, но е едно от нещата които си струваха да платим. Изкачва няколко нива, до 3800 метра под върха.
За междинната станция под подножието на хижата беше около 30 франка при деня на подхода.
За влакчето ще проверя допълнително. От Таш до Цермат е най-удобен вариант за транспорт, тъй като не допускат превозни средства нагоре.
За къмпинг дадохме 100 франка за 4 дни (кола+палатка). В цената ползваш баня, тоалетна и т.н. Интернет 2 франка на ден, други услуги също се доплащат. Като цяло Швейцария - стабилен стандарт. Smile
Хижа Хьорнли - 150 франка на човек (капарира се месец предварително). Бяхме превели по 50 франка капаро, но нещата с деня на изкачването се измениха и спестихме останалите по 100 на човек.
Еврото и франка там са на един курс. Може да се плаща и с долари.
Цялата екскурзия с кола на бензин, път, храна, бензин, магистрални такси, безалкохолни напитки по път и разни други гъдели, ни излезе по 1200 лв. на човек за 5 дни, което е повече от бюджетно. Smile Иначе само водаческите услуги са по 2000 + лева на човек...

_________________
http://martinpetrov555.blogspot.com/

Последната промяна е направена от martin555 на Пон Юли 10, 2017 9:31 pm; мнението е било променяно общо 1 път
Пон Юли 10, 2017 9:21 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
martin555



Регистриран на: 07 Яну 2011
Мнения: 844
Местожителство: Русе

Мнение Отговорете с цитат
danin94 написа:
Ааааа ти изби рибата бре.....яко дигна летвата....поздравления


Благодаря Делчо. Жив и здрав бъди. Smile Италианският маршрут с траверс на върха е вдигане на летвата, но ще потренирам още за него. Догодина живот и здраве може да се направи опит там... Smile

_________________
http://martinpetrov555.blogspot.com/
Пон Юли 10, 2017 9:23 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 3034

Мнение Отговорете с цитат
martin555 написа:

Благодаря Делчо. Жив и здрав бъди. Smile Италианският маршрут с траверс на върха е вдигане на летвата, но ще потренирам още за него. Догодина живот и здраве може да се направи опит там... Smile

По ред причини - лошо време или болести, досега не съм успявал да се вредя до опашката за това чудо. Но приятели, ходили по лъвския ръб казват, че в известна степен е по-лесен дори от Хьорнли, най-малкото поради липсата на тълпи по трасето. Мисля че само един участък е по-сериозен - някаква камина, която не е камина, а плоча с висящ синджир по нея /май му казваха корде гранде или нещо такова/... Така, че догодина - на лайън ридж, а още по-догодина - на Цмут, после Фурген..?
Вто Юли 11, 2017 9:32 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
t.hristov



Регистриран на: 23 Юни 2010
Мнения: 1057

Мнение Отговорете с цитат
Владоф, нека да не подценяваме постижението на Марти Smile

Живи и Здрави !
Вто Юли 11, 2017 10:21 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
staria



Регистриран на: 13 Ное 2010
Мнения: 218
Местожителство: гр.Ботевград

Мнение Отговорете с цитат
Браво Марти!!! Както разбирам доста добре си се подготвил предварително. То това си е половината от успеха. Да си жив и здрав!
Вто Юли 11, 2017 10:57 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
martin555



Регистриран на: 07 Яну 2011
Мнения: 844
Местожителство: Русе

Мнение Отговорете с цитат
staria написа:
Браво Марти!!! Както разбирам доста добре си се подготвил предварително. То това си е половината от успеха. Да си жив и здрав!

Благодаря! палатка Радвам се, че се отби! Сякаш не виждам твои теми, докато често пишеше преди...

Водачите знаят пътя и бързо си качват клиентите. Намират бързо осигурителните звена, знаят какво правят. Атлети са и работят със самочувствие. Това е част от успеха там. В живота си не бях виждал толкова летящи камъни, това също е проблем на Матерхорн. Имах няколко неприятни момента с преминаващи шрапнели. Можеше да слезем по-бързо. Можеше да има контузии. Всичко се променя минута след минута - терен, атмосферни условия... Относно подготовката разбрах, че заниманията в последно време дават задоволителен резултат, но е добре, че нямаше неприятни изненади. Само малко лилави от ударите в скалите при рапелите счупени нокти. Поздрави! Smile

Красавеца сниман от връх Брайтхорн предния ден. Май съм все още свеж, в предвид това, че не сме спали два дни и сме шофирали 1860 км от Пловдив Smile



_________________
http://martinpetrov555.blogspot.com/

Последната промяна е направена от martin555 на Вто Юли 11, 2017 11:56 am; мнението е било променяно общо 1 път
Вто Юли 11, 2017 11:37 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
staria



Регистриран на: 13 Ное 2010
Мнения: 218
Местожителство: гр.Ботевград

Мнение Отговорете с цитат
Да, пиша по-рядко. Но аз ходя по познати места, за които вече е писано доста. Всъщност преди дни се прибрах от преход по Е8 - пуснал съм тема в раздела. Поздрави!
Вто Юли 11, 2017 11:54 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
mislesht



Регистриран на: 29 Ное 2006
Мнения: 3413
Местожителство: Пловдив

Мнение Отговорете с цитат
Браво! Ти да не си качил и фотото до горе? Shocked
На снимки съм виждал че има накакъв заслон на 4000м, там не останахте ли?
Не че разбирам нещо, ама на онова синьо въже осмицата не трябва ли да има контролен възел?

_________________
Две неща движат този свят - инатът и шубето.
Вто Юли 11, 2017 12:20 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла ICQ Номер
martin555



Регистриран на: 07 Яну 2011
Мнения: 844
Местожителство: Русе

Мнение Отговорете с цитат
mislesht написа:
Браво! Ти да не си качил и фотото до горе? Shocked
На снимки съм виждал че има накакъв заслон на 4000м, там не останахте ли?
Не че разбирам нещо, ама на онова синьо въже осмицата не трябва ли да има контролен възел?


Заслон Солвей е от Швейцарска страна, намира се на 4003 м.н.в. Прекрасна гледка, добра изолация, нарове с одеала и бивачни фолиа, има маса, а вън сняг за топене. Ходенето до тоалетна е екстремно занимание. Smile Тъй като резервацията ни за хижата беше за 8-и, а се качихме на 7-и заради стабилната прогноза, се наложи да спим в заслона. Разбирай онези големи, тежки и клатещи се раници, с вода, храна, спални чували, газ... Smile А там така не се прави, дори водачи с клиенти ни коментираха раниците... Sad 1500 м денивелация от лифтова станция под хижа Хьорнли. Относно осмицата. По принцип няма проблем да е без контролен възел. Неприятности се случват, ако при спускане по сдвоено въже на рапел, не се направи възел в свободните му краища. Може да "излезеш" от краищата, без да подозираш. Слизането от върха беше екстремно, продължително, опасно, падаха камъни покрай нас. Десетки последователни рапели, без осигуряване със самозатягащи възли (бавят). Контролни възли в краищата на въжето правихме навсякъде. На няколко места се наложи да рискуваме и се спускахме по мними, несигурни и стари установки, като ги подсигурявахме допълнително, но никога не се знае какво може да се очаква... Чисто новото въже долу приличаше на парцали. Cool Фотото го качих (стария ДСЛР с китов обектив) и през цялото време беше под якето ми, пречеше...

_________________
http://martinpetrov555.blogspot.com/
Вто Юли 11, 2017 2:41 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 3034

Мнение Отговорете с цитат
t.hristov, не подценяваме постижението, напротив, окуражаваме го за нови, по-големи...

mislesht написа:
Не че разбирам нещо, ама на онова синьо въже осмицата не трябва ли да има контролен възел?

Не винаги има особен смисъл - много бавят/на големи стени има такава дилема - да умреш паднал изхлузен от въжето, след като камък те е фраснал и си изтървал осмицата, или от студ в бурята, която не си изпреварил поради мотаене/. Затова оптимално и най-добре е рапел с щих-пластина, а двете въжета - вързани едно за друго в долната част. Отделно и това, че при повече от 2-3 последователни рапела осмицата така прави въжето на масури поради усукване, че отнема допълнително време да се разплита през всеки два рапела.
Да разкажа една трагикомична ситуация с мен по повод на други контролни възли - тези в края на въжето: преди години, един февруари, бяхме на Скакавица - бяхме спретнали "установка" на големия водопад, хубава, 50 метрова. Тогава горе имаше само един анкер с планка, после сложих още един и сетне Петко наблъска всичко с железа, ама тогава - само един...
В края на деня - двете въжета/по 50 м всяко/ - през планката, рапел и уж всичко ок. Едното въже, изтеглено през планката - слезе до възела издърпано по второто, човекът си го взе и си тръгна, а ние останахме да доизтеглим второто. Дърпаме, че е заледено, ама нещо на края секна..Нещо се усъмних и питам - някой да е пипал по краищата. Една кака се обади - контролен възел сложила, щото така я учили "на курса". Питам - водопадът 50 метра, въжето 60, има ли смисъл, така или иначе вече си долу, а до възела - още 10 м? Нямало смисъл..., Защо тогава? - отговор - вече гробно мълчание, но ясно защо - да се запъне в планката и да няма изтегляне... Анализ на ситуацията - едно 60 м въже, запънато за контролния възел в планката - да се катериш с жумари по него- не е сигурно, може да се измъкне изневиделица, пък и после чий ще го дириш с половин въже на цял рапел? От друга страна - самия анкер е на шибано място, до което без още един рапел от горе, от дърветата - пак страшно и опасно. Взе и да мръква... За изоставиш въжето - беден студент, събирал пари за въже една година - за нищо на света... Ей така стават нещастията в алпинизма...
Вто Юли 11, 2017 3:15 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Покажи мнения от преди:    
Напишете отговор    ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми » Алпи Часовете са според зоната GMT + 3 Часа
Иди на страница 1, 2  Следваща
Страница 1 от 2

 
Идете на: 
Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети
 

ВРЕМЕТО:

вр.Ботев

вр.Мургаш

вр.Мусала

гр.Сандански

Черни връх

 Вземи рекламен банер   


 

Никаква част от материалите и снимките на този форум
не може да бъде копирана и използвана
без изричното съгласие на автора, който ги е публикувал.



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Flowers Online.Translation by: Boby Dimitrov