ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ
всичко за планината
Регистрирайте сеТърсенеВъпроси/ОтговориПотребителиПотребителски групиВход
Двама българи срещу Манаслу. Българските осемхилядници
Иди на страница Предишна  1, 2, 3 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33  Следваща
 
Напишете отговор    ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми » Обща дискусия Предишната тема
Следващата тема
Двама българи срещу Манаслу. Българските осемхилядници
Автор Съобщение
vedrin



Регистриран на: 25 Авг 2010
Мнения: 2419
Местожителство: София

Мнение Отговорете с цитат
dido написа:
vedrin написа:
dido написа:
Едно доста странно интервю с Иван Кристоф и неговите "дарени" $50000 за спасителната операция: https://www.vbox7.com/play%3Af8105ee583

По-добре е сякаш даренията да бъдат анонимни, например:

https://pineapplefund.org/


Иван Кристоф не дарява нищо, доколкото успях да декодирам това 15-минутно издаване на звуци. Ако правилно схващам, той очаква разходите по издирването на Боян Петров да се покрият от застраховката му.

Именно, но затова пък всички са чули за "дарението му" и го обсъждат. Опитът му за безплатна самореклама на гърба на нечия трагедия е гнусотия...

_________________
"Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar."
-- Antonio Machado
Пон Май 14, 2018 5:52 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
Yan4o



Регистриран на: 29 Юни 2011
Мнения: 206
Местожителство: Варна

Мнение Отговорете с цитат
Много жалко за Боян. От една седмица на лягане и ставане първата ми работа беше да прегледам новините от Шиша-та. Без да съм алпинист, още на 3-4 ден от както се появи новината, разумът ми подсказваше, че не са на добре нещата. Но надеждата умира последна. Или така поне ми се искаше... До оня ден, когато стигнаха и до 3-я лагер - само за да се потвърди това, което не исках да приема.
Съжалявам за човека - имаше цел и показваше как се постига. Изключително положителен пример. Трудното сега ще е за семейството му.
Не знам дали е по-добре да се знае или да не се разбере какво точно се е случило, но човешкото любопитство е склонно да търси отговорите.
Чета материалите от предните дни и се опитвам да възстановява хронологията на събитията:
- на 3-ти са го видели с бинокъл да се качва КЪМ лагер 3
- на 5-и(?) до лагер 3 са стигнали украинеца и шерпите, които се видели полуотворената палатка, но без Боян.
т.е. най-вероятно на 4-ти е бил опита му за качване , от който не се знае върнал ли се е до лагера или не - защо палатката е била отворена?
И последно - не разбрах спасителите открили ли са палатката му в лагер 3 оня ден?
Не че това ще върне човека, ама....
Пон Май 14, 2018 6:22 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
EXIIIT



Регистриран на: 27 Юни 2013
Мнения: 1142
Местожителство: Плевен

Мнение Отговорете с цитат
А дали е стигнал до върха изобщо някой има ли представа
Вто Май 15, 2018 9:03 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
hlebarov



Регистриран на: 04 Сеп 2017
Мнения: 23

Мнение Отговорете с цитат
Yan4o написа:

Чета материалите от предните дни и се опитвам да възстановява хронологията на събитията:
- на 3-ти са го видели с бинокъл да се качва КЪМ лагер 3
- на 5-и(?) до лагер 3 са стигнали украинеца и шерпите, които се видели полуотворената палатка, но без Боян.
т.е. най-вероятно на 4-ти е бил опита му за качване , от който не се знае върнал ли се е до лагера или не - защо палатката е била отворена?
И последно - не разбрах спасителите открили ли са палатката му в лагер 3 оня ден?


Вероятно информацията преминава през много хора, на различни езици, които някои от тях не говорят добре и се изменя. Може някой в Хималаите да каже "отворихме палатката", а до нас да достига "палатката беше отворена" -
и става доста трудно да се разбере какво и как е станало.
Вто Май 15, 2018 9:17 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 1341

Мнение Отговорете с цитат
Yan4o написа:
Много жалко за Боян.

Доколкото го познавах, не би имал някаква нужда от нашите съжаления. Започна игра със залози, чиито правила са му пределно ясни от години.
Както писах на едно друго място, хималайският алпинизъм по дефолт е гнъсно занимание. Вярно не съм ходил на място, но с години методично съм събирал информация от очевидци кога, къде, какво и как се случва. Веднъж опитах сам и замалко не умрях.
Та каква е същността на височинния алпинизъм: изключително скъпо занимание, отнемащо и много време за подготовка, изискващо почти пълно откъсване от другите обичайни занимания и работа за дълги периоди от време. Първи извод - занимавка за милионери с много свободно време/голяма част от клиентите на комерсиалните експедиции/, второ - за авантюристи, предлагащи "чудеса" на някой богат спонсор, който да си направи определена реклама с това , че е подпомогнал извършването на чудото. При втората хипотеза от кандидата се изисква популярност, обикновено медийна, и почиваща на вече извършено предходно чудо. Фаловете са почти недопустими, защото спонсорът ще заложи на друг кон, а кандидати винаги има в излишък. По-нататък - времеви ограничения - предмусон - около два месеца пролет и следмусон - няколко месеца есен - за Хималаите, в Каракорум мусонът рядко идва толкова навътре в континента и затова лятото също става. Във всички случаи има и срок на пермита. Колкото повече стоиш, толкова повече плащаш на носачи, готвачи и прислуга, шерпи, офицер за свръзка ... Трето - аклиматизация - нормално медицински поне три седмици. Четвърто - болести от мръсотията при подхода в низините. Така климатичните условия, биологичните потребности и самите срокове на разрешенията те вкарват в едни клещи, от които в повечето случаи само късмет може да те извади. Това е причината успешните изкачвания да се броят на пръсти, а загиналите и неуспелите да са доста. Този начален порочен кръг води до още по-порочни последици: за да оправдаеш доверието на спонсора твоят залог е много висок - трябва да рискуваш неаклиматизиран да атакуваш по-рано, ако има времеви прозорец, или пък ако ти изтича времето - да се пробваш в лошо време. И тъй като залозите са освен живота ти, то и дадените за теб пари, ставаш нещо като животно от най-долна порода, и всичко човешко изчезва от теб - имаш малко време и се тътриш нагоре, на пътеката до теб закъсал, умиращ - принципно можеш помогна, но това ще ту струва изкачването, защото още един ден и прозоречът се е затворил. Затова бързаш, подритваш го или подминаваш като се правиш на нищо невидял и стигаш върха. На връщане подритваш вече изстиналия труп, че ти пречи на парапета и продължаваш. Най-много шерпите да го съборят към ледника, че пречи и толкова с неуспелите. колкото повече разпитвате за подробностите, толкова по - отвратително става. Една особено еверестка експедиция е умален модел на гнъсното общество, не само българското, а и въобще човешкото. В базовия лагер се краде дотолкова, че има и услуга сейф. Височенните лагери се плячкосват. Мислиш, че имаш екипиран лагер, защото си платил или сам изнесъл нужното. Да ама не. Винаги ще се намери изрод, който да ти издиша кислорода, ако си си занесъл, да ти влезе в палатката, да ти изгори газта... Друг е платил на шерпи да опънат парапети. За да си избият парите организаторите на парапетите събират такса парапет. Който се прави на спортист и ходи около парапетите без да ги ползва, може да бъде бит от шерпите, защото дава лош за бизнеса пример. За да оправдаеш доверието на спонсора, а не си в състояние да се качиш, или крадеш на някого кислорода и се качваш, или си правиш фалшива снимка, или лъжеш, че апарата замръзнал.... От години почти всяка наша експедиция завършва със скандали. Защо? Защото няма кой да се съгласи да се прилага ред и команда, всички искат, а малко са съгласни само да дават. А зад успешните експедиции в миналото е прилаган почти военен ред. Трябвало е команда, трябва едни да бъдат принудени да свършат черната работа и да се скапят, а други, които си пазят силите и нищо не правят, накрая се качват и най-голямата несправедливост е, че точно те са под светлината на прожекторите. Затова при първото изкачване на К2 проф. Дезио е обявил, че експедицията е достигнала върха, без да сочи имена. И всички се чудели кои са стигналите горе. И се оказало, че наистина Компаньони и Лачедели надали са щели да стигнат донякъде, ако Бонати и Махди не са им изнесли багаж.
Ето това е реалната картина, която медиите спестяват от идеализирания образ на алпиниста височинник.
Първата експедиция на Боян и Дойчин на К2 бе неуспешна. Питах ги какво стана - отговориха ми - цяло лято опъвахме парапети и строихме лагери, накрая се уморихме и си тръгнахме. В последния момент дойдоха едни, май казахстанци, и се качиха по готовите парапети...
Затова смятам, че за да не участва в подобни игри, Боян предпочиташе да е сам и да не зависи от нечии рамене и гръб, на които да стъпи, за да се набере нагоре и това му изяде главата. Ходеше с леки дрехи, годни единствено за бързи изкачвания и още по-бързи слизания. Оставане на едно място с тези дрехи би било фатално, но пък така всичко беше по-леко за носене.
Вто Май 15, 2018 9:18 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
dido



Регистриран на: 03 Яну 2007
Мнения: 5221

Мнение Отговорете с цитат
Тоя пост, Владо, трябва да бъде поставен в рамка. За съжаление.

_________________
Бутам след осмата бира Very Happy
Вто Май 15, 2018 9:45 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя ICQ Номер
detyo



Регистриран на: 31 Дек 2014
Мнения: 3
Местожителство: София

Мнение Отговорете с цитат
Склонен съм да се съглася с vladofff, и аз стигам до подобни изводи с моите скромни познания. Аз се питах кой точно маршрут е избрал Боян, тъй като не намерих категорична информация по въпроса, а предполагам това е пределно ясно на неговия екип. На няколко места прочетох, че вероятно е избрал маршрута на Iñaki Ochoa, който се различава от "нормалния" в горната си част. Тук има статия за изкачването на Iñaki:
Best of ExplorersWeb 2006 Awards: Iñaki Ochoa - Shisha Pangma

Както пише в статията, този маршрут траверсира наляво и преминава бергшрунд, след това има технично катерене от III катергория, което не е за подценяване на тази височина. Нормалния маршрут пък предполага траверсиране на острия ръб м/у централния и главния връх, което в лоши снежни условия и силен вятър, едва ли някой ще предпочете.
Има още 1-2 вариации на маршрута според този източник: Confusion on Shisha Pangma’s North Face Routes solved.

Надявам се подробностите по избора на маршрут - както на Боян, така и на останалите в неговата експедиция да се изяснят в последствие.
А относно съжалението - жалко за всички нас, които няма да можем да черпим от неговата енергия и опит.
Вто Май 15, 2018 10:02 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Даниел



Регистриран на: 19 Май 2015
Мнения: 57

Мнение Отговорете с цитат
vladofff написа:
За да си избият парите организаторите на парапетите събират такса парапет. Който се прави на спортист и ходи около парапетите без да ги ползва, може да бъде бит от шерпите, защото дава лош за бизнеса пример.

Преди някоя и друга година нали имаше точно такъв случай с покойния Ули Щек. Ако не беше толкова известен, сигурно нямаше да се чуе изобщо.
Благодаря за интересното, както винаги, мнение.
И макар абсолютно да ти вярвам, че няма нужда от съжаленията ни... наистина ми е много гадно. Светла му памет. Легенда.
Вто Май 15, 2018 10:11 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
ДИАНА



Регистриран на: 23 Май 2009
Мнения: 594
Местожителство: ПЛОВДИВ

Мнение Отговорете с цитат
Боян нямаше желание да катери Еверест и не стигна Еверест.
Остана при „джуджето“ на осемхилядниците...

Без да го познавам, го чувствах близък, възхищавах му се!
И аз като Янчо се надявах до последно и четях всичко, хващайки се и за най-малката възможна Надежда, че е останал жив,
за разлика от хората, които в изминалата седмица изписаха толкова глупости срещу него.

Боян ще остане Вдъхновение, Енергия, Различен, Необикновен… и не искам да повярвам, че го няма!

А ти, Владоф, събери и напиши нещо за него – за спомен, за помен, за историята на алпинизма!

_________________
Жена се милва до зори, планина се до пладне минава.
Човек със знанията си прави от планината или приятел, или враг.
Вто Май 15, 2018 11:39 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Sineva



Регистриран на: 21 Ное 2007
Мнения: 368

Мнение Отговорете с цитат
vladofff написа:
Една особено еверестка експедиция е умален модел на гнъсното общество, не само българското, а и въобще човешкото.


Много показателно описание на тази обстановка има в разказа за изкачването на Хан Тенгри от Кристина Барутска.
Вто Май 15, 2018 11:56 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
dido



Регистриран на: 03 Яну 2007
Мнения: 5221

Мнение Отговорете с цитат
Sineva написа:
vladofff написа:
Една особено еверестка експедиция е умален модел на гнъсното общество, не само българското, а и въобще човешкото.


Много показателно описание на тази обстановка има в разказа за изкачването на Хан Тенгри от Кристина Барутска.


Мерси за разказа -интересен е и се чете леко. Малкият змей освен да лети на високо, умее и да пише Very Happy

_________________
Бутам след осмата бира Very Happy
Вто Май 15, 2018 5:18 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя ICQ Номер
fena73



Регистриран на: 16 Окт 2011
Мнения: 1853
Местожителство: Ст.Загора

Мнение Отговорете с цитат
Поклон пред Боян и Поздравления за Владов!-не съм чувал/чел по-добро и истинско описание за ситуацията в Хималаите...
Сря Май 16, 2018 8:31 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 1341

Мнение Отговорете с цитат
Ако се разтърсите ще откриете и още по-нелицеприятни неща, които не мога да намеря веднага като цитат. Мисля обаче, че Ведрин или някой друг, който е на "ти" с търсачките, може да помогне с някой друг линк.
Става въпрос за една изключително гнъсна случка, за която бе писано и в родни сайтове, която бе покрита и лъсна едва няколко месеца след събитието. Преди няколко години на един от граничните проходи между Непал и Тибет властите открили картечен огън по група тибетци избивайки доста от тях. По описанията на очевидците, май е било съвсем безпричинно. На мястото обаче, за зла беда, точно в този момент имало група бледолики, пътуващи от Катманду за северното подножие на Еверест. Войниците демонстративно ги предупредили, че ако до няколко дена се разчуе за случая, край на еверестката им експедиция. Под страх от отнемане на пермит никой нищо не казал. Едва след няколко месеца, като приключили експедициите, започнали да се чуват оттук оттам колебливи гласове... В случая т.нар. алпинисти бяха критикувани заради проявеното малодушие пред страха да загубят "правото" си на експедиция, за което вероятно са платени крупни суми без никаква възможност за възстановяване. Предвид постоянните размирици в Тибет, предполагам, че това далеч не е епизодичен случай.
Сря Май 16, 2018 12:45 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vedrin



Регистриран на: 25 Авг 2010
Мнения: 2419
Местожителство: София

Мнение Отговорете с цитат
vladofff написа:
Ако се разтърсите ще откриете и още по-нелицеприятни неща, които не мога да намеря веднага като цитат. Мисля обаче, че Ведрин или някой друг, който е на "ти" с търсачките, може да помогне с някой друг линк.
Става въпрос за една изключително гнъсна случка, за която бе писано и в родни сайтове, която бе покрита и лъсна едва няколко месеца след събитието. Преди няколко години на един от граничните проходи между Непал и Тибет властите открили картечен огън по група тибетци избивайки доста от тях. По описанията на очевидците, май е било съвсем безпричинно. На мястото обаче, за зла беда, точно в този момент имало група бледолики, пътуващи от Катманду за северното подножие на Еверест. Войниците демонстративно ги предупредили, че ако до няколко дена се разчуе за случая, край на еверестката им експедиция. Под страх от отнемане на пермит никой нищо не казал. Едва след няколко месеца, като приключили експедициите, започнали да се чуват оттук оттам колебливи гласове... В случая т.нар. алпинисти бяха критикувани заради проявеното малодушие пред страха да загубят "правото" си на експедиция, за което вероятно са платени крупни суми без никаква възможност за възстановяване. Предвид постоянните размирици в Тибет, предполагам, че това далеч не е епизодичен случай.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nangpa_La_shooting_incident (първата версия на статията в Wikipedia е от 21.10.2006 г.‎)

«Sergiu Matei, a cameraman at Pro TV, filmed the incident and broadcast live [подчертаването -- мое] during the incident on Romanian station Pro FM. Matei also helped hide one of the Tibetan refugees for 10 hours before the refugee was able to cross the border into Nepal. [...] Matei successfully smuggled his footage of the shooting out of the country. On October 14, 2006, Matei was interviewed on the Romanian television station Pro TV. Footage of the incident was shown during the interview. [...] On October 12, 2006, the United States Ambassador to China, Clark T. Randt, lodged a formal protest regarding China's treatment of the refugees. On October 26, 2006, the European Union Parliament passed a Joint Motion for a Resolution on Tibet, making explicit reference to the shooting. [...] On November 30, 2006 at the meeting of the UN Human Rights Council in Geneva, Switzerland, 16 Non-governmental organizations issued a joint statement questioning the UN High Commissioner for Human Rights on the steps taken concerning the 30 September killing of a Tibetan in the Nangpa Pass. However, the High Commissioner did not respond to questions posed about the Nangpa Pass killing. [...] A documentary called Tibet: Murder in the Snow, based on this incident, was released in 2008 by the Australian production company 360 Degree Films, working in collaboration with the BBC [филма е достъпен по-долу в 6 части, бел. моя]. [...] English journalist Jonathan Green wrote a book about the shootings, titled Murder in the High Himalayas, which was released in 2010. The book is an expansion of Green's earlier article in Men's Journal called "Murder at 19,000 Feet".»

Tibet: Murder in the Snow (Part 1/6)
Tibet: Murder in the Snow (Part 2/6)
Tibet: Murder in the Snow (Part 3/6)
Tibet: Murder in the Snow (Part 4/6)
Tibet: Murder in the Snow (part 5/6)
Tibet: Murder in the Snow (Part 6/6)

_________________
"Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar."
-- Antonio Machado


Последната промяна е направена от vedrin на Чет Май 17, 2018 1:02 am; мнението е било променяно общо 1 път
Сря Май 16, 2018 1:43 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
illegal



Регистриран на: 29 Дек 2008
Мнения: 24

Мнение Отговорете с цитат
Аз от алпинизъм не разбирам, ясно ми е принципно, защо Китай трепе тибетци, но това е толкова особена теория, че не е за този форум. Мислех си да напиша, че две неща ме притесняваха от оставащите четири осемхилядника на Боян, но след дъжд качулка, но се опасявах от Шиша Пангма и евентуално от атака на Лхотце от Непал и то в началото, където миналата година Ули Щек беше затрупан от лавина. Но не очаквах такава развръзка. Преди време писах на Боян у фейса, по-точно му пожелах успех за К2. Не ми е отговарял, но то фенове много, като си на върха, сещам се за Шумахер, вече е забравен от почти всички, но така сме устроени. Няма как да променим ДНК-то си. Не зная тук, споменавал ли съм го, но някой от известните алпинисти беше казал, че не си струва да дадеш живота си за нито един връх, само че, човек може да се утрепе и когато върви по улицата и се спъне, така, че може да се кажат много неща и да се тълкуват. Боян няма да бъде забравен, понеже е уникален спортист за мен. Майната им на рекордите, спонсорите, очакванията, без тях не може, но в случая остават на заден план. Той е важен за хората, които го обичат, за истинските му приятели, дори да са и двама, както и за хората, които могат да оценят това, което правеше, сякаш нещо го дърпаше нагоре, с такава скорост качваше бруталните осемхилядници. Да, има и много гадни седемхилядници, Гашрбрум 4 примерно, Машербрум, но се помнят осемхилядниците от масовия читател. Ще ме изкефи някой да направи Ракапоши по 7 км. му ребро, Машербрум и Г4 в един сезон, но вече това се цени само от хората, които разбират от алпинизъм. Иначе комбинации много. Аз съм ходил до 5100 и малко и видях Шиша, на около 25 км по права линия от непалска страна, но това са големи масиви, колкото един дял в Рила да речем. Какво да кажем за Даулагири, когато го видях под хълма Пуун хил и се разревах. Мързеше ме да правя 300 метра денивалация нагоре, но то нямаше и смисъл.
Сря Май 16, 2018 10:22 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Покажи мнения от преди:    
Напишете отговор    ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми » Обща дискусия Часовете са според зоната GMT + 3 Часа
Иди на страница Предишна  1, 2, 3 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33  Следваща
Страница 29 от 33

 
Идете на: 
Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети
 

ВРЕМЕТО:

вр.Ботев

вр.Мургаш

вр.Мусала

гр.Сандански

Черни връх

 Вземи рекламен банер   


 

Никаква част от материалите и снимките на този форум
не може да бъде копирана и използвана
без изричното съгласие на автора, който ги е публикувал.



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Flowers Online.Translation by: Boby Dimitrov