ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ
всичко за планината
Регистрирайте сеТърсенеВъпроси/ОтговориПотребителиПотребителски групиВход
Състояние на пътеките от х.Гургулица към Белмекен
Иди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Следваща
 
Напишете отговор    ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми » Доброволчески дейности Предишната тема
Следващата тема
Състояние на пътеките от х.Гургулица към Белмекен
Автор Съобщение
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 1480

Мнение Отговорете с цитат
Щом няма консенсус, ако решението на парка се забави, все пак може да се направи и предложеното от Дидо почти на майтап - възстановява се само бялото, червеното се оставя старото, а в междинните участъци - само бели ленти. Ако се реши червено- ще се донамаже, ако друго - съответно навсякъде ще се посини. Докато траят военните действия обаче, спокойно и само с бели бои неутралните индиЯнци, преминаващи транзит, ще разбират откъде да минат, без значение какви са цветовете на войната...
Освен това, пътеката е толкова добра, че изчисти ли се от паднали дървета, ще има вид на алея и дори и с никаква маркировка, проблеми няма да има, с изключение на мястото където Крайна се сече с рязък ляв завой и се започват големите кълдъръмени серпентини.
Пон Ное 16, 2015 11:58 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Dimo Kolev



Регистриран на: 12 Окт 2011
Мнения: 1277
Местожителство: Бургас

Мнение Отговорете с цитат
ведрине това с объркването на важните места (разклонения към хижи от билната маркировка) е едно безумно дело на Парковете. Мислих, че е само в Централен Балкан но като гледам не е само там. Освен твоите примери ще ти дам още два. От х.Хубавец към Амбарица също има червена маркировка, която дублира зелената. От х. Момина поляна към Картала също се дублира синята до Момин превал. Това решение е, че всички излизания от хижите към билната пътека трябвало да бъдат водещи (демек боядисани с червено). Което е глупост. На една от пътеките така ме хвана яд тази година, че мислих на всички червенеи марки да сложа цвета който си е между хижите (имах и спрей с мен). После се отказах.

Даваш идеи да се направи както е в Алпите. Да ама тук сме в България и от пантивека е прието да има различни цветове маркировка. И е по-добре. Виж за номерацията на маршрутите е добра идея. Само, че кой ще ги определи кои са. Дали само тези които са утвърдени в плановете за управление на Парковете или всички маркирани. Защото има много, които си стоят със старите марки и онези не искат да се грижат за тях. Някои в последно време се оцветиха наново Very Happy , което е добре
Вто Ное 17, 2015 9:45 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 1480

Мнение Отговорете с цитат
Въпреки че се отклонихме от темата за двете северни пътеки, може би не е зле да разясним изобщо маркировката в района, тъй като в крайна сметка това може да е от значение и за самия цвят на тези пътеки.
Сега, за да е още по-пълен хаоса, да посочим и един дефект на картата:
Пътеката, която е дадена като не маркирана, през Равни чал, всъщност е ОСНОВНАТА, ЗИМНА С ЖАЛОНИ, КОЕТО ПО ПРЕЗУМПЦИЯ ОЗНАЧАВА БИЛНА И ЕСТЕСТВЕНО ТРЯБВА ДА БЪДЕ ЧЕРВЕНО МАРКИРАНА. Тази сечащата от юг определено е само лятна, лавиноопасна, а преди години бе на ниво само пирамидки, изглежда в последно време са я "повишили" в ранг на основна.
Така вече може да говорим не само за сплит, а за направо "кръгово движение" с червена маркировка.
Също така, "червен" е и въпроса за маркировката на съседния южно разположен връх, "екипиран" с парапет - червената маркировка го сече от запад, откъм Ибър в едни лавинарници, а вероятно червен цвят има и по жалоните. С една дума, ако се разровим в проблема, ще изскочат не един а цяло стадо заЯци.


Вто Ное 17, 2015 10:04 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Mariana1000



Регистриран на: 28 Юли 2010
Мнения: 2285
Местожителство: София

Мнение Отговорете с цитат
vladofff, това последното не го разбрах. Червената лентова маркировка е лятна. Това, че е билна не означава, че трябва да минава точно през върховете т.е. по коловете.
Лентовата по лятната и коловете по зимния вариант го има навсякъде и не пречи. Мисля, че по коловете не би трябвало да има марки, освен ако не съвпадат с лятната пътека.

_________________
Искате ли да изживеете едно приключение!?!...
Вто Ное 17, 2015 11:49 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 1480

Мнение Отговорете с цитат
Mariana1000 написа:
Това, че е билна не означава, че трябва да минава точно през върховете т.е. по коловете.

Това вече звучи като дървен камък. Може ли да има билна маркировка, която да не ходи изобщо по билото, а да минава по дъното на долината. Защото в подножието на Ибър е баш така.
Изобщо според мен правилото за билна червена май изобщо не е абсолютно. Имам предвид, че там, на премката към билото /сиреч вр.Белмекен/ тръгва жълта, а червената тръгва по реката, по долината и после слиза още по-надолу, но във всички случаи не държи билото.
Така, че по правило трябва да кажем - с червена поначало не се маркират толкова билни маршрути, колкото основни маршрути, определящи по някаква траверсираша да кажем цялата планина, линия. Какво да кажем за възела около Канарата и Черна поляна - класически сплит. От една страна - наистина Е4 тръгва по било, но кое било е главното, дали това към Павлев връх, или това към Грънчар, а от там и кое било ще получи привилегията да бъде червено?
Защото ако червената не беше дадена така както е сега на картата, а да си ходеше по колците, както смятам, че е редно да бъде, стигайки х.Белмекен по зимния път, на Премката нямаше да има никакъв "сплит", а само една логическа линия. Сплит тогава може да има на самата хижа/по отношение на пътеката през крайна/, но там се предполага че има първо хижар, после табела, после колци с малки табелки и т.н. Но инак, както и Дидо отбеляза, в момента изглежда твърде абсурдно това да е на 1,3км от хижата. Освен това, както и аз отбелязах, тази червена маркировка от юг на Равни връх я нямаше преди 20 години - там си имаше само пирамидки. Вярно, че е шорткът, но къде пък пише, че заради едно такова сечене трябва да се направи червен батак. Още повече, че ако правиш Е4 без да спиш на Белмекен, за чий ти е изобщо да ходиш дотам, след като през спортната база ти е още по голям шорткът? Айде направо да шунтираме Белмекен от червената боя и да я прекараме през спортната база - основания бол - хубава, отъпкана и добре маркирана пътека, спестяваща доста време ако гоните Юндола.
Или направо да кажем - с червено се ползват само Е3, Е4 и Е8, които по съвместителство са и приоритетно билни, а всички останали пътеки са им "спомагателни" и затова с друг цвят. Така би било най-правдоподобно и най вече в зародиш се премахва изобщо причината за всякакви спорове дали билото да е червено или не.
Вто Ное 17, 2015 1:58 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Dimo Kolev



Регистриран на: 12 Окт 2011
Мнения: 1277
Местожителство: Бургас

Мнение Отговорете с цитат
Mariana1000 написа:
vladofff, това последното не го разбрах. Червената лентова маркировка е лятна. Това, че е билна не означава, че трябва да минава точно през върховете т.е. по коловете.
Лентовата по лятната и коловете по зимния вариант го има навсякъде и не пречи. Мисля, че по коловете не би трябвало да има марки, освен ако не съвпадат с лятната пътека.


Яница е права. така е
Вто Ное 17, 2015 1:59 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 1480

Мнение Отговорете с цитат
Dimo Kolev написа:
Mariana1000 написа:
vladofff, това последното не го разбрах. Червената лентова маркировка е лятна. Това, че е билна не означава, че трябва да минава точно през върховете т.е. по коловете.
Лентовата по лятната и коловете по зимния вариант го има навсякъде и не пречи. Мисля, че по коловете не би трябвало да има марки, освен ако не съвпадат с лятната пътека.


Яница е права. така е

Както виждаш, и аз това написах, по принцип е права, но не и в конкретния случай- ако разгледаш точно сегашната ситуация на Равни чал, ще се съгласиш, че червеното трябва да ходи по колците на север, за да не се получават на премката червени кръстовища.
Вто Ное 17, 2015 2:06 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vedrin



Регистриран на: 25 Авг 2010
Мнения: 3011
Местожителство: София

Мнение Отговорете с цитат
vladofff написа:
Въпреки че се отклонихме от темата за двете северни пътеки, може би не е зле да разясним изобщо маркировката в района, тъй като в крайна сметка това може да е от значение и за самия цвят на тези пътеки.
Сега, за да е още по-пълен хаоса, да посочим и един дефект на картата:
Пътеката, която е дадена като не маркирана, през Равни чал, всъщност е ОСНОВНАТА, ЗИМНА С ЖАЛОНИ, КОЕТО ПО ПРЕЗУМПЦИЯ ОЗНАЧАВА БИЛНА И ЕСТЕСТВЕНО ТРЯБВА ДА БЪДЕ ЧЕРВЕНО МАРКИРАНА. Тази сечащата от юг определено е само лятна, лавиноопасна, а преди години бе на ниво само пирамидки, изглежда в последно време са я "повишили" в ранг на основна.
Така вече може да говорим не само за сплит, а за направо "кръгово движение" с червена маркировка.
Също така, "червен" е и въпроса за маркировката на съседния южно разположен връх, "екипиран" с парапет - червената маркировка го сече от запад, откъм Ибър в едни лавинарници, а вероятно червен цвят има и по жалоните. С една дума, ако се разровим в проблема, ще изскочат не един а цяло стадо заЯци.

Всъщност вчера отначало си мислех че Дидо намеква именно за зимната пътека през билото на Равни чал. Опитах се да си припомня дали по коловете има и червена марка, но се оказа че през последните години съм минавал оттам все зиме и не съм обърнал достатъчно внимание на това. Все пак, струва ми се че няма такава, поне доколкото си спомням (а и ако не е била добавена впоследствие). Иначе по южната подсичаща пътека наистина има сравнително прясна червена маркировка, каквато по-преди там не се полагаше. Ставал съм свидетел и на случка, при която хора идващи откъм Сиври чал хващат по нея през зимата "напряко". В началото ѝ обикновено има съвсем малко сняг, защото вятъра явно там така го върти че не се задържа много и това увеличава измамната ѝ привлекателност през зимата. Освен това някои от новонанесените летни марки май остават видими зиме и това допълнително увеличава изкушението, особено у хора, които не са добре запознати със зимните особености на района. При подсичането на Равни чал, а и накрая на слизане към седловината преди вр. Белмекен може да стане страшно при определени условия. В онзи случай се свързахме по телефона и ги убедих да се върнат на зимната маркировка, след като бая се бяха отдалечили вече от нея. Не че и по нея няма едно място от северната страна на Равни чал, което може да бъде опасно през зимата, но все пак там риска сякаш е по-малък.

Съществен проблем около цветовете на маркировките е натоварването им с допълнителен смисъл, който не е формално и изрично определен в официален документ, а и както е видно в редица случаи е нарушен. Струва ми се че това състояние на нещата има нужда някак да бъде подобрено. Както вече стана дума, в други страни се справят съвсем добре и с по-малко цветове, но при условие че правилата са ясни, известни и спазвани от всички. Наистина е по-важно пътеките да бъдат разчистени и маркирани, цветовете са второстепенен по важност въпрос. Давам си също сметка че съществуват основания да се мисли че ползването на различни от нанесените в хартиените карти цветове би могло да намали, а не да увеличи бъркотията, тъй че доброто решение вероятно е постижимо с внимателно претегляне на ползите и вредите, каквато беше и целта на намесата ми. Иначе, ако в някаква по-далечна перспектива бъде установен по-голям порядък в маркировките по един или друг начин, това би било чудесно.
Вто Ное 17, 2015 2:10 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
dido



Регистриран на: 03 Яну 2007
Мнения: 5333

Мнение Отговорете с цитат
А, хм, да, може би наистина не съм бил достатъчно ясен. Говорих за седловината горе (Премката).
Премката е особено място, доколкото можах да го огледам добре в подходящите лоши условия преди месец, при монтажа на дограмата на хижата.

Тогава имаше лека мъгла и действително очевадна яснота за правилната посока нямаше. Не толкова заради червения цвят на марката, която там така или иначе е доста рехава, но заради пресичащите се в няколко точки множество пътеки и три отсечки черен път. Повечето от тези пресичащи се пътечки са избити от добитък и парадоксално, се ползват по-охотно от отиващите към хижата като по-преки от маркираната в червено пътечка.

Това го казвам в отговор на по-горно мнение, че при кръстопътя има табели и това решава проблема. ОК, това може да е така на повечето места, но на Премката - нещо като 3-4 футболни игрища, има 30 кръстопътя. За табели не помня, хванахме по преките надолу ...

_________________
Бутам след осмата бира Very Happy

Последната промяна е направена от dido на Вто Ное 17, 2015 4:48 pm; мнението е било променяно общо 1 път
Вто Ное 17, 2015 4:32 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя ICQ Номер
stefan_iliev38



Регистриран на: 25 Сеп 2009
Мнения: 1347
Местожителство: София, кв. „Овча купел"

Мнение Отговорете с цитат
Първо - да напиша мнението си за цвета на маркировката.

Не виждам какъв е проблемът, ако се пресичат 2 червени маркировки, още повече ако са на ъглопът, а не на кръстопът.

Не виждам проблем и по коловете от зимната маркировка да има червена лентова маркировка, ако по коловете има хубава пътека, която и лятото става за вървене.

Не виждам проблем пътеката през кантон "Крайна" да е с червена маркировка, щом е била с такава, в момента има остатъци от такава и на всички карти (включително и частично в BGMountains) е отбелязана с такава.

Проблем виждам в изработването и надписването на табели, които да се поставят на кръстопътищата. На табелите може да се надпише не само колко часа и минути остава до дадена хижа, местност или разклон, но и приблизителното разстояние в километри например.

Второ - бих искал да попитам за зимните пътища в района на хижа "Белмекен".

Чел съм за случаи на затрупани от лавини по зимните колове над хижа "Белмекен" към Равни чал. А също и за падащи лавини по зимните колове над спортната база "Белмекен" към връх Ортачал и Ибър. Означава ли това, че може на табелите за тези пътеки да се пише "Зимен път" и дали трябва да се обозначи, че този зимен път не е съвсем безопасен?

Втори въпрос, свързан с лавините (може би Vladofff, а и Vedrin ще знаят нещо по него, тъй като районът им е познат зимата) - падат ли понякога лавини по пътеката от хижа "Белмекен" към Премката и спортната база - при стръмното изкачване на склона на югоизток от езерото? С други думи - този стръмен склон лавиноопасен ли е при определени условия? Регистрирани ли са лавини, които да са затрупвали коловете?

П. П. Писали сме едновременно с Dido. И аз за Премката ми е думата, че не е ясно маркирано с табели - особено Е-8 пък изобщо.



____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
Вто Ное 17, 2015 4:42 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 1480

Мнение Отговорете с цитат
Значи Дидо, това което си установил е ценно, защото си бил за пръв път и вероятно такова, но вероятно и по-зле, ще бъде усещането и възприятието на разглеждания от нас "обикновен посетител", стъпващ там за пръв път и имал късмета с лошо време, за когото на практика се предвижда тази маркировка.
Иначе - от юг, дори в много малко сняг, Равни чал е изключително опасен на сечене (има дори улеи на едно място, със стръмнина под тях). Ако обаче се мине по-отгоре, опасността намалява, но при слизане към Премката, заради рязкото увеличаване на наклона, пак трябва да се държи лек югоизток, и все пак да се държи сметка, че при много или напластен сняг дори това слизане е лавинно.
Последните доста мнения не са по темата за двете северни пътеки и май трябва да се преместят в темата "Белмекен и околностите", където им е мястото.

Стефане, така е, при лош сняг и в доволно количество, е повече от вероятно да бъдеш затрупан дори на коловите маркировки. Относително безопасна е само северната зелена пътека по Чавча.

Опасно е както по жалоните от спортната база към Премката, така и диагоналът от Премката към хижата, страшно е и по-колците от северозапад на Равни чал.
На първата пътека - лавина става около мястото, където източното ребро на Сиври се засича с реката - долината отеснява и не е много добре:
виж къде са коловете

Затова, дори в лошо време, се изкачвам по южния ръб на Белмекен - опасност от изгубване няма, защото хем е ребро, хем в крайна сметка като стигнете до горе, се засичате с коловете от върха, които водят до премката:



От случайно попадение по диагоналното слизане към хижата, превенция няма. Оттатък, от северозапад, също няма.
Вто Ное 17, 2015 4:59 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
stefan_iliev38



Регистриран на: 25 Сеп 2009
Мнения: 1347
Местожителство: София, кв. „Овча купел"

Мнение Отговорете с цитат
vladofff написа:
...
Последните доста мнения не са по темата за двете северни пътеки и май трябва да се преместят в темата "Белмекен и околностите", където им е мястото.
Името на темата е "Състояние на пътеките от х.Гургулица към Белмекен". Според мен всички мнения са по темата - нали пътеката с жълта маркировка през връх Белмекен слиза до Премката и отива от там към хижа "Белмекен".

28-29 ноември (а защо не и 5-6 декември) може да се свърши някаква работа от доброволци в района. Още повече, че работата няма да може да се приключи за един, два или дори за три уикенда. Ясно е, че ще остане работа и за догодина. Тогава защо да се чака пролетта? Ако през зимата паднат още няколко допълнителни дървета, лесно ще се почистят на път за останалото непочистено от миналата година.

За маркиране с боя според мен е вече късно. Но за поставяне на (издигане на паднали) колове и табели - все още не.

П. П. Ще трябва да се попита хижаря Георги дали е виждал паднали лавини по коловете на югоизток от хижата към Премката. Confused


____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
Вто Ное 17, 2015 5:28 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Dimo Kolev



Регистриран на: 12 Окт 2011
Мнения: 1277
Местожителство: Бургас

Мнение Отговорете с цитат
Изказвам моето мнение, което е по принцип, а не конкретно с темата. И е плод на задълбочен анализ и чудене по пътеките и после при съставяне на картата и пътеводителя. С червен цвят трябва да се маркира само билото. Никъде другаде. Ако има подсичаща пътека, която само сече даден връх, а не слиза ниско долу тя трябва да се маркира с червено. Коловата маркировка през върха си е колова маркировка. Там нужда от лентова няма. Който иска да върви по нея да си следва колците. При разделянето на двете пътеки задължително трябва да има табели - зимен път и летен път (или подсичащ). Ако е лавиноопасно по подсичащата пътека - табела лавиноопасност. Изключение от това правило се сещам за вр. Вежен. Коловете на зимната пътека там не започват от разклонението от синята маркировка към Каменната порта. Там трябва според мен да има червена маркировка, само че тя да започва от разклона, а не долу от хижата. Другият пример е пътеката между хижите Добрила и Левски. Това не е подсичаща пътека. Там червена боя място няма. Както и от Левски нагоре към Петолъчката. Ама са сложили гадовете. За билото толкова.

Всички екопътеки, където има поставена маркировка, а не са само табели трябва да са с един цвят. Тази маркировка даже трябва да е различна от туристическата по маршрутите. Примерно бял кръг с жълта или зелена точка вътре. Много ми харесаха в Румъния. Все пак това си е друг вид маршрут.

Останалите трябва да са с редуваща се маркировка. От хижа А към хижа Б - синя, към местност С зелена и т.н. А не всички посоки едно и също. Иначе става каша. За обикновенни турист. Който не обича да чете преди това. И задължително стълб с табели към всяка една дестинация. От такива като при хижа Грамадлива според мен няма смисъл - до морето 10 дена, до вр. Ком 15 дена, до Истанбул 1 месец. Последното си го измислих.

Ако от едно място към две различни дестинации се отива в началото по една и съща пътека, то тя трябва да е маркирана и с двата цвята. А не нейде посредата втория да се появи ненадейно. Говорим за Вежен - там е добре направено. И синята и жълтата към билото тръгват от хижата. Да вземем да продължим жълтата до Голяма шаля както е било едно време ще е супер. Това като пожелание.

Веднага ми идва на ум едно спорно място в Балкана. Пътеката през Кочмара. Там съм се чудил винаги дали трябва да е маркирано с червено и ако да от къде до къде. Единият подстъп към х.Равнец е син, другия червен. Дали трябва да е така. При положение, че след хижата започва колова маркировка, която свършва при вр. Жълтец. Подсичащата Кочмара пътека се разклонява след Булката: синята към хижа Левски, другата към Петолъчката. Ако синята отдолу стигне до Левски ето ти един маршрут. Другата по-скоро трябва да е зелена. След като между Петолъчката и заслон Ботев е такава. Размисли без да съм стигнал до консенсус със себе си Very Happy

Имам една идея за догодина. За Централен Балкан. Да се направят големи табла, който да се монтират на красива дървена стойка с покривче. И такива да се поставят на всяко изходно място към планината. Дали е село или местност както Паниците няма значение. На тези табла да има подробна карта с всички маршрути от там нагоре. С легенда, часове, разстояние и т.н. И картата да е хубава, а не като тези идиотските с две линии и три борчета. Да е красиво. Има мераклии вече за това. Ще търсим разрешение от местните общини и кметства. Там поне Парка е по-нагоре и с тях няма да се говори. Дидо и Ведрине ако идеята ви харесва и може да се ползва картата на БГМ - кажете. Ако не ще направя друга. Важното да е качествено и да не избелее за една година. То може някой да я счупи и след 2 дена, ама...

Интересно ми е дали такъм грандиозен замисъл като оправяне, номериране и табелиране на планините в БГ е възможно. Горните мозъци дали ще реагират. По скоро не. Но знае ли човек.

Ако смятате, че това мнение не е за тук или е напълно излишно го преместете където му е мястото. Па било то и в кошчето.
Вто Ное 17, 2015 5:38 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 1480

Мнение Отговорете с цитат
[quote="stefan_iliev38"]
vladofff написа:
...
П. П. Ще трябва да се попита хижаря Георги дали е виждал паднали лавини по коловете на югоизток от хижата към Премката. Confused

Не съм виждал там лавини, но това не означава, че при неблагоприятни условия не могат да се образуват. По скоро го смятай като потенциално опасно и имай едно наум. от Премката по начало равното е широко, но точно преди мястото където започва слизането към хижата се стеснява и за себе си го разглеждам като опасно и за преминаване с повишено внимание - отгоре има и склон и възможност за навеища, които да създадат каквото трябва.
Вто Ное 17, 2015 5:50 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vedrin



Регистриран на: 25 Авг 2010
Мнения: 3011
Местожителство: София

Мнение Отговорете с цитат
stefan_iliev38 написа:
Чел съм за случаи на затрупани от лавини по зимните колове над хижа "Белмекен" към Равни чал. А също и за падащи лавини по зимните колове над спортната база "Белмекен" към връх Ортачал и Ибър. Означава ли това, че може на табелите за тези пътеки да се пише "Зимен път" и дали трябва да се обозначи, че този зимен път не е съвсем безопасен?

Лавини през зимни маркировки има не една и две в нашите планини. На някои места маркировките би могло вероятно да бъдат прекарани и по-безопасно или пък да са по-малко. Аз лично ги възприемам само като известно напътствие за относително по-безопасен маршрут, а не като пълна гаранция за защитеност от лавини. При определени обстоятелства, които зависят от куп фактори, за които има написани дебели книги и въпреки това остават недоизяснени неща, едно или друго алтернативно трасе може да бъде повече или по-малко безопасно в определен момент. Общо взето това което отличава летните от зимните маршрути е че летните почти винаги са опасни през зимата, докато зимните -- по-рядко, но не и никога, поне в някои техни участъци.

stefan_iliev38 написа:
Втори въпрос, свързан с лавините (може би Vladofff, а и Vedrin ще знаят нещо по него, тъй като районът им е познат зимата) - падат ли понякога лавини по пътеката от хижа "Белмекен" към Премката и спортната база - при стръмното изкачване на склона на югоизток от езерото? С други думи - този стръмен склон лавиноопасен ли е при определени условия? Регистрирани ли са лавини, които да са затрупвали коловете?

Моя зимен опит не е достатъчно голям, за да се произнеса. Знам по принцип че СИ склонове на Равни чал са лавинни, а из мрежата има и снимки, които потвърждават това:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.359806137465560.1073741825.100003085304349&type=3

Дали лавините достигат коловите маркировки на тези места не знам със сигурност, но никак не бих се учудил ако понякога и това се случва. Ето една снимка, на която лавината възпитано е дала път на зимната маркировка:

http://www.panoramio.com/photo/54487828

И най-сетне, за опасното място по билната колова маркировка на слизане от Равни чал към х. Белмекен има три изречения в зимния пътеводител на Аспарух Марковски:

http://www.bgmountains.bglink.net/zavrachica.html#9.1.

"Оттук коловете в северна посока през малка седловинка ни извеждат на малко по-ниско, но по-скалисто разклонение на Равни връх и след като го преминат, започват да слизат на север по дългия Равни рид. Много скоро, обаче, те завиват под почти прав ъгъл надясно (на североизток) към широко заравнение, обградено от запад от Равни рид, и след малко склоново стъпалце стигат на него. Бързо преминаваме заравнението и внезапно коловете излизат в горния край на кратък стръмен улей между клека; по него при подходящи условия е възможно падане на лавина."


Последната промяна е направена от vedrin на Вто Ное 17, 2015 7:13 pm; мнението е било променяно общо 1 път
Вто Ное 17, 2015 5:50 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
Покажи мнения от преди:    
Напишете отговор    ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми » Доброволчески дейности Часовете са според зоната GMT + 3 Часа
Иди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Следваща
Страница 3 от 9

 
Идете на: 
Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети
 

ВРЕМЕТО:

вр.Ботев

вр.Мургаш

вр.Мусала

гр.Сандански

Черни връх

 Вземи рекламен банер   


 

Никаква част от материалите и снимките на този форум
не може да бъде копирана и използвана
без изричното съгласие на автора, който ги е публикувал.



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Flowers Online.Translation by: Boby Dimitrov