ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ
всичко за планината
Регистрирайте сеТърсенеВъпроси/ОтговориПотребителиПотребителски групиВход
Злополуки в планините
Иди на страница 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Следваща
 
Напишете отговор    ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми » Обща дискусия Предишната тема
Следващата тема
Злополуки в планините
Автор Съобщение
vedrin



Регистриран на: 25 Авг 2010
Мнения: 5780
Местожителство: 1116 m н.в.

Мнение Злополуки в планините Отговорете с цитат
Драмата край Арола по материали от швейцарския печат

«Трагедията засяга две групи, тръгнали сутринта от "La cabane de Dix". Едната, съставена предимно от италианци и германци, с водач от Côme, е трябвало да се насочи към "La cabane de Nacamuli" от другата страна на границата. Другата, съставена от французи, е имала за цел да достигне Arolla минавайки през Le Pigne, следвайки един от маршрутите на "La Haute Route". Според кантоналната полиция всички са били добре екипирани.

С влошаването на метеорологичните условия, в някакъв момент се стига до решението двете групи да се обединят и да се насочат към "La cabane des Vignettes" за по-сигурно. В този район е невъзможно да бъде повикана помощ, тъй като нито една комуникационна мрежа няма покритие, както обяснява местният водач Dédé Anzévui. Според наша информация, други групи тръгнали от "La cabane de Dix" са се отказали и върнали обратно.

При опит да разучи следващ участък от маршрута италианецът-водач пада и загива на място. Останалата част от групата прекарва нощта на няколко стотин метра от заслона, на около 5 минути път до него със ски. В този район през нощта са били измерени температури под -5 °C, пориви на вятъра до 79 км/ч и снеговалеж. "Усещаната температура е била екстремна", обяснява метеоролога Daniel Massoti.

Сигнал за бедствие е подаден едва в понеделник рано сутринта. Туристи, които са напускали заслона "La cabane des Vignettes" са чули викове за помощ. Върнали са се в заслона и са уведомили неговия пазач, който е повикал помощ в 6:30 ч. При пристигането си първите спасители, вместо очаквания от тях един бедстващ, откриват група от десетина човека, блокирани на заледено ребро, според думите на Pascal Gaspoz, ръководил действията на Air-Glaciers.

Общо 7 хеликоптера на Air-Glaciers, Air Zermatt и Rega са се включили в спасителната операция. Ситуацията е била драматична. Пет човека са били в безсъзнание. По-късно през деня четирима от тях са били обявени за починали в различните болници, в които са били отведени. В понеделник вечерта четири човека все още са се борили за живота си, а останалите са били в състояние на лека хипотермия. Прокурорът Ludovic Schmied е започнал разследване за изясняване на точните обстоятелства около случилото се.»

Източник: https://www.lenouvelliste.ch/articles/valais/canton/arolla-victimes-du-froid-tout-presde-la-cabane-753991

«Италианската осведомителна агенция ANSA предава думите на брата на една от жертвите. Според него пострадалите алпинисти "са променили маршрута си, с надеждата да достигнат заслона при добри метеорологични условия, но на 550 метра от него са били блокирани от буря".

Тoзи опит за промяна на маршрута не е бил непременно благоприятен. Един от оцелелите италианци, Томазо, обяснява по TG3, третата програма на RAI: "Сбъркахме посоката и попаднахме в бурята".

Наистина, изглежда, че алпинистите не са били наясно с местонахождението си, както обяснява Райнхолд Меснер, италианският алпинист, считан от мнозина всред най-добрите от XX в. Според него жертвите не са имали шанс да се измъкнат от този "whiteout". "Когато попаднеш в "whiteout", нещо като снежна мъгла, придружена със силен вятър и студ, въпросът вече не е на човешка грешка, защото не се вижда нищо. Ако нямаш изключителен опит, губиш разсъдък. И ако не намериш защитено място, дори доброто оборудване и GPS-a стават безполезни".

ANSA цитира бащата на Томазо. Ледената нощ била дълга. "Томазо правил гимнастики и се опитвал да не заспива. Останал е буден цяла нощ, не знам как е успял. Оцелял е благодарение на опита си. Опитвал се е да държи будни и останалите, но е загубил контакт с тях в тъмнината."

Самият Томазо казва пред TG3: "От време на време се отпусках и унасях, но сетне се сещах за съпругата ми."

Трябвало ли е да се започва този преход по "La Haute route" в ден като този? Според TG3 един от оцелелите е казал, че не е трябвало да тръгват. "Това беше един прекалено труден етап за ден, в който по прогноза метеорологичните условия ще се влошат още в 10:00 сутринта. Не трябваше дори и да си помислямме да тръгваме.»

Източник: https://www.lenouvelliste.ch/articles/valais/canton/les-premiers-temoignages-sur-le-drame-d-arolla-754600

«Robert Bolognesi, директор на MétéoRisk, обобщава наблюдаваните метеорологични явления по време на драмата. "Условията бяха в известна степен сурови за високата планина. Вятърът беше постоянен още в неделя сутринта и с течение на времето се усили, с пориви до около 80 км/ч. Падна около 15 сантиметра сняг. Най-ниските температури са били измерени между полунощ и 8 сутринта, в интервала между -5 °C и -10 °C на тази височина. При поривите на вятъра би могло да са се усещали като -20 °C от човек на открито."

Възниква въпроса дали е било разумно да бъде предприеман този преход в подобни условия. Според Robert Bolognesi, "за добре тренирани и екипирани туристи с опит, прехода би бил труден, но не и немислим. Обаче той би бил лудост за група дебютанти. В зависимост от нивото на групата начинанието може да бъде окачествено като осъществимо или неразумно."

От своя страна Pierre Mathey, генерален секретар на швейцарската асоциация на планинските водачи, остава съвсем предпазлив: "Не можем да знаем дали драмата се дължи единствено на метеорологичните условия или и други обстоятелства са оказали влияние. Ясно е, че е имало дезориентация заради лошото време. Трудно е обаче да бъдат оценявани предприетите действия."»

Източник: https://www.lenouvelliste.ch/articles/valais/canton/drame-d-arolla-les-specialistes-reagissent-754143

«Tommaso Piccioli, един от оцелелите, архитект, раказва пред RAI3, че е преживял "ад между Pigne d'Arolla и Mont Collon".

"Времето се влоши в 10:00 ч. На тръгване се бяхме разбрали, че ще караме ски докато условията са благоприятни и при евентуално влошаване ще се върнем обратно, нещо което се оказа невъзможно. Губихме се 4-5 пъти. Поех воденето на групата, тъй като бях единствения с работещ GPS. Достигнахме до място, след което не можехме да продължим поради липса на видимост. Грешка е да се спира на ръб при вятър. Трябва да бъде намерено защитено място, където да бъде изкопана дупка. В такава ситуация заспиването е смъртоносно: хипотермията дебне и убива. Трябва да се движиш, да дишаш, да мислиш как да не умреш."»

Източник: https://www.rts.ch/info/regions/valais/9539810-un-rescape-d-arolla-temoigne-on-s-est-perdu-quatre-ou-cinq-fois-.html

_________________
"Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar."
-- Antonio Machado
Чет Май 03, 2018 1:18 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
vedrin



Регистриран на: 25 Авг 2010
Мнения: 5780
Местожителство: 1116 m н.в.

Мнение Отговорете с цитат
Анимация от кадри заснети от хотелска уебкамера в деня на инцидента, илюстриращи промените в метеорологичните условия:

https://www.facebook.com/meteonewsfr/videos/1100691310071127/

Връх Pigne d’Arolla е вляво, драмата се е случила зад него.

_________________
"Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar."
-- Antonio Machado
Нед Май 06, 2018 6:44 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
vedrin



Регистриран на: 25 Авг 2010
Мнения: 5780
Местожителство: 1116 m н.в.

Мнение Отговорете с цитат


Stéphane Husson, 47-годишен французин-планински водач е загинал миналата седмица след падане в Beaufort, Франция. На 20-ти юни той е водел група от около 20 тийнейджъри в рамките на мероприятие, организирано от Френския Алпийски Клуб от Albertville, когато той и един от тийнейджърите (на 16 години), с който е бил в свръзка, са паднали 20 метра. Husson е бил откаран в болницата в Гренобъл в тежко състояние, където е починал на следващия ден. Тийнейджъра, чиято идентичност не е била оповестена, е загинал на местопроизшествието преди пристигането на помощ. Обстоятелствата около падането все още се разследват.

Husson е започнал да се катери на 7-годишна възраст. Бил е голяма фигура в леденото катерене.

Източник: https://rockandice.com/climbing-news/acclaimed-ice-climber-stephane-husson-dies-accident-france/

_________________
"Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar."
-- Antonio Machado
Чет Юни 28, 2018 3:44 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
mom4i



Регистриран на: 05 Авг 2014
Мнения: 616

Мнение Отговорете с цитат
Още един водач, завлечен от клиент... Да почива в мир...

Но те знаят за риска и са го приели...

Стефан, в началото на 21 век, заедно с другите си колеги-приятели от отбора по ледено катерене на Petzl (Daniel Du Lac, Tony Lamiche) създадоха техниките на леденото катерене, които се ползват и сега, почти 20 години по късно. С техните лица по рекламните плакати и статии съм трънал по замръзналите водопади...
Сря Юли 04, 2018 10:46 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
hlebarov



Регистриран на: 04 Сеп 2017
Мнения: 91

Мнение Отговорете с цитат
Преди време попаднах на тази презентация, пише, че подобни инциденти се случват често.

http://www.alpineskills.com/pdf_forms/ShortRoping.pdf
Пет Юли 06, 2018 9:51 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
mom4i



Регистриран на: 05 Авг 2014
Мнения: 616

Мнение Отговорете с цитат
Чудна е презантацията, благодаря, на доста високо ниво. Малко е старичка, но нещата са верни, въпреки 10 години от написването и, екипировката е същата, планината също...

Авторът е водил до край, като старите водачи...
http://www.alpinist.com/doc/web08x/newswire-braun-elwert-new-zealand

Дискусията се води от както се ползва въжето при катерене, вече над 100 години. За професионални водачи няма съмнение - по терен, където има опасност от падане, те са вързани със своите клиенти. За любители - по преценка.

Всичко зависи от подготовката на водача. Ако той е як и добре подготвен, може да зъдържи доста голямо натоварване. Играе се с позицията на тялото, с центъра на тежеста, и основно е правилното обвързване и използване на въжето (дължина, натегнатост и т.н.).

Ако водачът не е добре подготвен да задържи партньора (всъщност той не е и точно водач в този случай), по-добре да не ходят вързани по стръмен терен без възможност за поставяне на междинни точки. Всеки за себе си... За това и често в България се ходи така, хора, които не знаят какво да правят с въжето, по-добре да не се връзват. Затова и в Алпите голяма част от инцидентите с хора от Източна Европа са от падане, без да са вързани...

Качествените курсове по алпинизъм са зъдължителни, ако човек реши да тръгне зимно по ръбове и улеи, или в Алпите....
Пет Юли 06, 2018 11:00 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
stefan_iliev38



Регистриран на: 25 Сеп 2009
Мнения: 3267
Местожителство: Кюстендил; София, кв. „Овча купел"

Мнение Отговорете с цитат
vedrin написа:
... Обстоятелствата около падането все още се разследват.
...
Източник: https://rockandice.com/climbing-news/acclaimed-ice-climber-stephane-husson-dies-accident-france/

mom4i написа:
... Още един водач, завлечен от клиент... Да почива в мир...

Но те знаят за риска и са го приели...
...

Или клиент, завлечен от водач?... Обстоятелствата около падането все още се разследват...

Щом водачите знаят риска и са го приели, означава ли това, че сами са си виновни? И са приели риска да умрат заради парите, тоест продават си живота и сигурността?

Всъщност, тези въпроси (независимо дали водачът води за пари или поради друга причина) всеки водач би трябвало да си ги зададе...

____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
____________________________________________________________
Закон на Мърфи: Приятелите идват и си отиват. Враговете се натрупват!
Пет Юли 06, 2018 11:44 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
mom4i



Регистриран на: 05 Авг 2014
Мнения: 616

Мнение Отговорете с цитат
Малко вероятно, имайки предвид кой е водачът (съвсем истински).
Водачът поема риска на професията. Не рискува живота си за пари, а за да спаси клиента си. Негово задължение е да го върне жив и здрав долу. Професия с риск, като много други...
Пет Юли 06, 2018 12:45 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
stefan_iliev38



Регистриран на: 25 Сеп 2009
Мнения: 3267
Местожителство: Кюстендил; София, кв. „Овча купел"

Мнение Отговорете с цитат
mom4i написа:
Малко вероятно, имайки предвид кой е водачът (съвсем истински).
Водачът поема риска на професията. Не рискува живота си за пари, а за да спаси клиента си. Негово задължение е да го върне жив и здрав долу. Професия с риск, като много други...

Професията се работи за пари. Рискът е част от професията. Следователно заплащането за професията е и заплащане за риска.

Трудно ли е за един платен планински водач да признае, че поема риск заради пари?

Според мен не би следвало да е трудно и няма защо да увърта, че не рискува за пари, а само за да спаси клиента си.

____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
____________________________________________________________
Закон на Мърфи: Приятелите идват и си отиват. Враговете се натрупват!
Пон Юли 09, 2018 6:10 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 3031

Мнение Отговорете с цитат
"Професията се работи за пари." - Вярно.
"Рискът е част от професията." - Отчасти, много малко вярно, защото за всяка опасна професия има създадени и правила за напълно неутрализиране или поне минимизиране на риска.
"Следователно заплащането за професията е и заплащане за риска." - Идиотска логика. Хората работят за да си осигуряват средства за препитание и живот, а не за погребение. Последното така или иначе е сигурно и гарантирано от бюджета на общината, а на потърпевшия пък му е съвсем през макарона. Толкова трудно ли е да го осъзнаеш?
С риск да ме изритат от форума, смятам преждеописаните съждения за присъщи на глава с изключително високо съдържание на целулоидни нишки/ по новому - фибри/.
Макар и веднъж в живота си, без да съм бил никога водач, за да го правя "за пари", което явно те боде толкова, ми се е налагало да скоча в лавинен улей с праг, за да пробвам да хвана подхлъзнал се човек. Става за секунди, нямаш време да "обмисляш" решение, продиктувано от обстоятелството, многократно натъртвано тук, че "всеки носел глава на раменете си", просто или се хвърляш без да мислиш, или стоиш и гледаш как човека си отива пред очите ти. В такава ситуация последното, което ще ти дойде наум е да пресмяташ риска, парите, срещу които е поет, после и страховете от съдебно дирене, отговорности, ако не се намесиш и други подобни, плюсове и минуси...
За щастие го хванах за петата, а с другата ръка ударих един юмрук във фирна и така спряхме на два метра над прага...
И какво сега, ако да ме питаш от какви подбуди съм се хвърлил, и дори да ти отговоря, какво? След като си "направиш изводите", по-добре ли ще стане? След като разбереш, че в някои случаи, само за части от секундата парите загубват и за тебе вече нямат абсолютно никаква стойност, ще получиш ли удовлетворение? Защо се заяждаш с всеки и за всичко? Парите ли са всичко за теб, че все натам биеш? Че той и дърводелецът, и фрезистът, работят с машини, които за секунди могат да ги оставят без ръка, крак или глава, защо не се поинтересуваш за признания и от тях за пари ли го правят или за чест и слава? Ами какво ли преживява шофьорът на тежкотоварен камион докато преминава през заледен проход, и още хиляди знайни и незнайни герои, които всеки ден си рискуват живота "за пари". Виждал ли си как се работи около електродъгова пещ?
За да те интересува толкова много въпроса с парите, явно си много далеч от едно много елементарно прозрение.
Жокер - проучи какво е наредил за погребалната си процесия Александър Македонски, точно преди да умре и защо?
Вто Юли 10, 2018 1:30 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
mom4i



Регистриран на: 05 Авг 2014
Мнения: 616

Мнение Отговорете с цитат
Мерси Владо, аз се бях отчаял и отказал вече... Smile
Вто Юли 10, 2018 1:40 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 3031

Мнение Отговорете с цитат
Не ми благодари, Стефко е хрът, ще те гони до дупка, докато облещиш очите, комерсиален тип такъв... Казвай веднага, за пари ли го правиш, а? Бой, бой и пак същия въпрос...
Вто Юли 10, 2018 1:55 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
stefan_iliev38



Регистриран на: 25 Сеп 2009
Мнения: 3267
Местожителство: Кюстендил; София, кв. „Овча купел"

Мнение Отговорете с цитат
vladofff написа:
"Професията се работи за пари." - Вярно.
"Рискът е част от професията." - Отчасти, много малко вярно, защото за всяка опасна професия има създадени и правила за напълно неутрализиране или поне минимизиране на риска.
"Следователно заплащането за професията е и заплащане за риска." - Идиотска логика. Хората работят за да си осигуряват средства за препитание и живот, ...

Vladofff, те хората сами ще преценят кой се заяжда, кой гони до дупка и кой има идиотска логика.

Хората работели, за да си осигуряват средства за препитание и живот - а средствата са в повечето случаи пари.

Следователно ти потвърждаваш моята теза. Благодаря за което. Както и за споделените разсъждения за риска след това.

Въпрос: Ако ви предложат договор за длъжността носач в експедиция в Хималаите, за която длъжност знаете, че всеки втори носач умира (тоест вероятността, шансът, рискът да загинете е 50 процента) - ще приемете ли договора, ако заплащането е 10 000 лева? А ако е 100 000 лева? А ако е 1 000 000 лева? Рискът е един и същ (обективен, част от професията), но с увеличаване на заплащането се променя и дали ще се вземе решение за приемане на договора или няма да се приеме договора...

Ей така - с по-прости примери ми се ще да обясня на хората какво имам предвид, а не със скачане в улеи или шофьори на камиони...


____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
____________________________________________________________
Закон на Мърфи: Приятелите идват и си отиват. Враговете се натрупват!
Вто Юли 10, 2018 2:43 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 3031

Мнение Отговорете с цитат
ਜ਼ਿੰਦਾਬਾਦ /зиндабад/, Стефчо! Не знаех, че левът е станал толкова конвертируем, че се харчи и в Хималаите. Сега по същество: отново идиотски въпрос - за 100 хиляди или 1 млн. дали ще се цаня за носач - разбира се - за толкова пари - прибирам парите и аутсорсвам подизпълнители - местни маймуни, които ще операт пешкира за малко непалски рупии /всъщност точно така и правят шерпските агенции/. При мен рискът за живота - почти никакъв/освен ако не ме претрепят, че им бавя и малките заплати, които сме договорили/, а пешкирът както винаги, се опира от този който трябва..... Та пак не разбрах, какво точно те интересува? Риск за пари, риск за без пари или какво?
Вто Юли 10, 2018 3:11 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
mom4i



Регистриран на: 05 Авг 2014
Мнения: 616

Мнение Отговорете с цитат
Стефан май работи на бюро, щом тепърва осъзнава какво е това професионален риск Smile

Значи в някои професии има само риск да паднеш от стола, или ако си на по-високо ниво да объркаш сметките и да трябва да плащаш много (или да лежиш в затвора).

В други професии има риск за здравето и живота - работа с машини, работа под земята, работа под водата, работа с взривни материали, монтажници, шофьори и т.н. За военните не споменавам дори.

Та и планинските водачи работят при определен риск, който сами избират и пресмятат. Такава е спецификата на професията. За вероятността не се притеснявам (мога да смятам, физик съм Smile ) - в България все още няма загинал планински водач (докато непрофесионалисти загиват по няколко всяка година), във високите планини водачите дават повечко фира, да, там рисковете са с друго измерение, но процента е далече от 50, даже от 10, сигурно е доста под 1 процент. Ама им е красив живота, да знаеш, заслужава си риска, не за парите! Smile

Аз преустановявам по темата, изчерпа се.

Дано по-малко злополуки има през летния сезон в планините!
Вто Юли 10, 2018 3:23 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Покажи мнения от преди:    
Напишете отговор    ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми » Обща дискусия Часовете са според зоната GMT + 3 Часа
Иди на страница 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Следваща
Страница 1 от 10

 
Идете на: 
Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети
 

ВРЕМЕТО:

вр.Ботев

вр.Мургаш

вр.Мусала

гр.Сандански

Черни връх

 Вземи рекламен банер   


 

Никаква част от материалите и снимките на този форум
не може да бъде копирана и използвана
без изричното съгласие на автора, който ги е публикувал.



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Flowers Online.Translation by: Boby Dimitrov