Трябва да се използват възможностите на съвременните сензори, например акселерометър, който може да регистрира нормално движение (крачки), падане, положение и евентуално движение на тялото след падането. С две думи - иска си специализиран тракер, който задължително да включва и лавинен трансмитер. Wi-Fi го забравете. Да напомня, че лавинните трансмитери предават на честота 457kHz.
Много смартфони си имат вграден акселерометър, а и съществуват разнообразни приложения, които използват данните от този датчик. Работата със специализираните лавинни трансмитери почива на подобен, макар и по-прост, принцип както и "ranging with RTT". Специализираните уреди са хубаво нещо, но те трудно биха станали масово използвани. Има мегдан за всякакви решения, всяко със своите предимства и недостатъци...
_________________ "Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar." -- Antonio Machado
Сря Мар 24, 2021 2:38 pm
Николай_K
Регистриран на: 03 Фев 2021 Мнения: 129
Акселерометърът не е лукс, а е изключително полезен, защото при напълно неподвижен тракер, GPS дава колебания на местоположението, които могат да достигнат десетки и повече метри. Можеш да провериш, като следиш NMEA съобщенията при изключени мобилен интернет, WiFi и статична навигация.
Няма смисъл да се сравнява смартфон със специализиран GPS/GPRS тракер. Смартфона губи по всички показатели.
Основни характеристики на специализиран GPS/GPRS тракер:
- габаритно-масови - от кибритен размер до цигарена кутия (80 мм). Зависи основно от размера на акумулаторите.
- време на работа от 5000 mAh акумулатор – много, но поне 200 часа и нагоре. Пълния достъп до възможностите на GPS и GSM дава възможност за драстично намаление на консумацията, а и няма ОС, която да си търкаля вътрешни таскове и да хаби енергия. Няма и дисплей.
- GPS - GSM+GLONASS+GALILEO, което не всеки смартфон поддържа.
- GSM покритие - по-добро поради възможността за използване на външна антена.
- Цена под 200 лв.
И т.н.
Но не техническата част е основната , а другите - юридическа (законосъобразно ли е проследяване на лице дори с неговото съгласие и кой има право да го наблюдава), организационна и т.н.
Аз в момента имам следния казус. Телеметрични системи в балкана предава данни по GPRS към съответния сървър. Сървърът е в офиса долу. При аларма по GPRS едни човечена трябва да скочат от офиса и да отидат до телеметричната система и да видят защо е тази аларма. В офиса и в балкана при телеметрията има GSM покритие, но по пътя между тях има големи участъци, където покритие няма. Пита се как да им бъде съобщена за нова аларма от телеметрия на друго място като нямат покритие?
Няма смисъл да се сравнява смартфон със специализиран GPS/GPRS тракер. Смартфона губи по всички показатели.
Със сигурност смартфоните превъзхождат всякакви специализирани устройства по разпространеност. Между другото, не използвам смартфони нито в цивилизацията, нито в планината, но това не ми пречи да виждам и взимам предвид ползите от тях.
_________________ "Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar." -- Antonio Machado
Сря Мар 24, 2021 5:10 pm
Николай_K
Регистриран на: 03 Фев 2021 Мнения: 129
vedrin написа:
Със сигурност смартфоните превъзхождат всякакви специализирани устройства по разпространеност.
Безспорно. Смартфоните взеха хляба на туристическите тракери, автомобилните навигации и дори на фотоапаратите тип "сапунерка", но когато става въпрос за спасяване на живот в планината - не. Последният инцидент в Рила пак го доказа.
Сря Мар 24, 2021 6:06 pm
lz1fw
Регистриран на: 28 Юли 2010 Мнения: 713 Местожителство: София
Николай_K написа:
Акселерометърът не е лукс, а е изключително полезен, защото при напълно неподвижен тракер, GPS дава колебания на местоположението, които могат да достигнат десетки и повече метри. Можеш да провериш, като следиш NMEA съобщенията при изключени мобилен интернет, WiFi и статична навигация.
Това е известен ефект при всички GPS-и. Общо взето подобни хаотични движения се разпознават, като се огледа трака.
Съгласен съм за полезността на акселерометъра, но имам резерви за излючителността му. При смартфоните акселерометърът понякога спира работата на приложението при покой, като не винаги се съобразява с програмираните изключения за съответното приложение. Спирането не винаги е желано и полезно действие.
Николай_K написа:
Основни характеристики на специализиран GPS/GPRS тракер:
- габаритно-масови - от кибритен размер до цигарена кутия (80 мм). Зависи основно от размера на акумулаторите.
- време на работа от 5000 mAh акумулатор – много, но поне 200 часа и нагоре.
Ще помоля са информация за общото тегло и пълни размери на специализиран GPS/GPRS тракер с 5000 mAh акумулатор. Имам малко опит, но тракерите с размери на цигарена кутия са с LiOn батерии от по 800 mAh от GSM. Малко се съмнявам, че 5000 mAh ще се съберат в такава кутийка. Не се сърди, не познавам материята и за това моля за потвърждение.
За последния въпрос нямам решение. Формалния отговор би бил чрез радиовръзка, ама вероятно ще има нужда от няколко репитъра за големи фирми и ще стане икономически скъпо. Вариант е и SMS - ще го получат, когато влязат в зона на покритие.
Сря Мар 24, 2021 6:09 pm
lz1fw
Регистриран на: 28 Юли 2010 Мнения: 713 Местожителство: София
Николай_K написа:
Смартфоните взеха хляба на туристическите тракери, автомобилните навигации и дори на фотоапаратите тип "сапунерка", но когато става въпрос за спасяване на живот в планината - не. Последният инцидент в Рила пак го доказа.
Напротив, ако при последния инцидент момчето имаше и GPS/GPRS тракер в себе си щяха да го намерят още първия ден.
Сря Мар 24, 2021 6:13 pm
Николай_K
Регистриран на: 03 Фев 2021 Мнения: 129
ТОВА е с размери приблизително на кибритена кутия. А в цигарена кутия ще вкарам два акумулатора с размер 18650 с номинален капацитет от 2600mAh. От 15г. проектирам GPS/GPRS/SMS тракери за каквото се сетиш - автомобили, ЖП вагони, домашни (в т.ч. двукраки) и други добитъци (от птички до крави и коне). Радиовръзката за тези цели е задължителна, при това става въпрос за предаване на цифров пакет с данни от GPS към приемник, който чрез Блутут визуализира данните на екрана на смартфон.
На SMS не разчитай много. Случвало се е въобще да не пристигне (рядко) или да се залюха в мрежата на оператора и да пристигне едновременно със следващ SMS (по-често).
Цитат:
Напротив, ако при последния инцидент момчето имаше и GPS/GPRS тракер в себе си щяха да го намерят още първия ден.
Точно това имах предвид, казвайки, че смартфона в такива случаи не помага.
Хм... Вече започвам да се замислям за проектиране на специализиран тракер за заблудени туристи. 200 лв. крайна цена добре ли е (с бонус лавинен трансмитер)?
Сря Мар 24, 2021 6:53 pm
lz1fw
Регистриран на: 28 Юли 2010 Мнения: 713 Местожителство: София
Николай_K написа:
200 лв. крайна цена добре ли е (с бонус лавинен трансмитер)?
Това отива към частен бизнес...
Моята цел е друга.
Сря Мар 24, 2021 7:47 pm
stefan_iliev38
Регистриран на: 25 Сеп 2009 Мнения: 3283 Местожителство: Кюстендил; София, кв. „Овча купел"
Николай_K написа:
...
Хм... Вече започвам да се замислям за проектиране на специализиран тракер за заблудени туристи. 200 лв. крайна цена добре ли е (с бонус лавинен трансмитер)?
Доколкото съобщиха в новините за инцидента на Картала, пострадалият сноубордист не е бил с каска, която да му предпазва главата, а такива каски могат да се намерят за под 100 лева. При положение, че не е предпазил главата си за по-малко от 100 лева, мислите ли, че е щял да даде 200 лева за тракер?
От икономическа гледна точка, GPS-тракерите би следвало да се въведат първо в смартфоните като приложение, струващо 10-20 лева. Причините вече ги посочиха – масовост на смартфоните и финансова достъпност. Едва след като услугата добие популярност и се разпространи достатъчно – едва тогава би могла да се предлага и като специализиран GPS-тракер, струващ 200 лева. Пример – пипсовете. Колко от туристите ходят зимата в планината с пипсове?
____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
____________________________________________________________
Закон на Мърфи: Приятелите идват и си отиват. Враговете се натрупват!
Сря Мар 24, 2021 8:53 pm
lz1fw
Регистриран на: 28 Юли 2010 Мнения: 713 Местожителство: София
пробвай пак :-)
Николай_K написа:
ТОВА е с размери приблизително на кибритена кутия. А в цигарена кутия ще вкарам два акумулатора с размер 18650 с номинален капацитет от 2600mAh.
ТОВА не става за туризъм и изобщо не е тракер в реално време: "Работата с него е изключително проста – оторизираният потребител позвънява на телефонния номер на картата в ЕРТ-200, а устройството му връща SMS с посочени координати, които веднага могат да се видят в мобилния телефон през Google."
Освен това кутията е запълнена и не можеш да добавиш в нея още два акумулатора. В кутийката има "Вътрешна акумулаторна батерия Li-Pol 3.7V/45mAh;", която осигурява "Оперативно време: до 48 h (зависи от настройките);".
От данните по-горе е видно, че един китайски смартфон печели по всички параметри, с изключение на теглото и размерите - това е по-малко и по-леко " Размери: 35х58х17 mm; Tегло: 32gr;".
Смартфона подава в реално време данни и за координати и за височина и можеш да го програмираш за още безброй допълнителни параметри, според възможностите на смартфона.
Когато смартфона загуби GSM обхват данните се буферират и се предават на куп, когато обхвата се появи. В резултат тракът остана гладък и се вижда точно откъде е минал човека по време на целия път. До тук пробите показват, че броят на запазваните точки е поне 202 (202 точки е трака от вчерашната ми разходка с тракер без SIM карта, данните се предават накуп когато тракера се върне в обхвата на домашната Wi-Fi мрежа). Тази кутийка изобщо не може да предава данни през Wi-Fi и когато попадне в местност без мобилен обхват просто няма да работи докато няма обхват.
Изобщо... Може да пробваш с друг модел. До тук смартфонът печели по точки състезанието за GPS/GPRS тракери в реално време.
Това при цялото ми уважение към качествата на конкретния тракер - той просто е за други цели и не е правен за планина.
Чет Мар 25, 2021 10:46 am
Николай_K
Регистриран на: 03 Фев 2021 Мнения: 129
Всеки има право на мнение. Линкът беше само за илюстрация доколко могат да бъдат намалени размерите. Очевадно е, че ако се смени акумулатора с по-голям и се избере съответната по-голяма кутия (във всички случаи по-малка от смартфон), времето на работа ще се увеличи.
Не е много ясно какво се опитваш да направиш.
Ако ще записваш следа, то 200 точки през 30 секунди са нищо за планински преход. Ако критерия е само време, следата няма как да е гладка, а и ще има много излишни точки по време на почивка. За да няма излишни точки, критерия е изминато разстояние И изтекло време. А за гладка следа трябва да се отчита и изменението на посоката на движение. Разходи се по улицата, криволичейки по пресечките и ще видиш скосяване по завоите. Друг въпрос е кому е необходима гладка следа. А и OruxMaps се справя достатъчно добре.
Ако ще е за спасяване, там трябва не следа, а актуалната локация и аларма, че нещо се е случило. При падане по склон, GPS ще го регистрира, но ако човека просто припадне, GPS е безполезен. Затова споменах акселерометъра.
В случая WiFi е напълно излишен. Влезеш ли в обхвата на домашната мрежа значи, че си в къщи и спокойно можеш да бучнеш USB кабела.
Но както и да е... Нямам намерение да охлаждам ентусиазма ти. Успех!
Чет Мар 25, 2021 12:59 pm
lz1fw
Регистриран на: 28 Юли 2010 Мнения: 713 Местожителство: София
Николай_K написа:
беше само за илюстрация
Затова не се разбираме. Аз показвам реални данни, направени при изпитания на терен, ти работиш с предположение и теоретични възможности.
Николай_K написа:
Ако ще записваш следа, то 200 точки през 30 секунди са нищо за планински преход. Ако критерия е само време, следата няма как да е гладка, а и ще има много излишни точки по време на почивка. За да няма излишни точки, критерия е изминато разстояние И изтекло време. А за гладка следа трябва да се отчита и изменението на посоката на движение. Разходи се по улицата, криволичейки по пресечките и ще видиш скосяване по завоите. Друг въпрос е кому е необходима гладка следа. А и OruxMaps се справя достатъчно добре.
Това са реални данни записани в сървър, след предаването им чрез GSM мобилна връзка от реални GPS/GPRS тракери на база мобилни телефони.
https://www.gpssledi.com/examples/20210325122707jhsa.txt https://www.gpssledi.com/examples/20210325122722tany.gpx
Трака и експорта в .CSV са току-що свалени от сървъра. Има и такава опция. (само дето си намерих грешка в кода за експорт). Разгледай как се държат тракерите от хижа Мальовица до ЦПШ. Изключително показателен участък. Траковете са разкъсани. И сега изненада - най-разкъсания трак е на по-добрия мобилен оператор в района, а изглеждащия най-добре е на по-слабия. Помисли върху този парадокс. Като подсказка можеш да използваш написаното за тракерите без SIM карта.
Ще е полезно ако покажеш подобни тракове във вида в който са записани на сървър след предаването им по интернет от OruxMaps. В тази тема говорим за тракери, които предават в реално време информацията на вън, за да могат да го четат в реално време и други хора Защото в светлината на изгубване и спасяване няма значение какво записва OruxMaps в собствената си памет, тя не е достъпна отдалечено за други.
Николай_K написа:
Ако ще е за спасяване, там трябва не следа, а актуалната локация и аларма, че нещо се е случило. При падане по склон, GPS ще го регистрира, но ако човека просто припадне, GPS е безполезен. Затова споменах акселерометъра.
Не мисля по този начин. Но това няма значение. Всеки има право на мнение. Всъщност е важно какво мислят хората, които са реално на терен.
Николай_K написа:
В случая WiFi е напълно излишен.
Ако си чел внимателно написаното в тази тема щеше да откриеш случай, в който Wi-Fi на реален терен е безценен.
Николай_K написа:
Успех!
Благодаря.
Чет Мар 25, 2021 2:03 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3039
stefan_iliev38 написа:
Няколко пъти съм бил с каска. Неудобна работа.
stefan_iliev38 написа:
При положение, че не е предпазил главата си за по-малко от 100 лева, мислите ли, че е щял да даде 200 лева за тракер?
Ами така де, неудобна работа на главата. Тук има и дискусия и за кутията - пак неудобна работа, ръби ти из джебовете...
Но когато коментаторът не ходи с каска където трябва, дали не може да се каже и за подвизите му по разни ръбове - "При положение, че Стефан не е предпазил главата си за по-малко от 100 лева, мислите ли, че е щял да даде още 200 лева за въже?"
Чет Мар 25, 2021 2:26 pm
kaloyanv
Регистриран на: 22 Авг 2018 Мнения: 2257
vladofff написа:
stefan_iliev38 написа:
Няколко пъти съм бил с каска. Неудобна работа.
stefan_iliev38 написа:
При положение, че не е предпазил главата си за по-малко от 100 лева, мислите ли, че е щял да даде 200 лева за тракер?
Ами така де, неудобна работа на главата. Тук има и дискусия и за кутията - пак неудобна работа, ръби ти из джебовете...
Но когато коментаторът не ходи с каска където трябва, дали не може да се каже и за подвизите му по разни ръбове - "При положение, че Стефан не е предпазил главата си за по-малко от 100 лева, мислите ли, че е щял да даде още 200 лева за въже?"
Те даже тези 20-30 метровите въжете за траверс 8мм, са под 200 лева дори. може и 100 и нещо да са .
П.С - но все пак за какво ти е въже, ако не знаеш как да го ползваш ?
Чет Мар 25, 2021 2:38 pm
Николай_K
Регистриран на: 03 Фев 2021 Мнения: 129
lz1fw написа:
Аз показвам реални данни, направени при изпитания на терен, ти работиш с предположение и теоретични възможности.
Развесели ме...
Пожелавам ти живот и здраве да направиш толкова изпитания на терен, колкото аз съм направил до момента, ама надали... Ще ти трябват поне 300 години.
Я кажи защо ти е такава резолюция на координатите и надморската височина и колко е грешката в тях?
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети