ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ
всичко за планината
Регистрирайте сеТърсенеВъпроси/ОтговориПотребителиПотребителски групиВход
Злия зъб
Иди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5  Следваща
 
Напишете отговор    ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми » Рила Предишната тема
Следващата тема
Злия зъб
Автор Съобщение
excalibur



Регистриран на: 30 Юли 2009
Мнения: 681
Местожителство: гр.София

Мнение Отговорете с цитат
kaloyanv написа:
Здрасти, така и така сте пуснали клипчета, ще напиша и аз каквото знам по темата. Първо, когато човек не е подготвен, по - опитния трябва да се качи първо и да пусне установка. Второ това което казах за клиновете там важи в пълна степен. Ти си с въже и катериш нагоре, обаче никъде няма къде да се включиш, обаче разтягаш много въже, при едно падане с толкова разтеглено въже, ще избиеш клиновете и ще завлечеш и човека който уж те осигурява. Затова тези уж лесни, уж популярни маршрути са най-добри за очистване.
Другото е че когато хвърляш въжето, то не е претакано и дори на такова елементарно място може да си останеш горе.

И едно нещо много важно, човек се пребива там където се чувства най-добре Smile

Относно курсовете, на клуба към НСА са супер и на Вертикален свят на Димитър Колешев също. Има доста още клубове, които правят и предполагам са добри.

Това го знаех и си поех риска. Уговорката със Стефан бе само да ме насочва и доколкото може да ми внуши, че съм осигурен..Най-големия проблем беше, че не знам как да пусна рапел. А съм изгледал всичко в Ютюб...Ако бях сигурен с рапела щеше да е едно приятно приключение, без кой знае какви страхове...Стефан горе долу знае доколко мога да не се притесня..Били сме по най-екстремните маршрути с него. Каза, че просто трябва много да се внимава на слизане...Бавно, стъпка по стъпка и на изкачване да се опиташ да запомниш кой крак/ръка къде...А и никога не бих поискал някой да рискува заради моя налудничава приумица, за да си начеша егото!!!
От всички криви места ми беше останал само Злия зъб...Иглата е извън коментар!!!
Вто Сеп 08, 2020 9:59 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
kaloyanv



Регистриран на: 22 Авг 2018
Мнения: 2257

Мнение Отговорете с цитат
Важното е че сте информирани. Добре сте си направили кефа в случая Smile То ако може да пускате рапели свободно и да се осигурявате, Иглата по лесния маршрут въобще не е трудна. Но да не наливам масло в огъня ...

Всъщност не съм прав. Проблема е на връщане от иглата, че по двуглав се катери по една плоча 2 въжета (която на отиване се пуса на рапел), която не е трудна, но все па изисква опит. Това ме подсети едно клипче, което един съфорумец пусна тук наскоро, как го правят без осигуровка. Обаче интересно беше че бяха със седалки и каски, но не се виждаше как се връщат обратно .. Както и да е. ...


Последната промяна е направена от kaloyanv на Вто Сеп 08, 2020 10:16 pm; мнението е било променяно общо 1 път
Вто Сеп 08, 2020 10:06 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
excalibur



Регистриран на: 30 Юли 2009
Мнения: 681
Местожителство: гр.София

Мнение Отговорете с цитат
kaloyanv написа:
То ако може да пускате рапели свободно и да се осигурявате, Иглата по лесния маршрут въобще не е трудна. Но да не наливам масло в огъня ...

Е сега я втасахме... Shocked
Вто Сеп 08, 2020 10:15 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
kaloyanv



Регистриран на: 22 Авг 2018
Мнения: 2257

Мнение Отговорете с цитат
excalibur написа:
kaloyanv написа:
То ако може да пускате рапели свободно и да се осигурявате, Иглата по лесния маршрут въобще не е трудна. Но да не наливам масло в огъня ...

Е сега я втасахме... Shocked


Промених си мнението, прочетете го пак, извинявам се за заблужаващата информация.
Вто Сеп 08, 2020 10:17 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 3039

Мнение Отговорете с цитат
excalibur написа:
…горе да развържа осмицата, прекарам въжето през халката и пак да вържа осмицата за карабинера, а него на седалката.

Това защо? Кой нормален човек слага карабинери между седалката и въжето? Това важи само в пещерното дело. Четох, четох, и по някое време ми се изпотиха ръцете само като си представих каква простотия сте били на път да сторите. Но за да започнат да ви се изпотяват и на вас ръцете, е хубаво следващия път като идете в района, да слезете малко по-надолу от скалното, не желязното, образувание „Халката“, там има една козя пътечка, която води до върха на Горна дяволска игла. Ей от там вече, ще добиете много добра представа, къде и над какво сте били, и най-вече – в детайли какво ще ви се случи, ако в резултат на неумели действия по „туристическия път“ към Злия зъб, случайно решите да правите компания на гаргите в летенето. Някъде в друга тема вече стана на въпрос, че човек като не знае как да си служи с инвентар, по-добре да не го носи, за да е наясно на 100%, че е с главата в торбата…
excalibur написа:
…40 м. въже.
Трябва да е точно. Миналата седмица последно ходих на Зъба и имах 40метра въже за рапела, изчисленията на поставилите халката са били перфектни, от халката до долу са точно 20 метра. Не знам защо не ви е стигнало, да не би да не сте изравнили краищата?
kaloyanv написа:
…Иглата по лесния маршрут въобще не е трудна.

Би ли ме светнал кой е тоя маршрут?
kaloyanv написа:
Проблема е на връщане от иглата, че по двуглав се катери по една плоча 2 въжета (която на отиване се пуса на рапел)

А не е ли по-голям проблем едно друго място, ако захождаш от горе, а именно слизането по едно ръбче от по-горната кота на Двуглав до по долната, където започват рапелите?
Plamen К написа:
Абе там /на рапелната халка/, ако не бъркам сте над Дяволския улей, Белият улей е източно от Злия зъб.

Пак провери изчисленията. Дяволският улей е по-нататък. Паданията от описаното място, обикновено ще завършват в Белия улей, в странично отклонение между северната стена на Горна дяволска игла и основата на Източната стена на Злия зъб под тур Славянски…
В обобщение: Почти всеки може да се качи и слезе без никакъв инвентар по описания път на Злия зъб. Наличието на подходящ инвентар и умения за ползването му обаче, увеличава значително шанса отново да видите близките си, като слезете….
Сря Сеп 09, 2020 9:52 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
mom4i



Регистриран на: 05 Авг 2014
Мнения: 616

Мнение Отговорете с цитат
За да не останат разочаровани тези, които очакват и включване от мен, ще го направя Smile

1. Колкото е по-лесен един маршрут, толкова той е по-слабо осигурен, съответно толкова е по-опасен за падане. В конкретния случай почти не трябва да се допуска падане на "туристическия" маршрут на Злия зъб, защото за осигуровка има 2 скални клина (най-долния не го броя, стигнеш ли до него си чао...), като на тях се правят не малки падания и въобще не е ясно колко ще издържат... Когато се качвам зимата, оставям хората (вързани на въжето) назад по "пътеката", движа се на опънато въже, като се надявам, че с тяхна помощ (като противотежест) при падане няма да разбера в кой точно улей ще падна - Белия или Дяволския. Но дори и така, това падане не е някаква алтернатива - прекалено сериозно е.
Като извод - първият, който се качва там НЕ ПАДА, т.е. добре владее солово катерене с обувки по 3та категория. От клипа става ясно кой какво владее, изпотих се няколко пъти...

2. Когато има риск от падане, въжето се връзва директно към седалката с подходящ и правилно направен възел (готов да посрещне голямо натоварване - в рамките на няколко стотин кг).

3. Когато има риск от падане, задължително се работи с динамично въже, което умекотява падането. Не че не е възможно да съществува, но аз черен динамик не съм виждал никога. Може и да има такъв в каталозите на фирмите, правещи екипировка за специалните части, но дълбоко се съмнявам конкретното въже да е такова. Най-вероятно то е статично. Единствените ползващи статични въжета в планината са спасителите, и то само и единствено, когато подхождат към пострадалия отгоре или го издърпват нагоре.

4. Всички знаят колко е рапела на Злия зъб, просто трябва да се попита някой грамотен, който е знае за какво става дума. 30 м рапелно въже е минимума, 35 метра позволяват да се спуснеш в страни от изкачването, което е добре, когато има много навалица на пасажа. Аз нося поне толкова. Т.е. от площадката но халката е 15 метра.

5. Повечето нещастия в планината стават обикновено на слизане. Ако искаш да се спускаш на рапел самостоятелно от скалите, ти първо го тренираш много пъти в "домашни" условия, след това още толкова пъти на скали, в контролирана среда. Но колкото и да се опитваш да следваш инструкциите от тубата, и колкото и да тренираш, ако не го направиш пред очите на някой, който разбира и той да те коригира, винаги има огромна вероятност да сториш голяма глупост на терен. "Някой който разбира" е минимум човек, който е карал сериозен курс (не от два дни) и практикува редовно тези техники. Минимум!!!

Като финал ще допълня, че най-големите безумия правени с въже, съм виждал именно на този пасаж към Злия зъб.
Според мен ползването на въже без да се познават техниките, само увеличава риска от инцидент. Защото дава усещане за сигурност, каквато всъщност няма.

А за оцеляващите по "пътечката" към Иглата няма какво да коментирам - то всичко се вижда на клипа. Всъщност по тази пътечка човек е най-добре да е сам, защото и да има въже, много трудно ще му е да го използва, както за него, така и за другия. Там бих навлязъл единствено с голям комплект джаджи, чук и клинове и бих опънал парапет...

Бъдете живи и здрави и се пазете...
Сря Сеп 09, 2020 10:55 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 3039

Мнение Отговорете с цитат
excalibur написа:
Е сега я втасахме... Shocked

Още не си, ама тръгнеш ли веднъж по тоя път, има доста матрял….
Я виж ей това например:

Само че като тръгваш следващия път, внимавай какви съветници ще ползваш, че описаното от теб нещо много ми наподобява на ей тая история:
https://chitanka.info/text/2807/11
Сря Сеп 09, 2020 2:59 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
excalibur



Регистриран на: 30 Юли 2009
Мнения: 681
Местожителство: гр.София

Мнение Отговорете с цитат
"vladofff"] Само че като тръгваш следващия път, внимавай какви съветници ще ползваш...

Абе има и нещо друго. Миналата година предложих на Александър Ищев да качим Злия...Отказа, защото не си струва да качва по "туристически маршрути" Злия...Като правих Ловница, Купените и Попова капа едни катереха ама от основата на Белия улей. То беше зачукване на клинове, няколко въжета. За подготвените естествено, че е по-интересно някоя стена да качват, отколкото 20 м. Миналата година едни от Лунатичните мисля се бяха мотали в района и няколко млади момчета го качили като на майтап....И във Фейса имаше снимки, клипче...Колко хора, които са подготвени ще дойдат да го качват оттам и да си тръгнат. Който си работи с джаджи и осигуровки няма да си загуби времето точно там...МатерЯла е ограничен.
Сря Сеп 09, 2020 3:59 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Plamen К



Регистриран на: 03 Май 2011
Мнения: 832
Местожителство: Казанлък

Мнение Отговорете с цитат
vladofff написа:

Plamen К написа:
Абе там /на рапелната халка/, ако не бъркам сте над Дяволския улей, Белият улей е източно от Злия зъб.

Пак провери изчисленията. Дяволският улей е по-нататък. Паданията от описаното място, обикновено ще завършват в Белия улей, в странично отклонение между северната стена на Горна дяволска игла и основата на Източната стена на Злия зъб под тур Славянски…


През 2015 г се похвалих в Фейсбук, че съм качил Злия зъб и под снимката по-долу бях написал "Белия улей", съответно в коментарите ме "обориха", че е Дяволския улей, макар че и аз като теб си мислех за разклонението на Белия улей:

"

Цитирам коментарите:
"Не е Белия улей. В ляво на снимката са Дяволските игли, а вдясно е Двуглав.
Plamen Karavasilev
Значи улейчето между тях се "влива" в Белия улей?
Andrey Pramatarov
Това е Дяволския улей.
Andrey Pramatarov
ДА, той е между Двуглав и Дяволските игли, започва под Злия зъб."

На снимката по-долу, която е правена някъде помежду рапелната халка и върховата кота на Злия зъб, мисля че добре се виждат:
- 1. Дяволския улей - вдясно:
- 2. в близък план под камъка - северната стена на Горна Дяволска игла.


.
.


Последната промяна е направена от Plamen К на Сря Сеп 09, 2020 5:44 pm; мнението е било променяно общо 2 пъти
Сря Сеп 09, 2020 4:34 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 3039

Мнение Отговорете с цитат
excalibur написа:
...МатерЯла е ограничен.

Брех, големи гъзари покрай теб имало... Какво би го сбъркало един такъв, да отдели 1 час от безценното си време и да ти направи свястна осигуровка?
Аз миналата седмица водих жената и какво констаНтирах: може би пак е тръгнала някаква мода да се ходи на Зъба. Сутринта край нас минаха двама, и по зададения въпрос, разбрах, че дори не знаеха къде е върха, а бяха тръгнали да го качват. Казах им, че си търсят белята и им предложих, ако искат, да дойдат с нас, като се качим, ще им хвърля по един край и осигурени на булин ще могат да се качат без риск за живота, пък после и ще ги спуснем безопасно.
Скалата беше ужасно мокра, направо течеше вода отвсякъде, хлъзгаво....
Въпреки това, направихме всичко както трябва и осигурени отгоре, те буквално го пробягаха за минута две. Е после, беше малко тегаво, да правят рапели, особено след като се оказа, че единия е правил, веднъж, но било отдавна, а другия прави това за пръв път. Все пак останаха доволни, защото щат не щат, слязоха точно на рапел, имаше за бонус и ходене с нас до Двуглав и Горна дяволска...
В интерес на истината, моето първо изкачване на Зъба не беше и на йота по-различно от твоето, преживях същия ужас, само дето по мое време и клинове нямаше, имаше само рапелната халка горе.... Да, тогава се качих така, защото бях дете и кръгъл глупак, сега никога повече. След няколко преживявания по стената оттатък, вече никога не съм си и помислял да се качвам или слизам неосигурен по тези прагчета, това е неоправдан по никакъв начин ненужен риск. Ако ти се ходи по такива места, защото от тях има доста /Иглата, както стана на въпрос, има и много други игли там/особено Иглата на Монаха - на нея върхът е колкото да стъпиш с половин подметка/, трябва да си вземеш някакъв приличен инвентар и да се научиш да го ползваш. Щом си се справил и си се качил, то с инвентар, определено можеш да се качиш и по източния му ръб, той пак е тройка, и да преминеш по целия гребен и да си слезеш откъдето си се качил сега.... За курсовете стана дума... не знам, аз лично курс не съм карал, взех си от библиотеката учебника на Джиджи и с едно конопено въже и на булин съм качил доста повече неща, отколкото който и да било курсист в рамките и на най-сериозния курс. Направил съм и десетки дюлферови рапели. Стига да искаш, и без курс можеш се научи. А уменията по елементарен алпинизъм не са лукс, дори и за обикновения турист, а са необходимост - никога не знаеш дали покрай теб няма да се случи нещастие, и да се окажеш единствения, който може да помогне и си представи какво ще изпиташ, ако не можеш да го сториш, защото не знаеш да боравиш с инвентар.... Дори от тази гледна точка си струва да се занимаеш. А пък когато има и цел, нещата стават още по-бързо.
Поздрави и готви следващата цел...
Plamen К написа:
...ДА, той е между Двуглав и Дяволските игли, започва под Злия зъб."
.

Ти си бил хем прав, хем не съвсем, в спора тогава. Накарай многознайковците да идат пак там и хвърлете боядисан камик от мястото за изкачване на Злия зъб. Ще го намерите в северната основа на Горна Дяволска игла. Недоразумението идва от обстоятелството, че отгоре наистина се вижда Дяволския улей, но той започва чак под "Халката", а между гребена от Халката към Горна дяволска и стената на Злия зъб има една голяма празнина, която чака да те глътне, ако се изгърмиш отгоре, …. и тая дупка завършва в Белия улей.


Последната промяна е направена от vladofff на Сря Сеп 09, 2020 4:52 pm; мнението е било променяно общо 1 път
Сря Сеп 09, 2020 4:39 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
natchobg



Регистриран на: 04 Ное 2008
Мнения: 107

Мнение Отговорете с цитат
Здравейте,

Да използвам темата и да попитам нещо извън про - приказките за рапели, осигуровки, динамични въжета и т.н. :

Ще се помотая тези дни (есен 2020) из района и питането ми е от къде най-лесно и ефективно е лятното качванe до Прозореца м/у Злия Зъб и Орловец:

Вар. 1 : Някъде преди БАК да търся пирамидки през каменопада и после директно нагоре към Прозореца, или
Вар. 2 : от БАК да си отида до Злия Прелез и от там разко вдясно (по пътеката показана на kade.si) и пак да търся пирамидки към Прозореца.

За инфо, качвал съм се на Орловец (писал съм тук във форума) късна пролет, директно от БАК нагоре, ама тогава имаше сняг и беше песен качването.

Благодаря за включването.

_________________
Never Stop Exploring
Пон Сеп 14, 2020 10:03 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
excalibur



Регистриран на: 30 Юли 2009
Мнения: 681
Местожителство: гр.София

Мнение Отговорете с цитат
natchobg написа:
Здравейте,

директно от БАК нагоре

Благодаря за включването.

Това е бързото за този сезон...
Пон Сеп 14, 2020 11:11 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
dobrifin



Регистриран на: 30 Яну 2013
Мнения: 1037
Местожителство: Рилско

Мнение Отговорете с цитат
natchobg написа:
Ще се помотая тези дни (есен 2020) из района и питането ми е от къде най-лесно и ефективно е лятното качванe до Прозореца м/у Злия Зъб и Орловец:


Пак от БАК е най-бързо и сега, по камъните и след това по сипея, право нагоре към "прозореца".
Вто Сеп 15, 2020 9:32 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
stefan_iliev38



Регистриран на: 25 Сеп 2009
Мнения: 3283
Местожителство: Кюстендил; София, кв. „Овча купел"

Мнение Отговорете с цитат
natchobg написа:
Здравейте,

Да използвам темата и да попитам нещо извън про - приказките за рапели, осигуровки, динамични въжета и т.н. :

Ще се помотая тези дни (есен 2020) из района и питането ми е от къде най-лесно и ефективно е лятното качванe до Прозореца м/у Злия Зъб и Орловец:

Вар. 1 : Някъде преди БАК да търся пирамидки през каменопада и после директно нагоре към Прозореца, или
Вар. 2 : от БАК да си отида до Злия Прелез и от там разко вдясно (по пътеката показана на kade.si) и пак да търся пирамидки към Прозореца.

За инфо, качвал съм се на Орловец (писал съм тук във форума) късна пролет, директно от БАК нагоре, ама тогава имаше сняг и беше песен качването.

Благодаря за включването.

Според мен - вариант 1, но може да не разчиташ на пирамидки, а по-скоро мини откъдето на тебе ти е по-лесно и по-приятно.

Ето 2 мои минавания (отиване и връщане) - сегашното от 02.09.2020 г. и от миналата година 26.10.2019 г.:



Успех!

____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
____________________________________________________________
Закон на Мърфи: Приятелите идват и си отиват. Враговете се натрупват!
Вто Сеп 15, 2020 10:44 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
natchobg



Регистриран на: 04 Ное 2008
Мнения: 107

Мнение Отговорете с цитат
Excalibur, Dobri, Stefan, благодаря за инфото!
Поздрави!

_________________
Never Stop Exploring
Вто Сеп 15, 2020 9:44 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Покажи мнения от преди:    
Напишете отговор    ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми » Рила Часовете са според зоната GMT + 3 Часа
Иди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5  Следваща
Страница 2 от 5

 
Идете на: 
Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети
 

ВРЕМЕТО:

вр.Ботев

вр.Мургаш

вр.Мусала

гр.Сандански

Черни връх

 Вземи рекламен банер   


 

Никаква част от материалите и снимките на този форум
не може да бъде копирана и използвана
без изричното съгласие на автора, който ги е публикувал.



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Flowers Online.Translation by: Boby Dimitrov