Регистриран на: 28 Юли 2008 Мнения: 3360 Местожителство: София
Да.
Цитат:
Прекратена е и обществената поръчка за т.нар. "сух лизинг" на медицински хеликоптер , която държавното дружество "България хели мед сървиз" обяви за да наеме машина, с която да бъде лицензирано като оператор за медицински транспорт.
Значи Ведрин е прав, че поръчките са две, но и аз съм прав, че зад двете стои едно и също другество - същото, което сега пише червени точки. Нещо като едната ръка обвинява другата. Собствените думи на неговия шеф бяха: " Обществената поръчка, обявена от „България Хели Мед Сървиз“ ЕАД ..."
Сря Дек 07, 2022 11:15 pm
Сотиров
Регистриран на: 28 Юли 2008 Мнения: 3360 Местожителство: София
Научих, че млад човек е подготвял документите за провалилите се обществени поръчки с водеща мисъл за защита на обществения интерес. Съществувала е възможност те да бъдат спечелени от свързани с ТИМ лица, но това не се е случило.
_________________ "Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar." -- Antonio Machado
Пон Дек 26, 2022 8:09 pm
Сотиров
Регистриран на: 28 Юли 2008 Мнения: 3360 Местожителство: София
Да, прочетох, че дружеството е ликвидирано. Но не разбирам от текста ти какво се е случило: младият човек нарочно е провалил поръчката, за да не попадне тя в ръцете на ТИМ, така ли? Щото е така, тя всяка поръчка може да попадне в техните ръце.
В България сигурно има десетки частни хеликоптери. Няма ли начин да се сключи някакъв договор и в спешни случаи някои от тях да бъдат използвани срещу заплащане?
Съществува препоръка (или дори изискване в Европа) хеликоптерите за спешна медицинска помощ с превоз на хора да са с два двигателя:
_________________ "Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar." -- Antonio Machado
Вто Яну 03, 2023 1:04 pm
kraychev
Регистриран на: 04 Юни 2018 Мнения: 36 Местожителство: Бургас
vladofff написа:
Сотиров написа:
... на един от хеликоптерите да му се възложи постоянна мадицинска задача, докато купят специални хеликоптери?
Аз пък си мисля, че може и да не разполагаме с чак толкова подготвени пилоти. Едно е да има хеликоптер, друго е летене с хеликоптер...
Да не се окаже, че осигуряването на опитни пилоти е по-трудно и от доставката на хеликоптери?
Кугърите са големи за планинско спасяване, нямат оборудване за HEMS (като летящи линейки, за каквито беше провалената поръчка), нито за SAR (търсене и спасяване - т.е. оборудвани с (термо)камери, РЕККО и т.н. - такива дори не сме поръчвали.
Разбира се, освен липсващите машини, нямаме и (обучени за това) пилоти. Никой не го е правил, на военните им е друга работата, цивилни (почти) няма. Тези, които летят, едва ли са по-добри от пилотите на военни самолети, с нищожни летателни часове на година. Как да има специалисти, като не практикуват?
Може и да греша, но специалистите не са нещо, което седи с години и си съхранява непокътнати знанията и уменията. Те трябва да се поддържат, а като няма с какво, няма и как да стане, ИМХО.
Последната промяна е направена от Трифон П.Трифонов на Вто Яну 03, 2023 1:30 pm; мнението е било променяно общо 1 път
Вто Яну 03, 2023 1:27 pm
Сотиров
Регистриран на: 28 Юли 2008 Мнения: 3360 Местожителство: София
Да, Ведрин ме е разбрал съвсем правилно. Относно нашите хеликоптери: поръчката, която се провали с "Леонардо", за двумоторни хеликоптери ли беше?
Владо, не мога да си представя някой да падне от тая стена и да оживее!
Не мога да посоча точно откъде преди години бе паднал възрастният турист, но сигурно тази точка личи на снимката.
Вто Яну 03, 2023 1:30 pm
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6378
Трифон П.Трифонов написа:
https://youtu.be/M0z9HRC7hlU
Този колко е голям/малък? Вижда ли се на коя служба е?
Долу пише:
Код:
Airbus EC145 is also the perfect heli for this mission.
The pilot was 46 years old, he has more than 5000 hours of flight, and works for 6 years in the Chamonix valley
Нашите хели-пилоти дали навъртат толкова полетни часове?
Относно нашите хеликоптери: поръчката, която се провали с "Леонардо", за двумоторни хеликоптери ли беше?
Да.
Военните Кугъри и МИ-8 също са двумоторни.
А човекът с частния хеликоптер, помогнал в миналите дни, лети с едномоторен хеликоптер, както и има фирма, чрез която се надява да участва в българския HEMS. Има доста странни негови изказвания, разпространявани от медийната група Bulgaria ON AIR. Животът никак не е черно-бял, а в България дори е особено цветен...
_________________ "Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar." -- Antonio Machado
Вто Яну 03, 2023 1:43 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3047
Сотиров написа:
...някой ...
Не е някой случаен, а сам вуйчото Калин. Падал е и заедно със Скакавишкия водопад и пак е оцелявал. Но сега не катери, защото е суеверен и знае приказката за веднъж, дваж, триж ... стомна за вода.
Аз също съм "скачал" от Джамджиев ръб по тъмно зимата и в мъгла по посока Казана и съм оцелявал, достигайки до дъното му. Но това са други истории и както ви казах не са много за разказване, че накрая ще почнете да ми се смеете на простотията.
vedrin написа:
...По-голямото усложнение по склоновете на Вихрен сякаш е наклона на терена и спазването на необходимото отстояние на вертолета от него...
Това изобщо пък не е фактор. Никъде не се изисква да кацнат точто на мястото на инцидента.
Спокойно могат да стоварят спасители на равно в дъното на циркуса или до езерото - места за кацане има, а може и изобщо да не кацат, а да зависнат, като групата да скочи или да рапелира. И изобщо не е да не е правено досега. Присъствал съм на хеликоптерна акция на тур Варна в Джендема през 2003година. Ми-8 беше хвърчилото, кацнаха горе на заслон Ботев, и там стовариха Киро Русев и Петко Тотев, които много бързо слязоха и започнаха рапели по тура...
Вто Яну 03, 2023 1:43 pm
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6378
Една бърза справка показва:
Горсепоменатият Airbus EC145 е 3.5 тонен лек хеликоптер с 11 метров ротор и таван на полета 5000+ метра
Августата от провалената HEMS поръчка, AW109 е 2.8 тонен лек хеликоптер с 11 метров ротор и таван на полета 6000 метра
Кугъра, Eurocopter AS532 e 9 тонен хеликоптер от среден клас с 15.5 метров ротор и таван на полета 3450 метра
Всичките двумоторни.
В тоя смисъл, кугъра е "по-едра" машина от горните два.
По-сериозната разлика за мен е ограничението в тавана на полета. Това, предполагам, ще даде разлика в пъргавостта на машината в деликатни ситуации на големи височини, каквато примерно беше показана на видеото. Все пак, оценка от спец ще е много интересна, щото моите разсъждения са на лаик.
_________________ Бутам след осмата бира
Вто Яну 03, 2023 2:05 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3047
dido написа:
Кугъра, Eurocopter AS532 e 9 тонен хеликоптер ... и таван на полета 3450 метра
А къде дянахме старите Ми-8 - далеч по-евтини и далеч повече работа вършещи?
В Киргизия са ме возили на модифициран Ми-8, наричаха го "высокогорный".
ето как подобно изглеждаше летежът с такова нещо и го вижте къде каца:
https://youtu.be/3jGKF5ypM1s?t=487
Що да не може на някакъв Вихрен да кацне?
Базовия модел тежи празен 7 тона, и има таван 4500м. Тоя обаче беше с едни по-широки лопати и съм го виждал на залез слънце да прелита на около 200 метра от върха на Тенгри. Караше го накакъв руснак по потник и жапанки, с биташки анцунг турскосин на бял кант. Някак странно рефлектираше на облечените с пух и височинни обувки пасажери в туловището на машината си.
С подобни машини са стоварвали групите на ледника Беляев под стената на вр.Комунизъм на около 6000 метра.
Това изобщо пък не е фактор. Никъде не се изисква да кацнат точто на мястото на инцидента.
Имах предвид най-вече конкретния случай. Сравнително по-трудно за спасителите ще да е било пренасянето на телата на по-удобно за вертолета място. Едва ли са направили това преди пристигането му, нито пък е имало готовност/желание/смисъл той да изчака в района докато тепърва се заемат с такава дейност, която би могла да бъде доста времеотнемаща. Освен всичко друго, това е и пример за необходимостта от подготвеност както на летателния състав, така и на спасителите на терена, за смислени и чевръсти съвместни действия. Не е било особено удачно машината да лети от Крумово до Вихрен и обратно напразно, още повече, че по същото време е щяла да бъде по-полезна в друга акция...
_________________ "Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar." -- Antonio Machado
Вто Яну 03, 2023 4:51 pm
pirx
Регистриран на: 12 Ное 2018 Мнения: 58
Този случай е показателен за много неща на територията, вкл. и за някои от нас като планинари.
Това че имаш опит, както се каза по-горе въобще не е гаранция ,че нямда да се пречукаш на някое по-опасно или даже не толкова кофти място, хеле пък ако си сам. От моя опит, в най-трудна ситуация съм бил (зимата) на място, през което съм минавал повече от 50 пъти, а трима човека търсихме добро известно помпено, в което да се стоплим в продължение на час (общо тримата с над 200 минавания от там)...та така.
Натекъл лед, подхлъзване , невнимание и воала, човекът го няма. Падане от там по тъмно си е равносилно на смърт до сутринта, ако ли не веднага.
Колкото до птичките - имаме крещяща нужда, не само за планинаната а въобще. Пак от моята си камбанария две сучки: първаат в Женева, Събота вдига се птичка, която каца и взима болен с бъбречна криза, нищо че болницата е на по-малко от 5 км, защото има задръстване и линейката няма да може да стигне за 8 мин, както е по правилник.
Случка втора - учение на немските ВВС в Кил, вдигане и сваляне на пострадал от палуба на фрегата с Кугър, така че май е и до пилоти.
Колкото за нашите , при поръчките да питат наистина професионалистите, МБ го познавам по съседски, разменяли сме по някоя друга дума, даже и без пари ще консултира ей така от доба воля и не трябват ПЕТ, а осем птички, че някои май е проуснал елементарни неща като профилактика , изчерпан нальот и т.н.
Но Бг администрацията е олеле майко, там знанията и експертното начало като цяло са само пожелателни.
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети