ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ
всичко за планината
Регистрирайте сеТърсенеВъпроси/ОтговориПотребителиПотребителски групиВход
Хеликоптерно спасяване (минало, настояще, бъдеще)
Иди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Следваща
 
Напишете отговор    ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми » Обща дискусия Предишната тема
Следващата тема
Хеликоптерно спасяване (минало, настояще, бъдеще)
Автор Съобщение
Сотиров



Регистриран на: 28 Юли 2008
Мнения: 3360
Местожителство: София

Мнение Отговорете с цитат
Да.
Цитат:
Прекратена е и обществената поръчка за т.нар. "сух лизинг" на медицински хеликоптер , която държавното дружество "България хели мед сървиз" обяви за да наеме машина, с която да бъде лицензирано като оператор за медицински транспорт.

Значи Ведрин е прав, че поръчките са две, но и аз съм прав, че зад двете стои едно и също другество - същото, което сега пише червени точки. Нещо като едната ръка обвинява другата. Собствените думи на неговия шеф бяха: " Обществената поръчка, обявена от „България Хели Мед Сървиз“ ЕАД ..."
Сря Дек 07, 2022 11:15 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
Сотиров



Регистриран на: 28 Юли 2008
Мнения: 3360
Местожителство: София

Мнение Отговорете с цитат
Нова оферта за медицински хеликоптер
Ако някой може да ми обясни офертата на г-н Гвоздейков, ще му бъда благодарен.
Пет Дек 16, 2022 7:45 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
vedrin



Регистриран на: 25 Авг 2010
Мнения: 5788
Местожителство: 1116 m н.в.

Мнение Отговорете с цитат
Фирмата на ПП за медицински хеликоптери безславно се закрива

Научих, че млад човек е подготвял документите за провалилите се обществени поръчки с водеща мисъл за защита на обществения интерес. Съществувала е възможност те да бъдат спечелени от свързани с ТИМ лица, но това не се е случило.

_________________
"Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar."
-- Antonio Machado
Пон Дек 26, 2022 8:09 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
Сотиров



Регистриран на: 28 Юли 2008
Мнения: 3360
Местожителство: София

Мнение Отговорете с цитат
Да, прочетох, че дружеството е ликвидирано. Но не разбирам от текста ти какво се е случило: младият човек нарочно е провалил поръчката, за да не попадне тя в ръцете на ТИМ, така ли? Щото е така, тя всяка поръчка може да попадне в техните ръце.
Вто Дек 27, 2022 12:13 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
vedrin



Регистриран на: 25 Авг 2010
Мнения: 5788
Местожителство: 1116 m н.в.

Мнение Отговорете с цитат
Сотиров написа:
В България сигурно има десетки частни хеликоптери. Няма ли начин да се сключи някакъв договор и в спешни случаи някои от тях да бъдат използвани срещу заплащане?

Съществува препоръка (или дори изискване в Европа) хеликоптерите за спешна медицинска помощ с превоз на хора да са с два двигателя:

What do twin-engine helicopters do better?

_________________
"Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar."
-- Antonio Machado
Вто Яну 03, 2023 1:04 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
kraychev



Регистриран на: 04 Юни 2018
Мнения: 36
Местожителство: Бургас

Мнение Отговорете с цитат
vladofff написа:
Сотиров написа:
... на един от хеликоптерите да му се възложи постоянна мадицинска задача, докато купят специални хеликоптери?

Аз пък си мисля, че може и да не разполагаме с чак толкова подготвени пилоти. Едно е да има хеликоптер, друго е летене с хеликоптер...
Да не се окаже, че осигуряването на опитни пилоти е по-трудно и от доставката на хеликоптери?

Кугърите са големи за планинско спасяване, нямат оборудване за HEMS (като летящи линейки, за каквито беше провалената поръчка), нито за SAR (търсене и спасяване - т.е. оборудвани с (термо)камери, РЕККО и т.н. - такива дори не сме поръчвали.
Разбира се, освен липсващите машини, нямаме и (обучени за това) пилоти. Никой не го е правил, на военните им е друга работата, цивилни (почти) няма. Тези, които летят, едва ли са по-добри от пилотите на военни самолети, с нищожни летателни часове на година. Как да има специалисти, като не практикуват?
Може и да греша, но специалистите не са нещо, което седи с години и си съхранява непокътнати знанията и уменията. Те трябва да се поддържат, а като няма с какво, няма и как да стане, ИМХО.
Вто Яну 03, 2023 1:23 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Трифон П.Трифонов



Регистриран на: 03 Яну 2023
Мнения: 117
Местожителство: Аксаково

Мнение Отговорете с цитат
https://youtu.be/M0z9HRC7hlU
Този колко е голям/малък? Вижда ли се на коя служба е?


Последната промяна е направена от Трифон П.Трифонов на Вто Яну 03, 2023 1:30 pm; мнението е било променяно общо 1 път
Вто Яну 03, 2023 1:27 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла
Сотиров



Регистриран на: 28 Юли 2008
Мнения: 3360
Местожителство: София

Мнение Отговорете с цитат
Да, Ведрин ме е разбрал съвсем правилно. Относно нашите хеликоптери: поръчката, която се провали с "Леонардо", за двумоторни хеликоптери ли беше?

Владо, не мога да си представя някой да падне от тая стена и да оживее!



Не мога да посоча точно откъде преди години бе паднал възрастният турист, но сигурно тази точка личи на снимката.
Вто Яну 03, 2023 1:30 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
dido



Регистриран на: 03 Яну 2007
Мнения: 6378

Мнение Отговорете с цитат
Трифон П.Трифонов написа:
https://youtu.be/M0z9HRC7hlU
Този колко е голям/малък? Вижда ли се на коя служба е?


Долу пише:

Код:

Airbus EC145 is also the perfect heli for this mission.
The pilot was 46 years old, he has more than 5000 hours of flight, and works for 6 years in the Chamonix valley


Нашите хели-пилоти дали навъртат толкова полетни часове?

_________________
Бутам след осмата бира Very Happy
Вто Яну 03, 2023 1:41 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя ICQ Номер
vedrin



Регистриран на: 25 Авг 2010
Мнения: 5788
Местожителство: 1116 m н.в.

Мнение Отговорете с цитат
Сотиров написа:
Относно нашите хеликоптери: поръчката, която се провали с "Леонардо", за двумоторни хеликоптери ли беше?

Да.

Военните Кугъри и МИ-8 също са двумоторни.

А човекът с частния хеликоптер, помогнал в миналите дни, лети с едномоторен хеликоптер, както и има фирма, чрез която се надява да участва в българския HEMS. Има доста странни негови изказвания, разпространявани от медийната група Bulgaria ON AIR. Животът никак не е черно-бял, а в България дори е особено цветен...

_________________
"Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar."
-- Antonio Machado
Вто Яну 03, 2023 1:43 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 3047

Мнение Отговорете с цитат
Сотиров написа:
...някой ...

Не е някой случаен, а сам вуйчото Калин. Падал е и заедно със Скакавишкия водопад и пак е оцелявал. Но сега не катери, защото е суеверен и знае приказката за веднъж, дваж, триж ... стомна за вода.
Аз също съм "скачал" от Джамджиев ръб по тъмно зимата и в мъгла по посока Казана и съм оцелявал, достигайки до дъното му. Но това са други истории и както ви казах не са много за разказване, че накрая ще почнете да ми се смеете на простотията.
vedrin написа:
...По-голямото усложнение по склоновете на Вихрен сякаш е наклона на терена и спазването на необходимото отстояние на вертолета от него...

Това изобщо пък не е фактор. Никъде не се изисква да кацнат точто на мястото на инцидента.
Спокойно могат да стоварят спасители на равно в дъното на циркуса или до езерото - места за кацане има, а може и изобщо да не кацат, а да зависнат, като групата да скочи или да рапелира. И изобщо не е да не е правено досега. Присъствал съм на хеликоптерна акция на тур Варна в Джендема през 2003година. Ми-8 беше хвърчилото, кацнаха горе на заслон Ботев, и там стовариха Киро Русев и Петко Тотев, които много бързо слязоха и започнаха рапели по тура...
Вто Яну 03, 2023 1:43 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
dido



Регистриран на: 03 Яну 2007
Мнения: 6378

Мнение Отговорете с цитат
Една бърза справка показва:

Горсепоменатият Airbus EC145 е 3.5 тонен лек хеликоптер с 11 метров ротор и таван на полета 5000+ метра
Августата от провалената HEMS поръчка, AW109 е 2.8 тонен лек хеликоптер с 11 метров ротор и таван на полета 6000 метра
Кугъра, Eurocopter AS532 e 9 тонен хеликоптер от среден клас с 15.5 метров ротор и таван на полета 3450 метра

Всичките двумоторни.

В тоя смисъл, кугъра е "по-едра" машина от горните два.
По-сериозната разлика за мен е ограничението в тавана на полета. Това, предполагам, ще даде разлика в пъргавостта на машината в деликатни ситуации на големи височини, каквато примерно беше показана на видеото. Все пак, оценка от спец ще е много интересна, щото моите разсъждения са на лаик.

_________________
Бутам след осмата бира Very Happy
Вто Яну 03, 2023 2:05 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя ICQ Номер
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 3047

Мнение Отговорете с цитат
dido написа:

Кугъра, Eurocopter AS532 e 9 тонен хеликоптер ... и таван на полета 3450 метра

А къде дянахме старите Ми-8 - далеч по-евтини и далеч повече работа вършещи?
В Киргизия са ме возили на модифициран Ми-8, наричаха го "высокогорный".

ето как подобно изглеждаше летежът с такова нещо и го вижте къде каца:
https://youtu.be/3jGKF5ypM1s?t=487
Що да не може на някакъв Вихрен да кацне?
Базовия модел тежи празен 7 тона, и има таван 4500м. Тоя обаче беше с едни по-широки лопати и съм го виждал на залез слънце да прелита на около 200 метра от върха на Тенгри. Караше го накакъв руснак по потник и жапанки, с биташки анцунг турскосин на бял кант. Някак странно рефлектираше на облечените с пух и височинни обувки пасажери в туловището на машината си.
С подобни машини са стоварвали групите на ледника Беляев под стената на вр.Комунизъм на около 6000 метра.
Вто Яну 03, 2023 2:21 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vedrin



Регистриран на: 25 Авг 2010
Мнения: 5788
Местожителство: 1116 m н.в.

Мнение Отговорете с цитат
vladofff написа:
Това изобщо пък не е фактор. Никъде не се изисква да кацнат точто на мястото на инцидента.

Имах предвид най-вече конкретния случай. Сравнително по-трудно за спасителите ще да е било пренасянето на телата на по-удобно за вертолета място. Едва ли са направили това преди пристигането му, нито пък е имало готовност/желание/смисъл той да изчака в района докато тепърва се заемат с такава дейност, която би могла да бъде доста времеотнемаща. Освен всичко друго, това е и пример за необходимостта от подготвеност както на летателния състав, така и на спасителите на терена, за смислени и чевръсти съвместни действия. Не е било особено удачно машината да лети от Крумово до Вихрен и обратно напразно, още повече, че по същото време е щяла да бъде по-полезна в друга акция...

_________________
"Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar."
-- Antonio Machado
Вто Яну 03, 2023 4:51 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
pirx



Регистриран на: 12 Ное 2018
Мнения: 58

Мнение Отговорете с цитат
Този случай е показателен за много неща на територията, вкл. и за някои от нас като планинари.

Това че имаш опит, както се каза по-горе въобще не е гаранция ,че нямда да се пречукаш на някое по-опасно или даже не толкова кофти място, хеле пък ако си сам. От моя опит, в най-трудна ситуация съм бил (зимата) на място, през което съм минавал повече от 50 пъти, а трима човека търсихме добро известно помпено, в което да се стоплим в продължение на час (общо тримата с над 200 минавания от там)...та така.

Натекъл лед, подхлъзване , невнимание и воала, човекът го няма. Падане от там по тъмно си е равносилно на смърт до сутринта, ако ли не веднага.


Колкото до птичките - имаме крещяща нужда, не само за планинаната а въобще. Пак от моята си камбанария две сучки: първаат в Женева, Събота вдига се птичка, която каца и взима болен с бъбречна криза, нищо че болницата е на по-малко от 5 км, защото има задръстване и линейката няма да може да стигне за 8 мин, както е по правилник.

Случка втора - учение на немските ВВС в Кил, вдигане и сваляне на пострадал от палуба на фрегата с Кугър, така че май е и до пилоти.

Колкото за нашите , при поръчките да питат наистина професионалистите, МБ го познавам по съседски, разменяли сме по някоя друга дума, даже и без пари ще консултира ей така от доба воля и не трябват ПЕТ, а осем птички, че някои май е проуснал елементарни неща като профилактика , изчерпан нальот и т.н.

Но Бг администрацията е олеле майко, там знанията и експертното начало като цяло са само пожелателни.
Вто Яну 03, 2023 5:23 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Покажи мнения от преди:    
Напишете отговор    ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми » Обща дискусия Часовете са според зоната GMT + 3 Часа
Иди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Следваща
Страница 2 от 10

 
Идете на: 
Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети
 

ВРЕМЕТО:

вр.Ботев

вр.Мургаш

вр.Мусала

гр.Сандански

Черни връх

 Вземи рекламен банер   


 

Никаква част от материалите и снимките на този форум
не може да бъде копирана и използвана
без изричното съгласие на автора, който ги е публикувал.



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Flowers Online.Translation by: Boby Dimitrov