Дидо , гледайки снимката на Мартин, оставам с впечатление че мястото на падане е под лятната пътека от х. Вихрен през Вихренска вода, близо да мястото където малко по-нагоре тя излиза на ръба / който там е широчко било/ и се открива гледка към Малкият казан. Това според мен е връхлето вдясно на снимката на Мартин, която съм качил по-горе. Не е лошо да се качат още снимки, но и на тази се вижда, че има каменно ребро вляво от мястото на инцидента което съм виждал много хора, които ги е страх от първите по-отвесни Джамджиеви скали , да използуват. В тази местност имам предвид, че над мястото на инцидента има доста алтернативни голи ръбове и била за излизане на Джамджиевият ръб , като са видели че под краката им е лед.
Още по-неадекватно е превеждането на водача, ако загиналият не се е отклонил самоволно.
Да, наклонът в сравнение с обикновена пътека е по-голям, но в случая е относително малък, не е повече от 20 градуса, тъй като те подсичат, не катерят право нагоре. Ние винаги сме качвали върха Вихрен право нагоре по тези вигаги без сняг и лед ръбове и наклона е равномерен и не е голям, както в алпийски тур. Подсичането встрани по лед е по-опасно.
Ето я обещаната скица и нещо като легенда:
- синя линия - това е класическото качване с излаз на ръба НАД Джамджиевите скали
- две червени кръгчета - ляво има борче прорастло на скалите всред фаталния венец; дясно друго борче, прорастло на ръба на венеца; и двете се виждат на снимката на Марто и служат да се определи приблизителния вертикал на падането
- червен Х - мястото, където на снимката на Марто се вижда обект - нещастния младеж, раницата му.
- червена линия - траекторията на падане, която както се вижда, се засича високо горе с реброто за качване
- червен квадрат - предполагаемото място на подхлъзване; много е вероятно да е малко по-ниско
- вероятната траектория на отклонение на водача от реброто не съм я дал - няма информация за нея; да речем, че е линия, свързваща червеното квадратче със синята линия при началото на фаталния венец
Фаталният венец и горната част на реброто в едър план:
Имам приготвени още 10-на кадъра от малко по-различна гледна точка, които мога да кача при желание.
_________________ Бутам след осмата бира
Вто Яну 23, 2018 1:30 am
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6366
Ето данни за наклоните:
Цялото трасе - от асфалта до излизането на СИ-ръб на Вихрен (този над Джамджиевите скали), е 800 метра проектирана дистанция при 500 м изкачване, което е среден наклон от 32 градуса. В участъка на падането - от скалния венец до малко над лятната пътека, са 140 м проектирана дистанция при 100 м изкачване, или среден наклон 35 градуса (малко по-стръмен от средния за целия ръб). Според мене 32 градусов наклон си е душевадка, качвайки 500 м нагоре.
_________________ Бутам след осмата бира
Вто Яну 23, 2018 1:59 am
Plamen К
Регистриран на: 03 Май 2011 Мнения: 832 Местожителство: Казанлък
По спомени от преминавания през февруари и април 2017г съм запомнил една ронлива скала, която всички заобикалят, заградил съм я с кафява линия. Заобикалянето /подсичането/ става отдясно или отляво по ЗЕЛЕНАТА линия, някак си по-логично е на изкачване да се мине отдясно. Покрай скалата наклонът е около 40-50 градуса, теренът е ситен чакъл, тук там с трева на мини тераски, по които едва се стръпва. Ако има дори и малко сняг е много опасно без котки. Минавайки след това през лятото по лятната пътека /обозначена с жълта линия/, която е точно над тази скала сме коментирали, че тези двайсетина метра там са много коварни. Предполагам, че точно там е станало подхлъзването, при заобикалянето на скалата /по зелената линия отдясно, изток/. Сиреч, схемата на Дидо е коректна. Горе -долу подобна траектория на падането се вижда и на едната снимка-схема на ПСС:
Въпросната скала с триъгълна форма:
.
Последната промяна е направена от Plamen К на Сря Яну 24, 2018 11:42 am; мнението е било променяно общо 1 път
Вто Яну 23, 2018 1:39 pm
Сотиров
Регистриран на: 28 Юли 2008 Мнения: 3360 Местожителство: София
Питам:
Откъде тия чудесни снимки? Дидо да не си е купил дрон?
Вто Яну 23, 2018 2:02 pm
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6366
Владо, от склона на Тодорин връх са снимани, чудесен октомврийски ден беше. П.П. ето цялата галерия.
Марто - martin555 - дали си снимал по-нагоре, където е станало евентуалното подсичане? Ако имаш запечатани следите, можем да определим съвсем точно мястото на падане, спрямо околните клекови туфи.
_________________ Бутам след осмата бира
Последната промяна е направена от dido на Вто Яну 23, 2018 2:33 pm; мнението е било променяно общо 1 път
Вто Яну 23, 2018 2:20 pm
Сотиров
Регистриран на: 28 Юли 2008 Мнения: 3360 Местожителство: София
Браво, бе!
Направо конкурират снимките от шпионските спътнци, които са недостъпни. Снимките на Вихрен в Гугъла-Земя са някаква отвратителна мазня. Все пак, Дидо, помисли за дрон!
Вто Яну 23, 2018 2:28 pm
Пчелата Жужа
Регистриран на: 29 Окт 2013 Мнения: 837
Re: Браво, бе!
Сотиров написа:
Направо конкурират снимките от шпионските спътнци, които са недостъпни. Снимките на Вихрен в Гугъла-Земя са някаква отвратителна мазня. Все пак, Дидо, помисли за дрон!
Не е мястото в тая тема, ама дума дума отваря...
Преди няколко години поисках от Гугъл да си прочета нещо за Мальовица. Появи се една снимка, пред която ахнах, зяпнах и се втрещих. Така се натъкнах на форума. Снимката беше на Дидо.
Боли ме за загиналото момче!
Преди 30 години и аз загубих син - Сашко, на 16 1/2 години. Уби го светкавица в двора на ученическия военен лагер.
Сря Яну 24, 2018 2:16 am
аngel
Регистриран на: 02 Юни 2015 Мнения: 1935
Съболезнования за отишлите си без време, млади хора....Дидо е прав. В смисъл, потвърди се предположението, което малко допусках че е възможно ако си платил на професионален "водач" - реално инцидентът е станал на една обикновена пътека, която с нищо не е по - опасна от стотиците маршрути наоколо, както и навсякъде в нашите планини. Не е на Джамджиевите скали , както неправилно навежда писаното в пресата.
Да, наклонът по синята линия във вертикална посока е по-голям, но е равномерен и не е никак труден, и по него няма лед и сняг . А по следата на самото ходене на инцидента, си е обикновена пътека. Навсякъде, където се отклони човек от пътека през зимата, има стръмни участъци с лед и скали. Това и на Витоша може да се случи ако някой те "води" по този начин .
Преди 30 години и аз загубих син - Сашко, на 16 1/2 години. Уби го светкавица в двора на ученическия военен лагер.
Ружа, приеми моите съболезнования!
Plamen К написа:
Заобикалянето /подсичането/ става отдясно или отляво по ЗЕЛЕНАТА линия, някак си по-логично е на изкачване да се мине отдясно.
Може да е полезно за четящите с намерения да ходят там зиме да разкажеш за предимствата и недостатъците на заобикалянето отдясно или отляво.
Ето моята гледна точка:
При заобикаляне от СИ (дясно) при подхлъзване човек би бил изложен в по-голяма степен на опасността от скалния праг по-долу и би му се наложило да спре падането си по-бързо, за да оцелее. При заобикаляне от ЮЗ (ляво) и при наличие на по-дебела снежна покривка, каквато там по принцип обаче рядко се задържа, би могло да има една идея по-голяма опасност от събаряне на лавина, особено ако падането продължи по-дълго и се навлезе по-навътре в улея. При доста оскъдния сняг в началото на януари, сякаш е било по-безопасно да се заобиколи от ЮЗ (ляво)...
_________________ "Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar." -- Antonio Machado
Сря Яну 24, 2018 2:56 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3034
vedrin написа:
При заобикаляне от ЮЗ (ляво) и при наличие на по-дебела снежна покривка, каквато там по принцип обаче рядко се задържа, би могло да има една идея по-голяма опасност от събаряне на лавина...
Ахъ, така е - при един злополучен третомартенски опит по стената на Вихрен се прибирахме понатъртени и точно в участъка между Джамджиев ръб и тази характерна триъгълна скаличка склонът започна да се свлича между краката ни, но някак странно изтичаше по скоро като вода, а не като лавина. И ние си слизахме, и склонът си "течеше" покрай нас. Затова казвам относително безопасен, но в сравнение с всички останали "пътища", това е направо цвете... Затова е хубаво винаги да се предупреждава, че там, въпреки всичко не е "туристически" път, в смисъл напълно безопасен. Всъщност в моята класация ПРИ ЗИМНИ УСЛОВИЯ Вихрен си остава най-опасното нещо в нашите планини. Не се сещам за друг подобен и така опасен едновременно от всички страни връх.
Сря Яну 24, 2018 3:28 pm
Plamen К
Регистриран на: 03 Май 2011 Мнения: 832 Местожителство: Казанлък
vedrin написа:
Може да е полезно за четящите с намерения да ходят там зиме да разкажеш за предимствата и недостатъците на заобикалянето отдясно или отляво.
Планината всеки път е различна. Най-доброто решение може да се вземе на място след оглед отблизо.
4-годишно дете загина този следобед при инцидент на Боровец. Сигнал за трагедията е получен към 15.15 часа в полицията. На място веднага е изпратена единствената налична в района линейка. Смъртта на детето обаче е настъпила на мястото на инцидента.
От транспортното министерство съобщиха, че е загинал малкият син на транспортния министър Ивайло Московски. Детето и баща му се движили с моторна шейна извън пистите, когато шейната се преобърнала. Инцидентът е станал близо до хижа "Чакър войвода".
„Трагичният инцидент е станал между 14.30 часа и 15.00 часа този следобед на урегулирано трасе за моторни шейни, а не на писта за скиори. По това трасе хора са се спускали с шейни, в конкретния случай - и министърът на транспорта и неговото дете. При инцидента е загинал 4-годишният син на министъра. В момента се извършват се множество процесуално-оперативни действия от служители на Областната дирекция на МВР-София, под ръководството на окръжната прокуратура. Трасетата са сложни за оглед”, съобщи Веселин Георгиев, заместник-директор на Областната дирекция на МВР – София.
"Самото трасе не е скоростно, най-вероятната причина е неравност, но това следва да бъде фиксирано при огледите", уточни Веселин Георгиев.
"В този изключително труден момент семейството на министър Ивайло Московски моли медиите да се съобразят със скръбта им и да уважат правото им на уединение", се казва в съобщението на транспортното министерство.
Екипът на Новините на NOVA изказва най-искрени съболезнования на семейството за сполетялата ги огромна трагедия!
Пет Фев 02, 2018 11:36 pm
hlebarov
Регистриран на: 04 Сеп 2017 Мнения: 91
Неравност е изкарала моторната шейна от пътя, след което ги удря дърво.
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети