ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ
всичко за планината
Регистрирайте сеТърсенеВъпроси/ОтговориПотребителиПотребителски групиВход
Инциденти и нещастни случаи в българските планини
Иди на страница Предишна  1, 2, 3 ... 102, 103, 104 ... 217, 218, 219  Следваща
 
Напишете отговор    ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми » Обща дискусия Предишната тема
Следващата тема
Инциденти и нещастни случаи в българските планини
Автор Съобщение
Twoo



Регистриран на: 25 Юни 2018
Мнения: 311

Мнение Отговорете с цитат
Мисълта ми е че има много хора които тичат в парка ходят на работа и не са ходили по планини изобщо. Един ден виждат атрактивна обява за незабравимо приключение и решават да се пуснат да си разнообразят живота. В същото време отиват и хора без никаква спортна форма, но пък всяко лято и зима почивали по вили, язовири и курорти и си мислят че знаят какво е в планината. Та във въпросните обяви пише осигурена алпийска екипировка и тн... Пише водача ще ви преведе през това и онова... И човек остава с впечатление, че за тия 400лв едва ли не на ръце ще го носят... И после суровата действителност не се харесва на никой и започват проблемите. Да на повечето обяви пише по нещо за трудността, но нали сме си българи, всичко можем и пред нищо не се спираме...
Вто Окт 01, 2019 11:17 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 3034

Мнение Отговорете с цитат
Twoo написа:
...едва ли не на ръце ще го носят...

От много неща зависи, но не е и невъзможно.
Ако попаднете на някой начинаещ и луд за служба шерп в Хималаите, като нищо ще ви занесе и смъкне от върха. От това той ще има повече полза отколкото вие да ходите, защото това ще му се брои успешна експедиция, а в някои случаи на силна конкуренция такива досиета са преимущество и атестат да го наемат пак.
Вто Окт 01, 2019 11:24 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
kaloyanv



Регистриран на: 22 Авг 2018
Мнения: 2242

Мнение Отговорете с цитат
Това горе долу което писа Twoo имах предвид. Значи това което ти искаш да ми кажеш момчи, е че се взимат хора за сериозни преходи, без водача да ги познава и да ги е тествал в реални условия как реагират на дадени ситуации. Защото ако човек реагира така на водача, не би трябвало да ходи там или поне не с него. Предполагам няма нужда да качиш някой на някое зачукано място, за да му разбереш характера и тепърва да се хванеш за главата и да се чудиш какво да правиш. Е нека само да попитам, освен че се взимат хора които не познават водача и той не им знае възможностите, не се познават помежду си, дали и не се взимат и повече хора отколкото трябва ?
Не съм специалист, даже по споро лаик и не претендирам за каквото и да е познание, но ми прави впечатление начина по който пишеш и затова е форум да се задават въпроси, за който може да мисли, а не сляпо да се задават въпроси от рода на "ти колко хора си водил и знаеш ли какво е да отговаряш за човешки живот". А най-важния въпрос който даже не е и погледнат е за превенцията. Ако за превенция считаш някакъв документ, който освобождава човека от отговорност, ок.
Другото нещо, е че би следвало да има някаква организация измежду самите служби и най-вече организация на водачите, които да са длъжни да дадат точна информация, а не да четем разни глупости по новините, които гледат само да направят сензация, а после на същия ден да забравят въобще.
Вто Окт 01, 2019 11:34 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vaskoo



Регистриран на: 21 Апр 2007
Мнения: 1392
Местожителство: София

Мнение Отговорете с цитат
Да налея малко масло в огъня (малко, щото е скъпо) ... та, на база много наблюдения и личен опит - агенциите и организациите трябва да се научат да отказват на запитвания и записвания. Масово вървят групи 15+ човека (че и доста повече) с един водач, с идеята само да се вземат едни пари, да се даде ниска цена и/или за повече печалба. Ама това е друга дискусия, но е предпоставка за инциденти и сакатлъци.
На местата изискващи повишено внимание и определени умения, вървят куцо и сакато, за едното селфи, за единия таг у фейса, гаче кръчмите и фитнесите свършиха. Надъхват се в ютюба и другите подобни и юруш на маслините, баирите и отвесите.
Никой не може да те спре да се спънеш и на метър пред себе си на равното да си направиш главата кабрио в единствения камък, но и подборът на маршрутите е важен - алтернативи, опции според групата.
Съгласен съм с Владоф, че отношенията агенция/водач - клиент трябва да се определят ясно и подробно.

Относно задълженията на водача ... срещата за кратко с различни характери и хора е най-сложното в тази работа.

_________________
Приятелят е човек, който те познава отлично ... и въпреки това те обича
Вто Окт 01, 2019 12:09 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла
mom4i



Регистриран на: 05 Авг 2014
Мнения: 616

Мнение Отговорете с цитат
Всички си мислят, че основната работа на водача е да знае маршрута и да се оправя в планината, но това е само едно необходимо условие.

Рядко водим познати хора, или хора на които може да оценим нивото предварително, въпреки, че това е най-сигурния начин да се случат нещата както трябва. Пишат се нива на трудност, проверява се предишен опит, задават се въпроси, но истината се разбира на терен. Трудно се връщат клиенти, всеки има нужда от тях, всеки колега е отговорен за действията си...

Групата пристига на летището, на срещата на паркинга или на гарата и ти трябва да изпълниш програмата. От там на татък ни остава да отстраним тези, дето въобще не са на нивото на програмата (преди да е станало късно, защото след това сваляш цялата група), облекчаване на програмата, правене на варианти, за да може всеки да получи натоварването, което желае... Случвало ми се е на чужденците да им сменям маршрута без нищо да им кажа, при тях се получава това. Връщал съм хора в зимна планина след началото на прехода, преди да е станало трудно - ако човека откаже, връщаме се всички... Като при всяка промяна на програмата водачът е уязвим, защото програмата е всъщност договора на водача (най-често разбира се на туроператора) с клиента.

Но най-уязвим е водачът при по-сериозните мероприятия, когато се използват въжета. Там освен риск за клиента си има и риск за водача и то сериозен. Особено по разни ръбове и улеи, където се ходи на свободно въже и едно падане на неподходящо място може да доведе до падане на цялата свръзка... Та в такива случаи колегите трябва да са доста по директни и твърди в решенията си, защото е застрашена сигурността на повече от един човек.
Вто Окт 01, 2019 12:25 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 3034

Мнение Отговорете с цитат
mom4i написа:
...основната работа на водача ...

Тъй като мнозина пишещи тук най-често го правят с открита неприязън към таз професия, и изтъкват главно "правенето на пари", трябва да отбележим, че още от времената, описани от Роже Фризон Рош, работата на водача винаги е била шибана работа. Колкото и пари да вземат, а аз не мисля че има условия да вземат/спекулативно/ кой знае колко много, водачите винаги и в някаква степен са с главата в торбата. Просто късмет, че досега при инцидент "властите" не са ги емнали, както "работят" останалия бизнес...
Вто Окт 01, 2019 12:42 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
mom4i



Регистриран на: 05 Авг 2014
Мнения: 616

Мнение Отговорете с цитат
Мерси за подкрепата Владо! Smile

Това е и причината да пиша от време на време тук, с риск да събирам негативи.

Професия като всяка друга, с по-голяма отговорност към живота и здравето на хората, но доста нова в България и съответно доста непозната...

Дето се вика кучетата си лаят, а групите си вървят и единствения начин тази услуга да стане по-добра е по-високата активност на клиентите - като са доволни и като не са доволни - да споделят и да дават гласност.
Вто Окт 01, 2019 1:49 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
kaloyanv



Регистриран на: 22 Авг 2018
Мнения: 2242

Мнение Отговорете с цитат
Аз не казвам нищо за водачите, напротив даже много уважавам тази професия и хората които я упражняват. Това което не ми харесва конкретно е липсата на информация и това че както и в други случаи нещата остават неизвестни, дори не визирах само случаите в планината, заради което ми казахте че скачам.
Вто Окт 01, 2019 1:51 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Twoo



Регистриран на: 25 Юни 2018
Мнения: 311

Мнение Отговорете с цитат
Аз си мисля друго какво трябва да отличава водача от обикновения човек. Да предположим че група хора си наемат някого за лесен и сравнително безопасен маршрут, без технически трудности и нужда от специална екипировка. Просто за да хванат правилния път и да чуят едно друго за местата през които минават. Това да кажем може да го свърши и някой местен без никаква квалификация. Обаче по рискованите терени трябва човек с ясна мисъл и отговорност. Инак всеки луд изкарал късмет да не се пребие може да реши да води хора там само защото той е минал и не го е отчел като кой знае какво. Та въпроса е колко фирми наемат квалифициран персонал. Аз като работех в планината идея си нямах как се карат ски и как се борави с обурудването обясниха ми за 10 минути и се започна. Съответно хората идваха при мен и си мислеха че съм бивш ски състезател, завършил НСА и тн... Дори и видимо опитни хора си въобразяваха че аз съм по експерт от тях, въпреки че никога не съм казвал каквото и да е било за да ги въвеждам в заблуда. Съответно освен че преценявах какви ски и обувки да им дам разчитаха да им обуя и затегна обувките по моя преценка и да им настроя апаратите и тн... Искаха да им давам уроци и съвети, въпреки че аз твърдо отричах да имам нещо общо със зимните спортове освен че го работя в момента. Поверяваха ми не само собствения живот, но и този на децата си. Никой не ме е питал отколко време си шофьор, колата има ли гуми и тн... Просто хората са изключително наивни. Мислят си че всеки който им взима парите е експерт и се доверяват сляпо.
Вто Окт 01, 2019 1:59 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
mom4i



Регистриран на: 05 Авг 2014
Мнения: 616

Мнение Отговорете с цитат
Калояне, и на мен това не ми харесва... За това се и включих в дискусията.

Всички колеги дето са били тогава в Олимп ги познавам лично, от правоспособните такива 95% са ми били курсисти, та нещата ще излязат в един момент, но не това е начина...
Вто Окт 01, 2019 2:00 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
ray



Регистриран на: 10 Авг 2016
Мнения: 1681

Мнение Отговорете с цитат
до момчи и владо: Точно така е.


Последната промяна е направена от ray на Вто Окт 01, 2019 10:46 pm; мнението е било променяно общо 1 път
Вто Окт 01, 2019 2:07 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vaskoo



Регистриран на: 21 Апр 2007
Мнения: 1392
Местожителство: София

Мнение Отговорете с цитат
Мисля, че повечето хора тук уважаваме професията и практикуващите я.
Нека не се бъркат опитите за дискусия с отношение.

_________________
Приятелят е човек, който те познава отлично ... и въпреки това те обича
Вто Окт 01, 2019 2:17 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла
mom4i



Регистриран на: 05 Авг 2014
Мнения: 616

Мнение Отговорете с цитат
Twoo, има две нива водачи навсякъде по света - едните са пешеходни, другите катерят. И едните и другите трябва да са отговорни, защото изкачване на Вихрен крие достатъчно опасност за човек, който не може да ходи и не е в добра кондиция. Да не говорим за дългите целодневни преходи, особено през зимата...

Работата с въже изисква допълнителна квалификация, и трябва добре да се прави разлика, къде въжето се използва на пешеходен маршрут за увеличаване на сигурността и къде става дума за катерене и алпинизъм. Там някъде, на границата на двете дейности стават и най-често инцидентите, където се намират изкачванията на Митикас и Стефани (особено последните 5-6 м на последния), Джамджиев ръб и голяма част от известните ръбове и траверси в нашите планини, особено през зимата. Ако някой тръгва да ви вързва, той освен да е водач, трябва да е и алпинисти и катерач. Има второ ниво на професията в България - "Алпийски водач", все още само 13 човека го притежават, но е въпрос на време за да станат повече. Завършилите ТАО в НСА със специалност "Алпинизъм" също имат право да ползват въжета, излизайки с титлата "Треньор по алпинизъм".

А има едни, дето нямат нито една от тези дипломи и водят дори и на опасни терени... За момента контрол няма, за съжаление. Не че ако водача ви го няма в този списък е голяма драма, но ако го няма, той със сигурност няма законовото право да извършва тази дейност - https://ntr.tourism.government.bg/Web/Certificates.nsf/mguides.xsp
Вто Окт 01, 2019 2:56 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
rumen radev



Регистриран на: 17 Ное 2013
Мнения: 192

Мнение Отговорете с цитат
mom4i написа:
този списък е голяма драма, но

Интересен списък. Всяка професия си е достойна, докато уважението е нещо персонално - уважаваме някого, другиму демонстрираме нещо различно и така, кой каквото си е заслужил (субективно, естествено).
Иначе, за правото да се пребие човек - безпроблемно си беше и в тоталитаризма. Вярно, че разправията за останалите после е голяма, но е и вярно, че пак нямаше съществени пречки за решилия да се претрепе. Сиреч, не е до обществен режим това.
Съболезнования на близките на починалия!
Вто Окт 01, 2019 6:37 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
kaloyanv



Регистриран на: 22 Авг 2018
Мнения: 2242

Мнение Отговорете с цитат
rumen radev написа:
mom4i написа:
този списък е голяма драма, но

Интересен списък. Всяка професия си е достойна, докато уважението е нещо персонално - уважаваме някого, другиму демонстрираме нещо различно и така, кой каквото си е заслужил (субективно, естествено).
Иначе, за правото да се пребие човек - безпроблемно си беше и в тоталитаризма. Вярно, че разправията за останалите после е голяма, но е и вярно, че пак нямаше съществени пречки за решилия да се претрепе. Сиреч, не е до обществен режим това.
Съболезнования на близките на починалия!



Май всеки си пише това което си знае и което възприема от темата, на базата на личния си опит Smile а до колко е точно и на какво се базира, няма значение.
Вто Окт 01, 2019 10:09 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Покажи мнения от преди:    
Напишете отговор    ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми » Обща дискусия Часовете са според зоната GMT + 3 Часа
Иди на страница Предишна  1, 2, 3 ... 102, 103, 104 ... 217, 218, 219  Следваща
Страница 103 от 219

 
Идете на: 
Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети
 

ВРЕМЕТО:

вр.Ботев

вр.Мургаш

вр.Мусала

гр.Сандански

Черни връх

 Вземи рекламен банер   


 

Никаква част от материалите и снимките на този форум
не може да бъде копирана и използвана
без изричното съгласие на автора, който ги е публикувал.



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Flowers Online.Translation by: Boby Dimitrov