... с някакви сечива за драй тулинг на клиентите (освен сигурно по-изтъпения връх не знам каква другат разлика има, сигурно са и по тънки). ...
За драй са по-дебели.
Принципно за драй е по-важно да си с добре наточени клюнове.
Пон Яну 27, 2020 1:18 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3034
slavei написа:
За драй са по-дебели.
Не съм сигурен. На моите /DMM-Xeno/ клюновете са едни и същи, просто на едните пише в кръгче "В"/Base/, а за "тунинга" е "Т"/Technical/. Мисля, че разликата като да беше в твърдостта на закаляване, т.е. "Т" трябваше да издържат повече на странични усуквания, свързани с въвирането в цепки, а "В" бяха по-меки и по-лесно се огъват.
Ей го где е надписа "В":
Явно съм се подвел от ограничения ми опит (притежавам основно петзл, където има разлика в дебелината)
пп
Хубава статия.
Пон Яну 27, 2020 3:46 pm
kaloyanv
Регистриран на: 22 Авг 2018 Мнения: 2242
Само аз ли не мога да разбера каква е логиката да си даде неговите сечива, понеже не мога да схвана. Нали той е водещ и от него зависи неговото здраве както и на останалите. Нали те катерят след него на горна, ако искат и с голи ръце да ходят.
Пон Яну 27, 2020 3:49 pm
mom4i
Регистриран на: 05 Авг 2014 Мнения: 616
Супер статия, Владо! Най-ценното в нея е, че е нова и мотики, които са дадени като примери, са в магазините в момента.
А ето и европейските стандарти, доста са специализирани, но дават идея кое за какво се използва:
А за това колко държи даден клюн в леда е много важна геометрията - най-честата грешка е да се ползват стари и съответно доста скъсени клюнове, а те много лесно се вадят, независимо от заточването, защото се променя ъгъла на натоварването.
Пон Яну 27, 2020 4:00 pm
mom4i
Регистриран на: 05 Авг 2014 Мнения: 616
Калояне, преценил е, че така ще е по-добре за екипа.
Непрекъснато го правим, като водим хора. Водачът знае 2 и 200, клиента е в режим на оцеляване обикновено.
Е, в случая е преценил грешно. Не е бил достатъчно съсредоточен, знае ли човек, на всеки се случва.
На мен ми е още по-трудно да го възприема, защото присъствах на първото катерене на Виктор на Големия водопад, преди 6-7 години (?). Бяха с Мечо и ме разпитваха какво точно да правят, от къде да минат, беше им за първи път. Вярвай ми, бях много подтиснат, след като го видях как премина, аз никога не го бях правил с такава лекота...
Спомням как ми дадоха едни лъскави сечива, да ги ползвам за месец-два. Едното беше със стар клюн, изпусна няколко пъти, на първото катерене, въпреки, че беше много добре наточен. На следващата седмица му взех нов. 30-40 евро е един клюн, все пак...
Пон Яну 27, 2020 4:31 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3034
mom4i написа:
... европейските стандарти, ...
Докъде са докарани вече нещата...
Помня, че за мен и приятелите ми през 90-те години не беше на въпрос какво сечиво да имаш, а дали изобщо ще имаш...
За пръв път "стъпих" на лед на Боянския през 99-та. В дясната ръка - къса ледена ръка Щубай, с доста изтрит клюн, не геометрията, ами и алгебрата му беше глътната... В лявата - дебелешки пикел. Котки - дебелешки. Клинове - йок. И въпреки това го изкарах до горе, нещо което сега и с всичките неща, които имам, без осигуровка не бих повторил... Същият ден, два часа по-късно, на водопада се появи Ивайло Нинов/Германеца/, и той го катереше соло, но с хубави котки и Пирани в ръцете. Съответно усещането да го гледаш беше по-нормално, не че като падне водопада, някой ще отбира кое човече с какво е било въоръжено, ама все пак...
mom4i написа:
ъгъла на натоварването.
Първото ми "сериозно" сечиво бе един стар Касин-скайуокър. Съответно клюнове за него нямаше и му приспособих клюн от Пулсар/тогава Charlet Moser още не бяха купени от Петцл/.
Най-много лед съм катерил именно с тоя хибрид и една Наджа, която бе твърде леко сечиво и искаше сериозно блъскане за да я забиеш изобщо.
Явно обаче съм нагодил геометрията, защото това сечиво никога не изплюваше. Между другото май оригиналните Пулсари имаха две положения - за каскаден и "друг" лед, и така ъгълът варираше в две възможни положения.
Предвид опита ми с машините на Гривел и Пулсара, установих, че колкото по тънък/и на ширина и на височина/ е клюнът, толкова по лесно се забива а и по-здраво държи. Съответно това е пропорционално на усилията за вадене после. Явно затова съвременните сечива вече не са такива, и клюновете са значително по-високи.
Пробвал съм почти всички видове сечива, но единственото истинско удоволствие от забиването в лед идва от ето това нещо:
Ако си достатъчно як, с тези зверове можеш да преминеш практически навсякъде...
В събота, когато е станала злополуката, бях на Черни връх. На изкачване духаше свеж вятър от ИЮИ, който към пладне съвсем утихна. Времето беше твърде топло, въздухът -- доста наситен с влага.
Необичайно мътна за този сезон беше гледката към Рила (снимките са направени около 11:20 ч.):
По-късно по радиото в автобуса от "Златните мостове" научих за случилото се. Вечерта проверих METER.AC данните от вр. Мусала и ми направи впечатление, че след сравнително студения четвъртък с максимална температура -9 °C през следващите две денонощия е имало чувствително затопляне, при което в събота е достигната максимална температура -0.2 °C. Подобна картина се наблюдава и в данните на НИМХ от Черни връх: в четвъртък максимална температура -5 °C, а в събота 2 °C.
Питам се дали това затопляне би могло да е допринесло за случилото се?
_________________ "Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar." -- Antonio Machado
Пон Яну 27, 2020 4:59 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3034
vedrin написа:
Питам се дали това затопляне би могло да е допринесло за случилото се?
Може би ако някой пита самия Варошкин, лесно ще се разбере защо и конкретно по каква причина.
А иначе, колкото е по-студено, толкова е по-гадно за катерене. При "изцъклен" от студ лед, когато е вертикален, може и изобщо да не можеш да отлепиш от земята. Удариш ли, започва да кънти, да прави радиално люспи, а в дупката клюнът започва да се върти и на практика все едно си закачен като с кука, но сечивото иначе играе на всички посоки и изплюва много лесно. При по-топло е много по-добре. Ако е било топло, причината за падането е по-малко вероятно да се дължи на влошени качества на леда. Специално на големия водопад най-хубав лед съм виждал ... през Април, когато дясната страна е разтопена и тече вода/имам и видео от тогава - катерене по отломки от водопад, но не е здравословно за гледане/. Съответно най-отвратително - в един голям студ, когато е валяло сняг, после заледявало, после пак сняг, заледявало - и така 5-6 пласта. Ни клин има къде да забиеш, ни сечивото изобщо задържа. За един клин осигуровка, трябва да навлезеш почти половин метър за да стигнеш здрав лед.
Пон Яну 27, 2020 5:09 pm
mom4i
Регистриран на: 05 Авг 2014 Мнения: 616
В събота прекарах три-четири часа на Резньовете (от 10 до 14 часа), на около 2150 м, температурата беше отрицателна през цялото време, поне -2 градуса.
По принцип затопляне след студен период, създава най-добрите условия за ледено катерене, сигурен съм, че на Скакавица в съботата условията са били идеални... По принцип ледът (и снегът също) има инерция, усеща затоплянето на въздуха със закъснение.
За инцидент причинен от затопляне, може да се говори, когато се срине част от водопада, или направо целия. Топлия лед се катери много леко и човек се осигурява добре на него. Докато не рече да падне целия...
В Алпите, където има много хора по водопадите често има такива инциденти.
Пон Яну 27, 2020 5:31 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3034
mom4i написа:
..затопляне след студен период, създава най-добрите условия за ледено катерене...
Ето едни такива идеални условия...
Лошо е качеството, но се вижда какво е било. Снимката е от средата на април, пак там.
Пон Яну 27, 2020 5:39 pm
alexvan
Регистриран на: 20 Апр 2010 Мнения: 705 Местожителство: България
_________________ "Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar." -- Antonio Machado
Пон Яну 27, 2020 8:47 pm
Mariana1000
Регистриран на: 28 Юли 2010 Мнения: 2796 Местожителство: София
От фейсбук страницата на ПСС Благоевград:
Вчера получихме сигнал за пострадал турист в района на х.Рибни Езера. Информацията беше оскъдна и се касаеше за падане и контузия на рамото. В района няма връзка с мобилните оператори и нямахме начин да разберем повече за състоянието на пострадалия.
Веднага предприехме спасителна операция, като напред тръгнаха с две моторни шейни стажанта от отряда Кирил Чапов и доброволеца, приятел на отряда Антон Кокалков.
Втора група в състав:
Георги В.Ботев, Захари Петров, Стоян Борисов, Георги Г.Ботев, стажантите: Здравко Мавродиев и Лазар Христов,
оборудвана със ски и олекотена ръчна транспортна шейна, се отправи също към района, защото имаше вероятност пострадалият да се транспортира с нея, при по-тежки травми или невъзможност шейните да достигнат до хижата.
Въпреки оголените участъци, трудното преминаване през реката и големите клекове по пътя, колегите с шейните показаха професионално управление, като успяха да достигнат до хижата и да транспортират пострадалия до екип № 2, където след допълнителен преглед беше установено ,че няма по-тежки травми,след което се отправи с приятелите си към гр.София, за консултация в лечебно заведение.
Въпреки ,че са доброволци,всички показаха професионализъм и имаха готовност да реагират, дори при по-тежко развитие на събитията.
ВХИМАНИЕ!
Района над Рилски Манастир през зимата е много рисков.
Няма връзка с мобилните оператори и дежурни радиостанции на ПСС. При инцидент, времето за получаване на известие до ПСС и пристигане на екип до пострадал в района е много дълго, което при тежки травми
може да бъде критично за пострадалия.
_________________ Искате ли да изживеете едно приключение!?!...
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети