ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ
всичко за планината
Регистрирайте сеТърсенеВъпроси/ОтговориПотребителиПотребителски групиВход
Инциденти и нещастни случаи в българските планини
Иди на страница Предишна  1, 2, 3 ... 118, 119, 120 ... 217, 218, 219  Следваща
 
Напишете отговор    ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми » Обща дискусия Предишната тема
Следващата тема
Инциденти и нещастни случаи в българските планини
Автор Съобщение
slavei



Регистриран на: 07 Авг 2007
Мнения: 261

Мнение Отговорете с цитат
regnauld написа:
... с някакви сечива за драй тулинг на клиентите (освен сигурно по-изтъпения връх не знам каква другат разлика има, сигурно са и по тънки). ...


За драй са по-дебели.

Принципно за драй е по-важно да си с добре наточени клюнове.
Пон Яну 27, 2020 1:18 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 3034

Мнение Отговорете с цитат
slavei написа:

За драй са по-дебели.

Не съм сигурен. На моите /DMM-Xeno/ клюновете са едни и същи, просто на едните пише в кръгче "В"/Base/, а за "тунинга" е "Т"/Technical/. Мисля, че разликата като да беше в твърдостта на закаляване, т.е. "Т" трябваше да издържат повече на странични усуквания, свързани с въвирането в цепки, а "В" бяха по-меки и по-лесно се огъват.
Ей го где е надписа "В":

и "Т":
Инак на външен вид няма никаква разлика


Всъщност ето една статия, която би трябвало да изчерпва напълно дискусията от друга тема за избор на "ледокоп", тук си пише какво е В и Т:
https://www.outdoorgearlab.com/topics/snow-sports/best-ice-axe/buying-advice

Въпреки всичко, най-важното е, че всичко е свършило и сега да се оправя по-бързо.
Пон Яну 27, 2020 1:23 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
slavei



Регистриран на: 07 Авг 2007
Мнения: 261

Мнение Отговорете с цитат
vladofff написа:
slavei написа:

За драй са по-дебели.

Не съм сигурен. На моите /DMM-Xeno/ клюновете са едни и същи

....

Всъщност ето една статия, която би трябвало да изчерпва напълно дискусията от друга тема за избор на "ледокоп", тук си пише какво е В и Т:
https://www.outdoorgearlab.com/topics/snow-sports/best-ice-axe/buying-advice


Явно съм се подвел от ограничения ми опит (притежавам основно петзл, където има разлика в дебелината)

пп
Хубава статия.
Пон Яну 27, 2020 3:46 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
kaloyanv



Регистриран на: 22 Авг 2018
Мнения: 2242

Мнение Отговорете с цитат
Само аз ли не мога да разбера каква е логиката да си даде неговите сечива, понеже не мога да схвана. Нали той е водещ и от него зависи неговото здраве както и на останалите. Нали те катерят след него на горна, ако искат и с голи ръце да ходят.
Пон Яну 27, 2020 3:49 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
mom4i



Регистриран на: 05 Авг 2014
Мнения: 616

Мнение Отговорете с цитат
Супер статия, Владо! Най-ценното в нея е, че е нова и мотики, които са дадени като примери, са в магазините в момента.

А ето и европейските стандарти, доста са специализирани, но дават идея кое за какво се използва:

http://www.hamradio.si/~s51kq/photo_album/Climbing_and_Mountaineering/pdf_climbing/UIAA/PictUIAA152-EN13089Ice-Tools.pdf

А за това колко държи даден клюн в леда е много важна геометрията - най-честата грешка е да се ползват стари и съответно доста скъсени клюнове, а те много лесно се вадят, независимо от заточването, защото се променя ъгъла на натоварването.
Пон Яну 27, 2020 4:00 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
mom4i



Регистриран на: 05 Авг 2014
Мнения: 616

Мнение Отговорете с цитат
Калояне, преценил е, че така ще е по-добре за екипа.

Непрекъснато го правим, като водим хора. Водачът знае 2 и 200, клиента е в режим на оцеляване обикновено.
Е, в случая е преценил грешно. Не е бил достатъчно съсредоточен, знае ли човек, на всеки се случва.

На мен ми е още по-трудно да го възприема, защото присъствах на първото катерене на Виктор на Големия водопад, преди 6-7 години (?). Бяха с Мечо и ме разпитваха какво точно да правят, от къде да минат, беше им за първи път. Вярвай ми, бях много подтиснат, след като го видях как премина, аз никога не го бях правил с такава лекота...

Спомням как ми дадоха едни лъскави сечива, да ги ползвам за месец-два. Едното беше със стар клюн, изпусна няколко пъти, на първото катерене, въпреки, че беше много добре наточен. На следващата седмица му взех нов. 30-40 евро е един клюн, все пак...
Пон Яну 27, 2020 4:31 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 3034

Мнение Отговорете с цитат
mom4i написа:
... европейските стандарти, ...

Докъде са докарани вече нещата...
Помня, че за мен и приятелите ми през 90-те години не беше на въпрос какво сечиво да имаш, а дали изобщо ще имаш...
За пръв път "стъпих" на лед на Боянския през 99-та. В дясната ръка - къса ледена ръка Щубай, с доста изтрит клюн, не геометрията, ами и алгебрата му беше глътната... В лявата - дебелешки пикел. Котки - дебелешки. Клинове - йок. И въпреки това го изкарах до горе, нещо което сега и с всичките неща, които имам, без осигуровка не бих повторил... Същият ден, два часа по-късно, на водопада се появи Ивайло Нинов/Германеца/, и той го катереше соло, но с хубави котки и Пирани в ръцете. Съответно усещането да го гледаш беше по-нормално, не че като падне водопада, някой ще отбира кое човече с какво е било въоръжено, ама все пак...
mom4i написа:
ъгъла на натоварването.

Първото ми "сериозно" сечиво бе един стар Касин-скайуокър. Съответно клюнове за него нямаше и му приспособих клюн от Пулсар/тогава Charlet Moser още не бяха купени от Петцл/.
Най-много лед съм катерил именно с тоя хибрид и една Наджа, която бе твърде леко сечиво и искаше сериозно блъскане за да я забиеш изобщо.
Явно обаче съм нагодил геометрията, защото това сечиво никога не изплюваше. Между другото май оригиналните Пулсари имаха две положения - за каскаден и "друг" лед, и така ъгълът варираше в две възможни положения.
Предвид опита ми с машините на Гривел и Пулсара, установих, че колкото по тънък/и на ширина и на височина/ е клюнът, толкова по лесно се забива а и по-здраво държи. Съответно това е пропорционално на усилията за вадене после. Явно затова съвременните сечива вече не са такива, и клюновете са значително по-високи.
Пробвал съм почти всички видове сечива, но единственото истинско удоволствие от забиването в лед идва от ето това нещо:

Ако си достатъчно як, с тези зверове можеш да преминеш практически навсякъде...
Пон Яну 27, 2020 4:35 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vedrin



Регистриран на: 25 Авг 2010
Мнения: 5781
Местожителство: 1116 m н.в.

Мнение Отговорете с цитат
В събота, когато е станала злополуката, бях на Черни връх. На изкачване духаше свеж вятър от ИЮИ, който към пладне съвсем утихна. Времето беше твърде топло, въздухът -- доста наситен с влага.

Необичайно мътна за този сезон беше гледката към Рила (снимките са направени около 11:20 ч.):





По-късно по радиото в автобуса от "Златните мостове" научих за случилото се. Вечерта проверих METER.AC данните от вр. Мусала и ми направи впечатление, че след сравнително студения четвъртък с максимална температура -9 °C през следващите две денонощия е имало чувствително затопляне, при което в събота е достигната максимална температура -0.2 °C. Подобна картина се наблюдава и в данните на НИМХ от Черни връх: в четвъртък максимална температура -5 °C, а в събота 2 °C.

Питам се дали това затопляне би могло да е допринесло за случилото се?

_________________
"Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar."
-- Antonio Machado
Пон Яну 27, 2020 4:59 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 3034

Мнение Отговорете с цитат
vedrin написа:
Питам се дали това затопляне би могло да е допринесло за случилото се?

Може би ако някой пита самия Варошкин, лесно ще се разбере защо и конкретно по каква причина.
А иначе, колкото е по-студено, толкова е по-гадно за катерене. При "изцъклен" от студ лед, когато е вертикален, може и изобщо да не можеш да отлепиш от земята. Удариш ли, започва да кънти, да прави радиално люспи, а в дупката клюнът започва да се върти и на практика все едно си закачен като с кука, но сечивото иначе играе на всички посоки и изплюва много лесно. При по-топло е много по-добре. Ако е било топло, причината за падането е по-малко вероятно да се дължи на влошени качества на леда. Специално на големия водопад най-хубав лед съм виждал ... през Април, когато дясната страна е разтопена и тече вода/имам и видео от тогава - катерене по отломки от водопад, но не е здравословно за гледане/. Съответно най-отвратително - в един голям студ, когато е валяло сняг, после заледявало, после пак сняг, заледявало - и така 5-6 пласта. Ни клин има къде да забиеш, ни сечивото изобщо задържа. За един клин осигуровка, трябва да навлезеш почти половин метър за да стигнеш здрав лед.
Пон Яну 27, 2020 5:09 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
mom4i



Регистриран на: 05 Авг 2014
Мнения: 616

Мнение Отговорете с цитат
В събота прекарах три-четири часа на Резньовете (от 10 до 14 часа), на около 2150 м, температурата беше отрицателна през цялото време, поне -2 градуса.

По принцип затопляне след студен период, създава най-добрите условия за ледено катерене, сигурен съм, че на Скакавица в съботата условията са били идеални... По принцип ледът (и снегът също) има инерция, усеща затоплянето на въздуха със закъснение.

За инцидент причинен от затопляне, може да се говори, когато се срине част от водопада, или направо целия. Топлия лед се катери много леко и човек се осигурява добре на него. Докато не рече да падне целия...
В Алпите, където има много хора по водопадите често има такива инциденти.
Пон Яну 27, 2020 5:31 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 3034

Мнение Отговорете с цитат
mom4i написа:
..затопляне след студен период, създава най-добрите условия за ледено катерене...


Ето едни такива идеални условия...
Лошо е качеството, но се вижда какво е било. Снимката е от средата на април, пак там.
Пон Яну 27, 2020 5:39 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
alexvan



Регистриран на: 20 Апр 2010
Мнения: 705
Местожителство: България

Мнение Отговорете с цитат
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2764653593628318&id=111656425594728
Пон Яну 27, 2020 7:59 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vedrin



Регистриран на: 25 Авг 2010
Мнения: 5781
Местожителство: 1116 m н.в.

Мнение Отговорете с цитат
vladofff написа:
Може би ако някой пита самия Варошкин, лесно ще се разбере защо и конкретно по каква причина.

Предполагам, че, когато му дойде времето, той ще разкаже, както добре умее.

Бих очаквал, обаче, други свидетели, каквито явно е имало, също да споделят своите впечатления...

А дотогава, ето две филмчета с други истории:

Ice climbing waterfall collapse

Ice Pillar Snaps with Climber on It, Here's How He Survived

_________________
"Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar."
-- Antonio Machado
Пон Яну 27, 2020 8:09 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
vedrin



Регистриран на: 25 Авг 2010
Мнения: 5781
Местожителство: 1116 m н.в.

Мнение Отговорете с цитат
За хеликоптерното спасяване в сегашно време
Интервю на Таня Иванова (БНР) с Димитър Димитров

_________________
"Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar."
-- Antonio Machado
Пон Яну 27, 2020 8:47 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя
Mariana1000



Регистриран на: 28 Юли 2010
Мнения: 2796
Местожителство: София

Мнение Отговорете с цитат
От фейсбук страницата на ПСС Благоевград:
Вчера получихме сигнал за пострадал турист в района на х.Рибни Езера. Информацията беше оскъдна и се касаеше за падане и контузия на рамото. В района няма връзка с мобилните оператори и нямахме начин да разберем повече за състоянието на пострадалия.
Веднага предприехме спасителна операция, като напред тръгнаха с две моторни шейни стажанта от отряда Кирил Чапов и доброволеца, приятел на отряда Антон Кокалков.
Втора група в състав:
Георги В.Ботев, Захари Петров, Стоян Борисов, Георги Г.Ботев, стажантите: Здравко Мавродиев и Лазар Христов,
оборудвана със ски и олекотена ръчна транспортна шейна, се отправи също към района, защото имаше вероятност пострадалият да се транспортира с нея, при по-тежки травми или невъзможност шейните да достигнат до хижата.
Въпреки оголените участъци, трудното преминаване през реката и големите клекове по пътя, колегите с шейните показаха професионално управление, като успяха да достигнат до хижата и да транспортират пострадалия до екип № 2, където след допълнителен преглед беше установено ,че няма по-тежки травми,след което се отправи с приятелите си към гр.София, за консултация в лечебно заведение.
Въпреки ,че са доброволци,всички показаха професионализъм и имаха готовност да реагират, дори при по-тежко развитие на събитията.
ВХИМАНИЕ!
Района над Рилски Манастир през зимата е много рисков.
Няма връзка с мобилните оператори и дежурни радиостанции на ПСС. При инцидент, времето за получаване на известие до ПСС и пристигане на екип до пострадал в района е много дълго, което при тежки травми
може да бъде критично за пострадалия.

_________________
Искате ли да изживеете едно приключение!?!...
Пон Яну 27, 2020 11:01 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Покажи мнения от преди:    
Напишете отговор    ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми » Обща дискусия Часовете са според зоната GMT + 3 Часа
Иди на страница Предишна  1, 2, 3 ... 118, 119, 120 ... 217, 218, 219  Следваща
Страница 119 от 219

 
Идете на: 
Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети
 

ВРЕМЕТО:

вр.Ботев

вр.Мургаш

вр.Мусала

гр.Сандански

Черни връх

 Вземи рекламен банер   


 

Никаква част от материалите и снимките на този форум
не може да бъде копирана и използвана
без изричното съгласие на автора, който ги е публикувал.



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Flowers Online.Translation by: Boby Dimitrov