А бе хора, връзвайте се с някакви по-здрави неща поне, като сте решили да не използвате правилната екипировка за Виа Ферата!
Тия въженца ще се изпокъсат като нищо при едно падане, дори преди вие да се потрошите (както става, когато не се ползват някакви абсорбери на енергия).
Използването на едно 8-9 мм динамично въже за ремъците увеличава значително повече шансовете при едно по-голямо падане. Ще ви излезе общо с 10-тина лв. по-скъпо от тия помощни въженца, дето както са с възлите издържат не повече от 400-500 кг...
Изгледай добре ей това
https://www.youtube.com/watch?v=P4bnliIfdBw
и пак помисли с тия сиджимки, дето сте се "връзвали", докъде ще го докарате, ако случайно паднете от там където сте се хендрили....
Днес това е пуснато в клайминггайда, но си струва да бъде изгледано от всички, които си мислят, че могат да се осигуряват.
Вто Юни 07, 2016 11:24 am
stefan_iliev38
Регистриран на: 25 Сеп 2009 Мнения: 3283 Местожителство: Кюстендил; София, кв. „Овча купел"
Ще ме извините за въпросите, които ще задам, но отдавна съм чел за въжета и алпинизъм и съм забравил как точно се измерваха натоварванията и допустимите граници. Виа Фератите не са ме привличали досега, но може пък да ми хареса, затова искам да съм подготвен. Като за начало, ще се радвам да получа отговори на някои въпроси, за което предварително благодаря.
mom4i написа:
А бе хора, връзвайте се с някакви по-здрави неща поне, като сте решили да не използвате правилната екипировка за Виа Ферата!
Тия въженца ще се изпокъсат като нищо при едно падане, дори преди вие да се потрошите (както става, когато не се ползват някакви абсорбери на енергия).
Използването на едно 8-9 мм динамично въже за ремъците увеличава значително повече шансовете при едно по-голямо падане. Ще ви излезе общо с 10-тина лв. по-скъпо от тия помощни въженца, дето както са с възлите издържат не повече от 400-500 кг...
Коя е правилната екипировка за Виа Ферата?
Какво са абсорбери на енергия и колко струват?
За увеличаване шансовете при едно по-голямо падане - кое падане е по-голямо?
За помощните въженца, дето издържали не повече от 400-500 кг - тези килограми какво означават? Например жена с екипировката, тежаща 70 кг, да падне от колко метра височина?
Vladoff, защо не вземеш да преразкажеш изводите от опитите, които си дал като връзка? Ама като за туристи, че повечето хора изобщо няма да разберат и ще сметнат за напълно ненужно да се занимават с някакви "алпинистки проблеми", които изобщо не ги засягат (защото са обикновени туристи, а не алпинисти).
П. П. Какво стана с премаркирането на пътеката от х. "Гургулица" към х. "Белмекен"?
____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
Вто Юни 07, 2016 3:27 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3039
stefan_iliev38 написа:
видеото е толкова показателно, че на мен ми става лошо само като гледам. А на който от гледане не му стане ясно, никакви преразкази с изводи няма да му помогнат...
За пътеката - ами боята си стои при мен, предполагам, че като поспрат дъждовете, ще може да се работи. Дадали ще трябва чак такава експедиция като предния път, а за маркирането знаете колко души трябват.
Вто Юни 07, 2016 4:38 pm
Kent
Регистриран на: 26 Апр 2007 Мнения: 728
Не е много сложно да се научи ко е шок адсобрер нели? Ама ако е за друго ровим из гуглето, та го накъсваме...
А Владо е прав. С подръчни материали си е опасно.. Не знам как са уредени тук фератите, но в Германия и Австрия /Алпшпице и Цугшпице/, се грижат само за целоста на железния път и никой не го е@е как се движиш по нея, и кога и в какво метереологично време. Най-малко ги е еня имаш ли каска, седалка, ША, буйки. може и "по организъм сигУрно"... Съответно ако се изтрещиш, няма кой да те види веднага. Ако успееш да се свържеш и си още жив ще те спасят де...
п.п. В Германия и аз бях с подръчни материали / китовете бяха само два за Ирена и кръстника/, но въжетата ми изглеждаха доста по друг начин. Срам ме е...
Вто Юни 07, 2016 4:48 pm
Митак
Регистриран на: 04 Мар 2014 Мнения: 566
По мое скромно мнение виа ферата създава едно твърде измамно чувство за сигурност.
Цитат:
За увеличаване шансовете при едно по-голямо падане - кое падане е по-голямо?
За шансовете при падане: Когато паднем и увиснем на осигуровката, тя трябва да поеме енергията на падането. Колкото от по-високо падаме, толкова повече енергия трябва да се поеме. От друга страна, колкото е по-дълго въжето, толкова повече енергия може да поеме без да се скъса. Следователно, нашият шанс зависи от отношението на пролетяното разстояние към дължината на въжето, което ни задържа. Нарича се фактор на падане. При равни други условия е по-добре е да паднеш 5 метра и да увиснеш на 15-метрово въже, отколкото да паднеш 3 метра, но вързан за 2 метра въже . При виа ферата туй, последното, много лесно може да стане.
Цитат:
За помощните въженца, дето издържали не повече от 400-500 кг - тези килограми какво означават? Например жена с екипировката, тежаща 70 кг, да падне от колко метра височина?
Не килограмите късат въжето, а нютоните. А нютоните, както знаем, са произведението на килограмите по ускорението. Така че силата на удара при задържане зависи не само от килограмите, а и от фактора на падане и от еластичните свойства на въжето. По-еластично въже и по-малък фактор на падане -> по-меко падане; по-нееластично въже и по-голям фактор -> по-твърдо падане. Пример за меко падане са бънджи скоковете, където се пада отвисоко с фактор 1, но на много еластично въже , но там има опасност да се пльоснеш на земята или на някоя скала преди въжето да те задържи.
Ако въжето няма еластични свойства (т.нар статични въжета), ударът при задържане на падането може да е толкова голям, че да предизвика скъсване на въжето или сериозни травми. Дори и неголям товар при голям фактор на падане и статично въже може да предизвика няколко килонютона удар.
Затова и Момчи по-горе препоръчва за осигуровка да се ползват динамични въжета, които се ползват именно за задържане при падане в катеренето, конструирани са да поемат енергията на падащото тяло и имат подходяща еластичност, така че ударът при задържане на падането е по-поносим.
Аз ползвам ей-такава лента https://k2outdoor.bg/product/ct-looper-dyneema-11mm-x-120cm/ минаваща през седалката с възел в средата и става на 2x60см. ,но двойна!Не знам колко по-добре е от тънките прусеци показани на снимките по-горе,но този вариант ми го препоръча алпинист все пак-като бюджетна алтернатива при положение че се ползва 2-3-5 пъти...-все пак със сигурност има какво да се каже и ПРОТИВ този начин-даже очаквам отзиви...
Сря Юни 08, 2016 8:20 am
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3039
fena73 написа:
Аз ползвам ей-такава лента https://k2outdoor.bg/product/ct-looper-dyneema-11mm-x-120cm/ минаваща през седалката с възел в средата и става на 2x60см. ,но двойна!Не знам колко по-добре е от тънките прусеци показани на снимките по-горе,но този вариант ми го препоръча алпинист все пак-като бюджетна алтернатива при положение че се ползва 2-3-5 пъти...-все пак със сигурност има какво да се каже и ПРОТИВ този начин-даже очаквам отзиви...
Аз затова пуснах видеото. Пак го гледайте и сами смятайте фактори, енергии и прочие.
Това което го пускат като тежест е все едно падащ човек. Така, че както изглеждат примките след теста, така ще изглеждат и вашите, ако се изсулите по някоя виаферата. Ако си на две примки, вероятно надеждата ти е да се скъса първата, която да обере енергията, а на втората да останеш. Може и да стане, но може и да не стане. Без нещо което да обере плавно енергията, статичния удар добре ще се погрижи за кокалите и ставите ти, така, че друг път и да не си помисляш да ходиш така "добре осигурен". Отделно всеки възел намалява здравината на примката или въжето, това също трябва да се знае. И много други неща трябва да се знаят, ама кой да чете.
Вертикалните виа ферати са опасно нещо, въпреки измамното усещане за някаква сигурност, още повече, когато по тях щъкат игноранти.
Ако не знаеш как да ходиш там, се получава ето това:
https://www.youtube.com/watch?v=unW8EkNR_QI
Фератите не са алпинизъм, защото са срам и позор за всеки катерещ се, но въпреки това, ходещите по тях, без да са алпинисти/катерачи, поне от елементарна грижа за живота си, ще трябва да разбират от осигурително дело. Използвам този израз за да го разгранича от класическото осигуряване при катерене, защото това отива повече към т.нар. индъстриал сейфти, защото изкачването на комина на ТЕЦ-а е по-близко до фиа ферата, отколкото катеренето по скали.
Виа фератите са срам и позор и за неалпинистите, защото представляват подъл и нечестен начин да идеш там, където при нормални условия не би имал нито умения, нито сила, нито психика да присъстваш.
Последната промяна е направена от vladofff на Сря Юни 08, 2016 10:08 am; мнението е било променяно общо 1 път
Сря Юни 08, 2016 9:16 am
mom4i
Регистриран на: 05 Авг 2014 Мнения: 616
fena-73,
Ако случайно паднеш по отвес 2-3 м с екипировката, която ползваш, ударът ще е толкова силен, че няма да те интересува дали лентите са издържали или не. Човешкото тяло издържа около 1000 кг удар, след това се получават "несъвместими с живота увреждания"...
Както вече написах (в първия си пост предизвикан от ползваните помощни въженца) - ремъци от динамични въжета донякъде (донякъде!) заместват специализирания абсорбер за движение по виа ферата. Резултатите в таблицата са показателни.
Все пак да се има предвид, че на теста паданията са много по-малки от възможните такива на виа ферата, този тест е направен със съвсем друга цел.
Иначе по примера на онзи "алпинист", който те е посъветвал толкова умно, мога да ти кажа, че на виа ферата няма нужда от никакава осигуровка, щото то е като стълба. Ха ха ха
И последно, 60 см е много къс ремък за виа ферата, освен ако не си под 1,50 м. Движението с къси ремъци може да предизвика опасна ситуация и съответно падане! Ремъка трябва да позволява на ръката да се изпъне максимално, държейки карабинера...
И до Стефан Илиев - обикновените туристи не следва да ходят без водач на виа ферата, защото шанса да дадат фира е много голям! Има си професионалисти във всяка област, не си играйте с живота!
Сря Юни 08, 2016 10:06 am
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3039
mom4i написа:
шанса да дадат фира е много голям.
Точно на тая ферата не даде ли фира преди време някакъв командо. А потулиха случая, че и паметник няма, защото бил топ секретен агент?
Сря Юни 08, 2016 10:33 am
mom4i
Регистриран на: 05 Авг 2014 Мнения: 616
Даде. Най-вероятно заради къс ремък, след като посъбрах и обобщих данните. Т.е. не само е бил без необходимата екипировка за виа ферата, но и ремъците, които е използвал не са били сд подходящата конфигурация...
Жалко е, че потулиха нещата, описанието на случая би отрезвил ентусиастите без опит и познания. Ама бил от ДАНС...
Освен това и некво профи даде фира-кел` файда че е имал професионални сиджимки като са висели пограй въжетата незакеачени (може и за същия да става дума)та така де-играем си с живота по различни начини...
значи-извода-никакво ходенье,лазенье сурканье драпанье,пълзенье и т.н. от от пишманлии по виаферати!
...или поне ник`во фалене после пред профита!
Сря Юни 08, 2016 10:46 am
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3039
fena73 написа:
Освен това и некво профи даде фира-кел` файда че е имал професионални сиджимки като са висели пограй въжетата незакеачени (може и за същия да става дума)та така де-играем си с живота по различни начини...
значи-извода-никакво ходенье,лазенье сурканье драпанье,пълзенье и т.н. от от пишманлии по виаферати!
...или поне ник`во фалене после пред профита!
Батко, профита по виа ферати не ходят. Както Момчи ти каза, биха отишли само за да водят други, които им се иска поне малко да изглеждат на профита... Затова са виа фератите. А също и за да слизат по тях тези, които са се качили по виа не-фератите.
Часовете са според зоната GMT + 3 Часа Иди на страница Предишна1, 2, 3, 4, 5Следваща
Страница 2 от 5
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети