Ведрине, ми той тоз човек мой човек,бе! Ти що не казваш!
Сря Окт 17, 2018 5:09 pm
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3034
Това по-скоро прилича на техническа експертиза от областта на графологията, книговезането и т.н. От анализа на едно книжле обаче, не може да се правят генерални изводи. За въпросния "Ренесанс" по-скоро са изказани предположения, отколкото данни, че наченките му са били налице. Според мен би трябвало, когато се мисли за нероден Петко, да се разсъждава дали условията тук са били идентични като да кажем в Италия, и от това, да се направи донякъде обоснован извод, че ако ги е нямало османлиите, може би е щяло да стане нещо си, подобно на другото, което е станало...
Това по-скоро прилича на техническа експертиза от областта на графологията, книговезането и т.н. От анализа на едно книжле обаче, не може да се правят генерални изводи.
За постигането на удоволетворителен напредък са нужни познаване в дълбочина на различните мнения, продължителното им осмисляне, както и собствен творчески принос. Мога да кажа, че Илия Талев определено не беше homo unius libri.
_________________ "Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar." -- Antonio Machado
Сря Окт 17, 2018 5:36 pm
Пчелата Жужа
Регистриран на: 29 Окт 2013 Мнения: 837
Започнах спонтанно да чета. Обаче, да не пропусна да кажа нещо. В Котел, в музея на килимите, на втория етаж има две авторски експозиции. Едната майсторка е изработила пана-реплики на наши шедьоври - Св. Теодор Стратилат, "На нивата" и др. Още като застанах на вратата и срещу мен изгря паното с царското семейство, изработено в славянско-алено със златни нишки. Много красиво! Повече му приляга да краси някоя представителна държавна зала, отколкото да прашасва в онзи музей и за месец я го видят 10-20 души, я не.
Не трябва да се броим по-първи от византийците, те са по-първи. Трябва да узная едни важни неща.
Сря Окт 17, 2018 6:34 pm
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6366
Някои обясняват не-случването на Ренесанса във Византия със слабостта на империята по онова време. Принос за тази слабост освен чумните епидемии и инвазията на Латините, има и тогавашна българска държава.
Аз лично съм склонен да диря причината в разликите между религиозните течения на изток и запад.
Докато заниманията на църковните отци на изток остават строго канонични, на запад светли умове в манастирите-крипти "преоткриват", запазват и развиват елинистичните текстове от класическата епоха. Една чудесна илюстрация на това е книгата на Умберто Еко "Името на розата".
В учебните заведения в Константинопол класическите постижения са били известни и преподавани. Още от 425 г., когато на трона е бил Флавий Теодосий (най-дълго управлявалия император на Византия), са се изучавали право, философия, медицина, аритметика, геометрия, астрономия, музика, реторика и т.н., в това число и трудовете на Платон и Аристотел. Не е имало нужда от преоткриването им както е станало векове по-късно на Запад с незаменимата помощ на арабите, защото не са били забравяни чак в такава степен както там. Всичко това обаче е продължило само до XV в., малко след началото на Ренесанса на Запад. Човек би могъл да си представи нещо като съвременното изтичане на мозъци, само че може би в още по-големи мащаби и от днешните. Подготвените умове са имали нуждата и средствата да отидат там, където биха имали свобода да творят и да се развиват. Не само далеч от нашествениците, но и в икономически по-напреднали общества, световни империи с презокеански територии...
Що се отнася до мястото на българите във всичко това, бих си позволил да цитирам три изречения от заключителната глава на книгата на Илия Талев:
«Не бива да отминаваме мълчаливо факта, че преводът в средата на XIV век, по поръчка на царя, на византийската Манасиева хроника от XII век и вмъкването в нея на Троянската притча в побългарен хърватски превод на дефектно латинско копие, също от XII век, не е триумф на културата, а по-скоро поглед към миналото. Това прехвалено достижение на "втория златен век" на българската култура е съвременник на Петрарка и Бокачио, и идва сто години след смъртта на Данте! Може би е редно да напомним също, че десет години преди написването на Лондонското евангелие само на няколко стотин километра от Търново открива вратите си Пражкият университет.»
Безспорно сме спечелили от общуването с една залязваща империя, но и неизбежно сме споделили нейната участ...
_________________ "Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar." -- Antonio Machado
Сря Окт 17, 2018 10:51 pm
dido
Регистриран на: 03 Яну 2007 Мнения: 6366
След Флавий Теодосий уви, идва Юстиниян I-ви. Оттам насетне всичко класическо от елините е било ерес и паганизъм.
На запад в ония години е било същото, но все пак е имало някаква трудно доловима разлика, която да катализира промени към Ренесанса.
_________________ Бутам след осмата бира
Чет Окт 18, 2018 9:57 am
Пчелата Жужа
Регистриран на: 29 Окт 2013 Мнения: 837
Милата ми и нещастна Русия и европейският Ренесанс са две понятия, далечни едно от друго - Дидо, оправи темата.
Да си минем на темата:
Александр Пушкин
ОСЕНЬ
..................
Октябрь уж наступил — уж роща отряхает
Последние листы с нагих своих ветвей;
Дохнул осенний хлад — дорога промерзает.
Журча еще бежит за мельницу ручей,
Но пруд уже застыл; .......................
..................
Дни поздней осени бранят обыкновенно,
Но мне она мила, читатель дорогой,
Красою тихою, блистающей смиренно.
Так нелюбимое дитя в семье родной
К себе меня влечет. Сказать вам откровенно,
Из годовых времен я рад лишь ей одной,
В ней много доброго; любовник не тщеславный,
Я нечто в ней нашел мечтою своенравной.
Унылая пора! очей очарованье!
Приятна мне твоя прощальная краса —
Люблю я пышное природы увяданье,
В багрец и в золото одетые леса,
.................
Питал съм се и съм попрочитал това онова по темата. Надделява виждането, че просто Ренесансът е щял да тръгне от Балканите, изпреварвайки този в Италия и останалата част от Европа с няколко века. Има доста литература по случая - цитират се произведения от 13 век, създавани по нашите и византийските земи, свидетелстващи за наченки на ренесансово мислене още тогава. Но...ако Левски бил с ботуши, а Ботев с каска...
Трудна работа, да не кажа невъзможна. Та ние не сме имали флота, нито изгледи да имаме. Всички силни и напредващи тогава са имали.
_________________ Две неща движат този свят - инатът и шубето.
Чет Окт 18, 2018 11:46 am
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3034
Да не правя аналог с една съседна тема, но кучето скача според тоягата...
Ако сме имали сериозна държава, биха дошли, привлечени от идеята за печалба, майстори от вси страни, и ако е било поставено като държавна цел, като нищо е щял и флот да се пръкне. Те и османците първо не са имали, ама после какво се е получило. Виж само при Лепанто с колко кораби са участвали.
Пчелата Жужа написа:
Милата ми и нещастна Русия ... Дидо, оправи темата.
Въпреки всичко, смятам, че казаното по един или друг начин е свързано пак с темата. Имперският герб не беше ли взет от семейния такъв на Палеолозите, последно властвали във "Византия" преди да цъфнат чалмалиите. Пък и нали заради брака на един техен батюшка със София Палеолог, внучка на последния император Константин, имат и претенция на наследници, какво беше...на "трети Рим" и други глупости.
Чет Окт 18, 2018 12:59 pm
rumen radev
Регистриран на: 17 Ное 2013 Мнения: 192
vedrin написа:
Що се отнася до мястото на българите във всичко това, бих си позволил да цитирам три изречения от заключителната глава на книгата на Илия Талев
Признавам, изненадах се от препратката към следващите изречения.
Когато прочетох книгата на Илия Талев, именно цитираните от теб 2+1 изречения (доколкото третото е под черта и е относимо към Четвероевангелието - за разлика от двете в основния текст, респ. относими към превода на Манасиевата хроника) оставиха в мен тръпчив, макар и дискретен послевкус.
Да, преводът на Манасиевата хроника (1335-1345г.г.) е по времето на Петрарка и Бокачо, но защо сто години след смъртта на Данте (това дори в курсив, т.е. изрично подчертано от И.Т.), която е датирана към 1321г.
Четвероевангелието (1355-1356г.г.) наистина е изработено около 10 години (всъщност седем) след Хартата на Карл IV (7 април 1348г.), но реално Карловият колеж (университет) действа след 1366г. по модела на Виенския (от 1365г.).
А и Пражкият университет е на около 1160км от В.Търново, докато Виенският е на около 920км.
Пиша това не за да омаловажавам книгата и разсъжденията на Илия Талев, напротив, бях много впечатлен от тезите му (до които, впрочем, стигнах покрай интереса ми към Богдан Филов) и горещо препоръчвам книгата, очевидно списана от изключително ерудиран и задълбочен автор, с много увлекателен изказ.
Просто, намекът за изостаналост при относителна географска близост, придобива друг нюанс без ... сто години след ... или ... само на няколко стотин километра ..., или, ако вместо към Пражкия, се реферира към Виенския университет (с достоверните няколко стотин километра), но пък тогава ще са десет годинислед написването на Лондонското евангелие
Дребни нещица, но с отчетливо други настроения и (допускам) внушения ...
Много ми хареса и подкрепям закачката ти, бих я и доразвил до homo unius fictum - ако не възразяваш, естествено.
Що се отнася до мястото на българите във всичко това, бих си позволил да цитирам три изречения от заключителната глава на книгата на Илия Талев
Признавам, изненадах се от препратката към следващите изречения.
Когато прочетох книгата на Илия Талев, именно цитираните от теб 2+1 изречения (доколкото третото е под черта и е относимо към Четвероевангелието - за разлика от двете в основния текст, респ. относими към превода на Манасиевата хроника) оставиха в мен тръпчив, макар и дискретен послевкус.
Да, преводът на Манасиевата хроника (1335-1345г.г.) е по времето на Петрарка и Бокачо, но защо сто години след смъртта на Данте (това дори в курсив, т.е. изрично подчертано от И.Т.), която е датирана към 1321г.
Четвероевангелието (1355-1356г.г.) наистина е изработено около 10 години (всъщност седем) след Хартата на Карл IV (7 април 1348г.), но реално Карловият колеж (университет) действа след 1366г. по модела на Виенския (от 1365г.).
А и Пражкият университет е на около 1160км от В.Търново, докато Виенският е на около 920км.
Пиша това не за да омаловажавам книгата и разсъжденията на Илия Талев, напротив, бях много впечатлен от тезите му (до които, впрочем, стигнах покрай интереса ми към Богдан Филов) и горещо препоръчвам книгата, очевидно списана от изключително ерудиран и задълбочен автор, с много увлекателен изказ.
Просто, намекът за изостаналост при относителна географска близост, придобива друг нюанс без ... сто години след ... или ... само на няколко стотин километра ..., или, ако вместо към Пражкия, се реферира към Виенския университет (с достоверните няколко стотин километра), но пък тогава ще са десет годинислед написването на Лондонското евангелие
Дребни нещица, но с отчетливо други настроения и (допускам) внушения ...
Много ми хареса и подкрепям закачката ти, бих я и доразвил до homo unius fictum - ако не възразяваш, естествено.
Така е, имало е възможност с повече умереност и точност да бъде изразена авторовата мисъл. Аз лично възприемам основната му идея в тази книга не толкова като целенасочено натъртване за изостаналост, а повече като опит за предпазване от разни изкусителни увлечения. По ирония обаче може би и той се е поувлякъл малко, поне в цитираните изречения...
Що се отнася до мен -- видно е, че съм се провалил, след като не само не съм успял да го предпазя от тези грешчици в многобройните ни разгорещени спорове, ами дори насочвам вниманието към тях.
_________________ "Caminante son tus huellas el camino y nada más;
caminante, no hay camino, se hace camino al andar." -- Antonio Machado
Чет Окт 18, 2018 7:22 pm
Kent
Регистриран на: 26 Апр 2007 Мнения: 728
Вто Окт 23, 2018 9:31 am
vladofff
Регистриран на: 26 Апр 2011 Мнения: 3034
Това на десния плакат съм го чувал и в друга ситуация, явно е регулярен израз.
Твърдят, че Берия разпоредил да си измисли стихотворенийце, чието изразително рецитиране да ти носи трудов лагер на, да кажем, Беломорканал:
Зто наш советский герб!
Справо-молот, слево-серп
Хочешь-жни, а хочешь-куй
все равно получиш х...й.
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети