ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ
всичко за планината
Регистрирайте сеТърсенеВъпроси/ОтговориПотребителиПотребителски групиВход
Двама българи срещу Манаслу. Българските осемхилядници
Иди на страница Предишна  1, 2, 3 ... , 48, 49, 50  Следваща
 
Напишете отговор    ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми » Обща дискусия Предишната тема
Следващата тема
Двама българи срещу Манаслу. Българските осемхилядници
Автор Съобщение
hlebarov



Регистриран на: 04 Сеп 2017
Мнения: 91

Мнение Отговорете с цитат
Безспорно големи постижения, не може да се отрече.

Ама се едно им липсва нещо човешко, и на него и на другите нови големи таланти, нещо което го има при по-дъртите като Хабелер, даже и при Алекс Хонолд, дето прилича на гущер.
Сря Окт 30, 2019 12:42 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Plamen К



Регистриран на: 03 Май 2011
Мнения: 688
Местожителство: Казанлък

Мнение Отговорете с цитат
А той /Нирмал/ не го ли качи по някакъв по засукан маршрут?

"Режисьорката Поли Генчева изкачи заедно с Нирмал Пурджа най-високия връх в Южна Америка......"

https://bnr.bg/horizont/post/101217128/rejisyorkata-poli-gencheva-izkachi-s-nirmal-purdja-nai-visokia-vrah-v-ujna-amerika-samo-za-6-dni?fbclid=IwAR3nugjux_s3h5yySO9jsbmGrfW2hp5v2D0vsrFKm3MK-VkFiqkDJiOGIAA
.
Пон Яну 20, 2020 5:49 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
kaloyanv



Регистриран на: 22 Авг 2018
Мнения: 397

Мнение Отговорете с цитат
Plamen К написа:
А той /Нирмал/ не го ли качи по някакъв по засукан маршрут?

"Режисьорката Поли Генчева изкачи заедно с Нирмал Пурджа най-високия връх в Южна Америка......"

https://bnr.bg/horizont/post/101217128/rejisyorkata-poli-gencheva-izkachi-s-nirmal-purdja-nai-visokia-vrah-v-ujna-amerika-samo-za-6-dni?fbclid=IwAR3nugjux_s3h5yySO9jsbmGrfW2hp5v2D0vsrFKm3MK-VkFiqkDJiOGIAA
.


И аз ако бях сладур като Поли Генчева, Нирмал сигурно и с мен щеше да се качи и то тандем. Не виждам други хора Smile А тука пак се почва с това "само за 6 дни", "соло", и тн.. Особено е добро " за 6 дни без никаква аклиматизация" все едно тези 6 дни не се е аклиматизирвала. Пишат се глупости и хората може да се подлъжат по това ... е той който иска сам ще си проучи.
Пон Яну 20, 2020 9:17 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 1852

Мнение Отговорете с цитат
kaloyanv написа:

... все едно тези 6 дни не се е аклиматизирвала...е той който иска сам ще си проучи.

И ти какво проучи? Иди при някой доктор и го питай дали за 6 дни можеш се аклиматизира за седемхилядник. Любопитен съм да чуя какво ще ти каже...
Отчасти мога да съм ти в помощ, искаш ли да ти опиша реанимацията и процедурите на белодробно отделение, както и особеностите на самолечението от белодробен оток в базов лагер?
Вто Яну 21, 2020 10:14 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
kaloyanv



Регистриран на: 22 Авг 2018
Мнения: 397

Мнение Отговорете с цитат
vladofff написа:
kaloyanv написа:

... все едно тези 6 дни не се е аклиматизирвала...е той който иска сам ще си проучи.

И ти какво проучи? Иди при някой доктор и го питай дали за 6 дни можеш се аклиматизира за седемхилядник. Любопитен съм да чуя какво ще ти каже...
Отчасти мога да съм ти в помощ, искаш ли да ти опиша реанимацията и процедурите на белодробно отделение, както и особеностите на самолечението от белодробен оток в базов лагер?


Smile Е все пак не съм сигурен в тези 6 дни какво са правили, аз коментирам самото твърдение.
Вто Яну 21, 2020 3:49 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
stefan_iliev38



Регистриран на: 25 Сеп 2009
Мнения: 1704
Местожителство: София, кв. „Овча купел"

Мнение Отговорете с цитат
Цитат:
"Режисьорката Поли Генчева изкачи заедно с Нирмал Пурджа най-високия връх в Южна Америка......"

https://bnr.bg/horizont/post/101217128/rejisyorkata-poli-gencheva-izkachi-s-nirmal-purdja-nai-visokia-vrah-v-ujna-amerika-samo-za-6-dni?fbclid=IwAR3nugjux_s3h5yySO9jsbmGrfW2hp5v2D0vsrFKm3MK-VkFiqkDJiOGIAA
.

„... Генчева продължи близо две години със снимките в Непал и Китай, заедно с други участници от експедицията, като последно засне част от кадрите в Базовия лагер и Лагер 1 на седемхилядника Ама Даблам. ...

... Междувременно, Генчева, ..., самата тя също се е запалила по изкачването на върхове. За да сбъдне новата си мечта, през лятото е започнала усилени тренировки при алпиниста Дойчин Боянов, който има богат опит с експедициите. Така през август, след 2 месеца подготовка Генчева изкачи първия си континентален първенец - петхилядникът Елбрус,...“

Добре де, ако през последните 2 години тялото ти е свикнало да се аклиматизира, докато си снимал в Непал и Китай, ако няколко месеца преди това си правил усилени тренировки и си качил Елбрус... това не е ли допринесло за по-бързата ти аклиматизация на Аконкагуа?

Освен това има и медикаменти, които помагат за по-бързата аклиматизация (казвали са ми за един, който помага за 30% от аклиматизацията).

За връх Анконкагуа са ми разказвали (включително и изкачвали го лично), че не бил техничен връх и всеки що годе добър турист (не алпинист, а турист) може да го качи. Така пише и в Уикипедия - https://en.wikipedia.org/wiki/Aconcagua:

„Aconcagua is arguably the highest non-technical mountain in the world, since the northern route does not absolutely require ropes, axes, and pins“

Аконкагуа е може би най-високият нетехничен връх в света, тъй като северният маршрут не изисква абсолютно задължително употребата на въжета, пикели и шипове.

За необходимото време за аклиматизация - за изкачването на Аконкагуа по Нормалния маршрут пише тук - https://www.summitpost.org/aconcagua/150197 - че са необходими обикновено 10 дена.

Предполагам, че за човек, който няколко месеца преди това е тренирал усилено и е качил Елбрус, на който му носят багажа и е обгрижен с нужното внимание и медикаменти, не би било трудност да се качи по Нормалния маршрут и за 6 дена вместо за 10 дена.

____________________
Rish Horror delenda est!
Освен това смятам, че Ужасът на Риш трябва да бъде отстранен!
____________________________________________________________
Закон на Мърфи: Приятелите идват и си отиват. Враговете се натрупват!
Вто Яну 21, 2020 3:50 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 1852

Мнение Отговорете с цитат
stefan_iliev38 написа:

Добре де, ако през последните 2 години тялото ти е свикнало да се аклиматизира, докато си снимал в Непал и Китай, ако няколко месеца преди това си правил усилени тренировки и си качил Елбрус... това не е ли допринесло за по-бързата ти аклиматизация на Аконкагуа?

Освен това има и медикаменти, които помагат за по-бързата аклиматизация (казвали са ми за един, който помага за 30% от аклиматизацията).

За връх Анконкагуа са ми разказвали (включително и изкачвали го лично), че не бил техничен връх и всеки що годе добър турист (не алпинист, а турист) може да го качи.

Точно това имах предвид като питах Калоян не е ясно какво е правила месеците преди да тръгне.
Въпреки това всичко е индивидуално. В Тян Шан Боян се качи без никаква аклиматизация само за три дни от 2000м на почти 6000. Тогава Валиев питаше къде е бил преди това. Казахме му, че последно е бил на К2, стигнал до 8300, но преди година. Валиев каза, че това нямало значение, за аклиматизация се брои какво си правил последните 6 месеца.
Ако си хижар на Капана Маргарита, би трябвало и на Аконгакура да се качиш, както ние на Черни връх... Дори един месец, плътно прекаран на Мусала, пак ти се брои някаква аклиматизация…

Медикаментът:
ацетазоламид/acetazolamide
търговски имена: диамокс/ diamox, диамокс секвелс/ diamox sequels, апо-ацетазоламид/ apo-acetazolamide, дехидратин/ dehydratin, диакарб/diacarb
химическо наименование: 2-ацетиламино-1,3,4-тиадиазол-5-сулфонамид
аниконвулсант, инхибитор на карбоанхидразата/ carboanhydraze, диуретик. намалява повишеното вътреочно налягане при глаукома; като допълнение в лечението на рефракторни изменения на окото.
диуретик; при устойчиви на други диуретици отоци от сърдечен или друг произход, предотвратява криза на височинна болест, за лечение на центрецефална епилепсия при мениеров синдром.
механизъм на действие - конкурентно обратимо инхибира ензима карбоанхидраза/ carboanhydraze в проксималните бъбречни тубули, като в следствие увеличава бъбречната екскреция на натрий, калий, бикарбонат и вода и намалява образуването на първичната урина. освен в бъбреците, ацетазоламид/ acetazolamide инхибира карбоанхидразата/ carboanhydraze в цнс в посока намаляване на свръхвисок разряд от невроните на цнс (улеснява продукцията на гама-аминомаслена киселина). инхибира също карбоанхидразата/ carboanhydraze в ресничестото тяло на окото (понижава офталмотонуса), мозъчните обвивки (намалява секрецията на ликвор), стомашната лигавица (слабо повлиява продукцията на стомашен сок), еритроцитите, понижава парциалното налягане на въглеродния диоксид в кръвта, като това може да доведе до съществено подобрение при пациенти с белодробен емфизем.
С една дума - гадория, но временно помага...

Допреди години знам, че Евгени Динчев ежегодно организираше ходенета там. Ако си в добра форма, само липсата на пари и лош късмет с времето би трябвало да може да те спре, решиш ли да идеш.
Вто Яну 21, 2020 4:22 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
mitaka_g



Регистриран на: 28 Юни 2018
Мнения: 2

Мнение Продължителност на аклиматизацията Отговорете с цитат
Във връзка с това колко дълго "държи" една аклиматизация, има кратък има и изчерпателен отговор. Ще се спра на краткия.
Краткия е 21 дни. За 21 дни протичат процеси в организма и той се обновява напълно. Има и медицинска обосновка във връзка с тези 21 дни.
При завръщане от високата планина, след 21 дни няма и помен от аклиматизацията, но... има едно голямо "но", остава физическата памет на мускулите, физическата памет на организма в състоянитето на аклиматизацията и именно това състояние организма помни и може много бързо (спрямо организъм без минали аклиматизации) да се аклиматизира обратно.

За мен доста изчерпателна, интересна и практическа информация дава Виктор Бобок. Сами можете да потърсите информация за него ако ви интересува. Негово видео за аклиматизацията за разбиращите руски език: https://www.youtube.com/watch?v=xJDe-_kaQRE

В тази връзка как да постигнем предварителна аклиматизация в домашни условия, има специални апарати симулиращи височина до към 6 хиляди метра по спомен, които преди време гледах в Алибаба-то. Например: https://www.alibaba.com/showroom/hypoxicator.html
Вто Яну 21, 2020 5:51 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 1852

Мнение Re: Продължителност на аклиматизацията Отговорете с цитат
mitaka_g написа:
... физическата памет на организма в състоянитето на аклиматизацията и именно това състояние организма помни и може много бързо (спрямо организъм без минали аклиматизации) да се аклиматизира обратно...

На мен ми бяха казали 22-23, но и 21 пак важи.
След два прекарани отока чичо доктор ми каза, че освен изброените от теб видове памет, имало и още една - организмът много дълго имал навика да помни как е реагирал вече на определен тип дразнител, и съответно след прекаран оток е почти сигурно, че следващия път пак ще направи така, дори и при по-ниски височини. Десет години след последния оток се качих /със средно темпо/ на Брайтхорн. Още на лифтовата станция при слизане, се закачих на апарати и уредите полудяха - сатурацията беше паднала с 20%, пулс и кръвно - много скочили... Та така, след денивелация 4100 метра за по-малко от две денонощия/предната сутрин си бил във Венеция/, още повече и че е ползвана кола и лифт до над 3 и нещо, ако направиш простотията да спиш и една нощ на 4000 след бързото качване, на сутринта отокът е гарантиран, дори и на сравнително ниско. Просто някои имат късмет, че не ги хваща, а други патят много, без значение колко си як.
Вто Яну 21, 2020 6:14 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 1852

Мнение Re: Продължителност на аклиматизацията Отговорете с цитат
mitaka_g написа:
В тази връзка как да постигнем предварителна аклиматизация в домашни условия, има специални апарати симулиращи височина до към 6 хиляди метра по спомен, които преди време гледах в Алибаба-то. Например: https://www.alibaba.com/showroom/hypoxicator.html

Преди няколко години говорих с един познат, лекар. Заговорихме се за хипоксията, но не дотолкова като последица от височинна болест, което е рядък частен случай, колкото до нея като последица от разни други белодробни усложнения. Та там, обратно на нашия случай, използват кислород и барокамери за да увеличат налягането. После, той логично ми обърна внимание на обратната страна на процеса. По негово виждане, това било сравнително нова област в медицината и тепърва щяло да се работи и развива. Та тия уреди, които показваш, надали са в такова разнообразие, ако са предназначени само за планинска аклиматизация. Най-вероятно са в масово производство за тренировка на спортисти /един вид лагер Белмекен без да ходиш там/ с цел вдигане на хемоглобина. Но да се върна на темата с доктора. Той ми каза следното - при заболяване гадовете преминават през клетъчните мембрани и се множат вътре в клетката, след което излизат и се разнасят чрез кръвния поток. От тук, идеята е, когато целия организъм е не дотолкова в безкислородна среда/с кислородна маска можеш да промениш съотношенията с азота и другите съставки/, колкото до това, че общото атмосферно налягане е ниско, то това би могло да промени и осмотичното налягане, приложено върху мембраната, а от там - и да се намали количеството гадове, които преминават през мембраната за единица време, съответно множенето се забавя. Намали ли се този поток, това давало глътка въздух на имунната система и борбата на фагоцитите вече се води в друго съотношение с врага. Не знам доколко е вярно, има логика, но не съм специалист, за да кажа категорично. Тук вероятно има лекари, които биха могли да дадат някакво мнение.

А иначе за 21-те дни и следващите 21 за обратен процес, Валиев по-скоро е имал предвид точно описаната от теб памет, за да смята шест месеца. Все пак този човек е бил един от най-добрите височинни алпинисти от световна величина и има достатъчно база за твърденията си, включително и научна покрай многото подготовки за експедиции в националния отбор на СССР.
Сря Яну 22, 2020 10:25 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
mitaka_g



Регистриран на: 28 Юни 2018
Мнения: 2

Мнение Re: Продължителност на аклиматизацията Отговорете с цитат
vladofff написа:
Та тия уреди, които показваш, надали са в такова разнообразие, ако са предназначени само за планинска аклиматизация. Най-вероятно са в масово производство за тренировка на спортисти /един вид лагер Белмекен без да ходиш там/ с цел вдигане на хемоглобина.

Абсолютно си прав за хемоглобина!
Всъщност тези апарати действат на принципа на нормобаричната хипокситерапия. Тя представлява дишане на въздух с намалено съдържание на кислород при нормално налягане. При условия на намалено съдържание на кислород в един и същ обем за дишане се активира системата за доставяне на кислород, нивото на хемоглобина в кръвта се повишава, капацитетът му на свързване се увеличава и броят на капилярите на единица обем тъкан се увеличава.
Всъщност стимулацията на организма чрез нормобаричната хипокситерапия представлява една методика която се използва в съвременната медицинска практика за лечение и профилактика на редица заболявания на сърдечно-съдовата, дихателната, ендокринната и имунната система, както и за повишаване на физическата издръжливост и адаптивните способности на организма.
Повече информация може да намерите в интернет, като термина на английски е "intermittent hypoxic training", а на руски "интервальная нормобарическая гипокситерапия". Има изследвания и доста информация на който му е интересно.

В тази връзка направлението на клиничната физиология и медицина, което изучава целебните свойства на планината и по-специално на.... как да го кажа....не знам... на височината в планината(не звучи добре, но не ми идва по-точна дума) се нарича "оротерапия".
Оротерапия (от гръцкото oros— планини и terapeia— лечение) е направелние на клиническата физиология и медицина, което е фокусирано върху използването на целебните и оздравителни свойства на естествената или изкуствена височинна (планинска) среда.

Всъщност планинския климат (височината) освен на хемоглобина, има и въздействие върху нервната система, увеличаване броя на червените кръвни клетки и съдържанието на хемоглобин в тях, което оказва стимулиращ ефект върху дейността на костния мозък, сърдечно-съдовата и дихателната система, промяна на естественият имунитет, потискане на автоалергичните реакции на организма, повишаване устойчивостта на организма и на бактерицидните свойства на кожата. Оротерапията стимулира собствените скрити резерви на организма, увеличава физическата работа, намалява умората и повишава устойчивостта на организма към неблагоприятни фактори и стрес.
Сря Яну 22, 2020 11:31 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Plamen К



Регистриран на: 03 Май 2011
Мнения: 688
Местожителство: Казанлък

Мнение Отговорете с цитат
Млад германец Jost Kobusch прави опит за зимно соло на Еверест, стигнал е до към 6000м, по рядко изкачван маршрут:

https://www.facebook.com/montagnamagica2016/photos/a.1886650341569912/2622222691346003/?type=3&theater

По-надолу в коментарите се намесва един българин и си говорят за Христо Проданов.
.
Сря Яну 22, 2020 4:03 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
vladofff



Регистриран на: 26 Апр 2011
Мнения: 1852

Мнение Отговорете с цитат
Plamen К написа:
Млад германец Jost Kobusch прави опит за зимно соло на Еверест.

https://www.climbingguidebg.com/index.php?module=news&type=user&func=display&sid=8022
Ако успее соло по кулоара на Хорнбайн, пък и да слезе жив, ще го обявят за един от най-големите алпинисти за всички времена.
През 1984г. плановете на българската експедиция са били изкачване по западния гребен и слизане по Хорнбайн. Проданов си е загубил ръкавиците, след което незнайно защо си е оставил и пикела на върха... и още тогава нашите разбрали, че за Проданов слизане по Хорнбайн няма да има, а по тази причина - най-вероятно - и изобщо... След травмата на Методи Савов, при постигнато съгласие с индийците, Савов и Вълчев тръгват на юг, а Петков и Досков ги настигат и им помагат и така всъщност четиримата оцеляват. Николай Петков и до ден днешен смята слизането по самия Западен гребен за изключително трудно и почти невъзможно, тъй като за организиране на рапели през единствения в света пасаж от 5 категория над 8600м и други подобни препятствия трябва много инвентар и време.
Сря Яну 22, 2020 4:49 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Plamen К



Регистриран на: 03 Май 2011
Мнения: 688
Местожителство: Казанлък

Мнение Отговорете с цитат
"There was a lot of new snowfall in the Basecamp!❄ However, the departure to camp one yesterday was without any problems. I started the ascent only around noon to climb the huge serac leading to camp at night at low temperatures. The ascent took 10 hours in total. Nonstop. Solo. So today I will have a rest day in my bedroom (at 6060m)😏, before I will open a new route to camp two tomorrow"

Това Йост Кобуш го е писал, доколкото разбирам, когато е бил в лагер 1 на 6060м на 19 януари, неделя. Може би на другия ден е сниман от хеликоптера от фотографа Даниел малко над своя лагер 1, да речем на около 6150- 6200м. Според страницата на Йост Даниел вече е на път за Германия, а самият Йост вероятно към момента е нейде горе на 6000-6500м.
Сря Яну 22, 2020 6:31 pm Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Plamen К



Регистриран на: 03 Май 2011
Мнения: 688
Местожителство: Казанлък

Мнение Отговорете с цитат
Денис Урубко ще атакува Броуд пик на 31 ян - 1 февр. засега прогнозата е добра.
"Today Denis Urubko sent a SMS to Italian web magazine montagna.tv announcing that his team is ready for a summit bid on Broad Peak.
There is a good weather forecasts until February 2nd. The intention is to work on the upper section of the route then, if winds will be not strong, to try the summit the 1st.
We remind you that 6800mt was the highest point touched by Denis.
After a while, today also Don Bowie announced on Instagram the plan.
Don, Denis and Lotta seems in very good spirit.
Best of luck to this trio!" - източник montagna.tv
Сря Яну 29, 2020 11:20 am Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
Покажи мнения от преди:    
Напишете отговор    ПЛАНИНАРСКИ ФОРУМ Форуми » Обща дискусия Часовете са според зоната GMT + 3 Часа
Иди на страница Предишна  1, 2, 3 ... , 48, 49, 50  Следваща
Страница 49 от 50

 
Идете на: 
Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети
 

ВРЕМЕТО:

вр.Ботев

вр.Мургаш

вр.Мусала

гр.Сандански

Черни връх

 Вземи рекламен банер   


 

Никаква част от материалите и снимките на този форум
не може да бъде копирана и използвана
без изричното съгласие на автора, който ги е публикувал.



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Flowers Online.Translation by: Boby Dimitrov